Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 12699 ggr
poesi
2010-04-21 22:01

Få upp kanin i vikt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En utav mina kaniner, lilla Melvin på 11 månader (teddyvädur, kanske kommer tappa pälsen dock) är ganska smal under all sin päls & jag vet inte vad jag ska göra för att få upp honom i vikt.
Han har haft fri tillgång till pellets sedan jag köpte honom (just för att han är rätt smal) och får utöver det olika sorters grönsaker varje dag. Plus fri tillgång till hö då såklart.

Nån som har något tips? på att få upp honom i vikt,
utan att ge honom något som är dåligt för han?

Annons:
[BonnieL]
2010-04-21 22:03
#1

Är höet ni har bra? :)

poesi
2010-04-22 01:09
#2

#1 Ja, det är det. :)
Alla andra kaniner (har 6 kaniner här hemma) är bra i hullet.. Och då äter de andra bara grönsaker och hö. :)

DEMNJA
2010-04-22 01:26
#3

Kokt potatis och banan är ju sånt de kan lägga på sig av. Ge honom lite havre i pelletsen kanske? Inte nu tok ge honom av detta, banan är ju tex. ganska sött, men lite ska ju inte vara någon fara och absolut inte om han är lite tunn :)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

poesi
2010-04-22 01:36
#4

#3 Lite kokt potatis ska jag absolut testa. :)
Banan får han nån gång då och då, dock i små mängder och kanske bara två ggr i månaden eller nått, kanske ska ge honom liiite mer av det också då.
Har testat att ge honom havre i pelletsen, men han äter den inte alls. =/ Har även gett honom havregrynsgröt (utan salt då) nu i vintras men det åt han inte heller. Han är rätt kräsen när det gäller mat. ;)

Han får förresten Carrier och nu den senaste månaden blandat med Lottie, just för att se om han hellre äter det.. Han äter det halvbra, men ja.. jag vill gärna att han ska äta lite mer.

DEMNJA
2010-04-22 11:45
#5

Det är svårt när de är kräsna Obestämd Kanske testa att blanda Carrier med lite Rabbfor?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

poesi
2010-04-22 13:27
#6

Hmm.. aa, kanske. Känns lite "jobbigt" att byta foder då jag egentligen är nöjd med carrier och sådär, men vi får se.. får nog lov att göra det om han inte går upp i vikt snart. Alltså, han är inte pinnsmal, men smalast av våra kaniner och ja, han skulle nog behöva gå upp liiite i vikt som sagt var. Ska koka potatis idag och testa ge honom. :)

Annons:
LinneaJohaanson
2010-04-22 15:33
#7

Han har inte mask då?
Min kanin var riktigt smal och åt dåligt och ja fick aldrig riktigt upp henne i vikt. Sen när min andra kanin hade fått märkbart mask avmaskade jag alla och sen drog hon upp i vikten fort som sjutton och blev tjock istället!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Valkyrie
2010-04-22 15:37
#8

Testa rabbit royale i lösvikt, han kanske tycker det är godare eftersom det är örter :) det ser dock ut som en kaninblandning men det är det absolut inte. ;)

Finns i lösvikt på bromma zoo, synd att köpa stor påse om han inte skulle gilla.

Du kan ju blanda det med carrier ;)

annars kan du ju ge banan och sånt =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

poesi
2010-04-22 15:38
#9

#7 Nä, det har han inte. Han bor inomhus och går på låda i sin bur och ja.. jag har då inte sett någonting så det tror jag inte.

[BonnieL]
2010-04-22 15:43
#10

Kokt pasta kan du också testa. =)

lill-jarven
2010-04-22 15:48
#11

Liiite långt till Bromma från Umeå dock. ;) Någon som vet om rabbit royale finns att köpa någonstans i Umeå?

(jag är poesis sambo)

[BonnieL]
2010-04-22 15:59
#12

#11: Finns Djurmagazinet i Umeå? För dom brukar också ha Glad

Valkyrie
2010-04-22 16:59
#13

12# jag har aldrig sett RR i djurmagazinet ^^

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Annons:
[Djurlinnea]
2010-04-22 17:04
#14

Prova ge lite solrosfrön med pelletsen ;) Det funkade för mej :)

poesi
2010-04-22 17:46
#15

Ska absolut kika på djurmagazinet..

Vad är det för typ av fett i solrosfrön? Har för mig att det är "fel" sorts fett, om ni förstår vad jag menar?

breana
2010-04-22 18:29
#16

#15 Säg gärna till om du hittar RR i Umeå! Har också en kanin som inte vill gå upp i vikt. Har testat att avmaska men det var inte det som var fel. Fick råd av en uppfödare att köpa havre och solrosfrön. Det har blivit lite bättre nu. Lycka till! :)

[Djurlinnea]
2010-04-22 18:30
#17

#15 jag vet faktiskt inte men några få gör inte så mycke och jag fick upp min på kanske 3 veckor :)

Inaarah
2010-04-22 18:35
#18

Mer kosttillskott och mineraler och dylikt kanske, lite mer kärlek och mindre Motion, om du itne vill byta pellets. Hade nog varit så jag börjat ;)

[BonnieL]
2010-04-22 20:26
#19

#13: Det är där det brukar finnas. ;)

zezagena
2010-04-22 20:34
#20

bara nyttigt fett i solrosfrön, blanda i gärna med skal och extra havre i pelletsen. kanske en klick havregrynsgröt då o då så ska du ser han lägger på sej..  =)

Annons:
poesi
2010-04-22 21:01
#21

#16 jag ska absolut säga till om jag hittar RR här i Umeå. Just nu har jag tyvärr inte så mkt pengar, men ska nog kika nästa vecka eller så. :)

#18 Mer kärlek kan han nog inte få, han får väldigt mkt uppmärksamhet och kärlek varje dag, liksom alla våra kaniner får. :) Just nu får han faktiskt inte sådär supermycket Motion, alltså ja.. han är lös i lägenheten några dagar i veckan iofs och nu när det har varit varmare ute har han fått vara ute i hagen men ja.. Han är inte lös hela tiden iaf. :)

#20 Va bra att det bara är nyttigt fett i solrosfrön, får se om han äter det. Havre som jag har testat att ge honom har han inte ätit.. som sagt var, han är väldigt kräsen gällande maten. Grönsaker älskar han dock, men det går han inte direkt upp i vikt av. ;) Havregrynsgröt gillar han inte heller..

Men har läst en del på kanin-net nu och det verkar som satt fler rekomenderar RR där som foder till kanin, så vi funderar lite på att byta till det istället, OM vi hittar det här i Umeå då..
Vet nån här hur mycket det kostar? Iofs så kanske det skiljer lite i pris på olika ställen men ja.. bara så man vet på ett ungefär.

Inaarah
2010-04-22 21:02
#22

#21 Okej, bara en tanke från mig ! :)

poesi
2010-04-22 21:37
poesi
2010-04-27 22:46
#24

Halloj igen!

Har nu för det första vägt Melvin, å han vägde faktiskt inte så lite som jag trodde han skulle göra. Men antar att det är mkt muskler som väger också. 1.5 kilo väger han iaf, han fyller 1 år i maj. =)
Han ääälskar kokt potatis och får ca en fjärdedelspotatis nu varje dag som han mumsar i sig.
Har även varit till djurmagazinet men RR är inget foder dom har hemma tyvärr. Dock kunde dom kaanske kunna ta hem det, om jag tog reda på vilken leverantör dom har. Men då måste dom ta hem några säckar å då måste jag köpa alla, vilket inte känns alltför bra då jag för det första inte har nå pengar till det, och för det andra inte vet om kaninerna äter det ens.

Får se om vi testar köpa Rabbfor att blanda ut pelletsen han får nu med. Och så solrosfrön då kanske..

breana
2010-04-27 22:49
#25

#24 Hade varit toppen om de tog hem det fodret! Då hade jag och säkert två av mina kompisar också köpt! Har för mig att i en artikel om foder så fanns det länkar till leverantörer? Artikeln hette "fodertest 1" eller nått :)

poesi
2010-04-27 23:01
#26

#24 Jag vet vad det är för leverantör nu. :)
Okej, men jag kanske åker dit igen och frågar. Annars kan ju du göra det om du vill, om det är fler som frågar efter det kanske dom beslutar sig för att oftare ta hem det?

breana
2010-04-27 23:07
#27

#26 Vi får höras lite om hur det blir :)

Annons:
Brumelisa
2010-04-28 00:43
#28

Är det hel havre du provat eller menar du havregryn? Jag ville själv få upp vikten på min frassetjej. Hon älskade havrekross, fast hel havre är ju bättre. Gav en matsked 1-2 ggr/dag. Din kanin är ju lite mindre så det räcker nog med en tesked.

lill-jarven
2010-04-28 23:56
#29

#28 Hel havre. :) Havregryn sväller ju i magen så det har vi inte velat ge. Havregrynsgröt har vi dock prövat ge honom men det äter han inte heller. (:

Sagaeleanor
2018-02-03 21:15
#30

Gammal tråd men tänkte iallafall dela med mig av ett tips? nu när jag har testat på en av mina kaniner! Tussan som var riktigt tunn, man kunde räkna knotorna genom pälsen, fick 1 msk skalade solrosfrön per dag! Förutom hö, grönsaker och vanliga Kraftfoder! Nu är hon lika rund och fin och len i pälsen som sin burkompis!

Upp till toppen
Annons: