Annons:
Etikettallmänt
Läst 29609 ggr
Ellenfyrkant
5/8/10, 12:02 AM

Lämna kanin ensam ?

Disskutionstråd. Hur länge tycker du det är ok att lämna din kanin ensam, utan tillsyn ? Med eller utan annan kaninkompis. Hur länge har du har du som längst låtit din kanin/ kaniner  varit ensam ?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
pigelina
5/8/10, 12:09 AM
#1

hur mena du?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

riiffen
5/8/10, 12:11 AM
#2

I ett dygn, max tycker jag. Och inte allt för ofta heller. Ett dygn är det längnsta jag har lämnat mina kaniner utan kaninvakt. :)

medarbetare på allergier.ifokus .

Linnslins
5/8/10, 12:16 AM
#3

Ett dygn tycker jag är max.
För sen är Lisens toa äcklig, hennes vatten är smutsigt/slut och hennes hö är slut. Så aldrig mer än så för min del.

ulanea
5/8/10, 12:17 AM
#4

MAX och alldra MAX ett dygn! Mina kaniner har alltid sällskap av varandra/människor då det alltid är någon hemma/kaninen har en kompis :)!

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

NinniH
5/8/10, 12:23 AM
#5

Enligt lag måste för övrigt djuren få tillsyn minst 1 gång om dagen.

L80, sid 11;

"21 § Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en gång dagligen."


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Valkyrie
5/8/10, 12:53 AM
#6

absolut max en dag, men skulle självklart fixa någon som kan komma förbi på dagen.
Är ganska kräsen när det gäller djurvakter eftersom jag har ganska mycket krav ^^

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Annons:
lillaisa
5/8/10, 1:28 AM
#7

Kanske 15-16 timmar har jag lämnat honom ensam, annars har jag skaffat kaninvakt eller hyrt in honom någonstans. Tycker inte det är okej att lämna en kanin själv mycket längre än så, då kaninen dels blir väldigt understimulerad/ensam och att det inte finns någon som kan ringa vet. om den blir sjuk, byta vatten om det tar slut, kolla till att den mår bra osv.

/IsaGlad

Emelie-tex
5/8/10, 1:45 AM
#8

När jag hade mina dvärg så kunde jag åka bort bara över dagen, längre tider så fixade jag att någon gav mat/bytte vatten och liknande. Kommer bli samma regel med min BJ kanin somjag hämtade idag :-)

Billikanin
5/9/10, 11:53 PM
#9

Jag lämnar honom som längst över dagen, dvs åker på morgonen och kommer hem på kvällen.

Rebiz
5/10/10, 12:03 AM
#10

Jag har lämnat min kanin ensam "en helg" (vi for sent på fredagkväll och kom hem ganska tidigt på söndag så det blev som en dag). Hade ingen möjlighet att ta med honom då och tänkte inte på att fixa någon vakt. Hade fylt extra pellets, massa hö och både stor vattenflaska samt vattenskål, så allt gick bra=)

Viccan92
10/17/11, 12:18 AM
#11

En dag max. Annars så åker min farmor och ger mat och vatten. Men sen har ju jag några katter med. Min farmor och hennes man kommer två gånger per dag. En gång på förmiddagen och en gång på kvällen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Itchy
10/17/11, 8:53 AM
#12

ett dygn max, blir jag borta längre ber jag mamma åka förbi & se till honom & råttorna

You can't spell Bitchy without Itchy

[Cameliont]
10/17/11, 9:47 AM
#13

#5 Och vatten två gånger om dagen till utekaniner vintertid.

Jag skulle absolut inte lämna mina kaniner ensamma i ett helt dygn.

Annons:
spacesheep
10/17/11, 10:10 AM
#14

Jag har bara en kanin och skulle aldrig kunna tänka mig lämna henne ensam i så mycket som ett dygn. Max 10h har hon, och kommer hon fortsätta vara ensam som mest. Har man flera förstår jag att de kan hålla varandra lite sällskap, men helt ensam känns det taskigt att lämna en kanin en längre tid.

Julip
12/15/13, 10:48 PM
#15

1-2 dygn, dvs en helg.

farvendal
12/15/13, 10:58 PM
#16

Ett dygn. Det har dock hänt att det fått vara ensamma i två dygn (en helg) med men jag brukar försöka hitta någon som kan titta till dem. De är innekaniner.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Mi-rand-a]
12/15/13, 10:58 PM
#17

ett dygn utan vakt med eller utan kaninkompis. Med vakt 1-3 vekor fast längre än en vecka är de nog lämpligast att den bor hos vakten och de gäller med kaninkompis. Om de bara är en kanin bör den nog bo hos vakten även om det bara är en vecka. 

Jag har lämnat mina kaniner ensamma max 1 vecka.

Mickis1994
12/15/13, 10:58 PM
#18

Jag har lämnat mina kaniner tex på Lördag morgon och kommit hem på söndag eftermiddag/kväll. Inga problem med det! Lite extra Hö och lite mer pellets samt något morotsbit. Är det längre än så (tex fredag kväll till söndag eftermiddag) så får någon jag känner fixa lite mat till dom på lördagen (i detta exempel). Det är absolut inte optimalt men det funkar. Skulle jag be min kaninvakt (min syster) mata fredag, lördag och söndag så skulle jag ganska snabbt behöva leta efter en ny. :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
12/15/13, 11:40 PM
#19

Puffen har som längst varit själv från 20:00 till 02:00 ungefär och det är för vi varit på bilträff. Skulle aldrig i mitt liv få för mig att lämna ett djur helt själv utan tillsyn i ett helt dygn. Det är helt absurt för mig. Åker vi iväg och är borta över natten eller är iväg en hel dag så har jag någon som kommer förbi och kollar vatten och hö och gosar lite med tjejen. Skulle aldrig kunna vara iväg ett helt dygn utan att nån såg till henne. Skulle aldrig kunna göra så med något djur!!

Moppie
12/15/13, 11:46 PM
#20

Åker till min pappa varannan hel och då får de inte så mycket uppmärksamhet, Min mamma matar dom bara!

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Annons:
Sushisäl
12/16/13, 12:58 AM
#21

Max ett dygn med ordentligt med mat. Hade det bara gällt min frigående farbror så hade jag (i en nödsituation) kunnat tänka mig lite längre eftersom han har mycket hö och inte tömmer varken mat eller vatten speciellt fort. Kanin i bur skulle jag nog inte vilja lämna längre dock.

sfut
12/16/13, 7:41 AM
#22

Jag har lämnat mina tex lördag morgon och kommit tillbaka söndag kväll när de bodde ute. Nu är jag dock lite kinkigare när de bor inne eftersom de gärna har sönder inredningen av tristess för att de inte får komma ut ur hagen så när jag åker bort över en helg försöker jag hitta någon som kan tänka sig att komma ut två gånger om dagen. Det brukar inte vara något problem på veterinärprogrammet ;)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

tlover
12/16/13, 8:17 AM
#23

1 dygn max, men det är max, vanligtvis kommer min mosters man och ger vatten och hö en gång på ett dygn (tex åker vi lördag morgon matar vi innan vi far, han matar på kvällen och vi kommer tillbaka söndag morgon)

Min mosters man älskar djur, har vuxit upp med djur och har haft kaniner i ca 10 år så att ha han som djurvakt känns bra även om det har lyckats så att vi blivit med kyckling just då han är vakt.

l'm back

millan89508950
10/7/16, 11:36 AM
#24

Känns tryggt att läsa era svar. Jag har en yngre kanin som jag är tvungen att lämna 3 till 4 timmar idag på dagen och är orolig nu. Är första gången den är själv så länge. Jag gick upp extra tidigt imorse för att hinna ägna flera timmar med den, klappa, prata med, göra rent i buren, ge hö och nytt vatten och lite pellets. Han har 2 leksaker, mycket hö, mat, vatten, hyfsat rent i buren, står inte i drag eller direkt solljus, har ett hus. Visst går det bra?

Viccan92
10/7/16, 4:12 PM
#25

#24 Jadå det är inga problem. Det är ju ingen hund du har.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

tixEntry
10/7/16, 5:05 PM
#26

Vi har lämnat Simba (då hade vi kvar Balthazar) hemma två nätter, men det var när vi verkligen inte hade hittat någon kaninvakt. Nu som ensam har det varit som mest sen eftermiddag till tidig eftermiddag, alltså nästan ett dygn.

Men nu är våra grannar (barnfamilj) intresserade av att skaffa kanin så de är gärna kaninvakter när de kan. Därför är det ganska lätt för oss att vara borta en helg eller liknande. Det längsta Simba har varit med kaninvakt är två veckor.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: