Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3623 ggr
Loverabbits
2010-08-28 17:08

Raka kanin nu?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo jag ska raka min ena kanin då hennes päls är så otroligt jobbig så jag vill raka den så att jag kan "börja" om med henne. Jag har klippt henne men vill även raka men då undrar jag är det försent för att raka henne nu?

Just nu bor hon i en bur som står ute men jag kan flytta in henne i en bur som står i en lada om det behövs. Vad tror ni?

(Hon bor inte längre i betesburen som hon är i på bilden utan i en "vanlig" bur som står ute.)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta


 

Annons:
Storsmurf
2010-08-28 20:41
#1

Tycker lite synd om kaniner med lång päls. Men om den tovat sig så kanske det är bra att raka av den. Tovor gör väl ont om hon  har det?

Emelie
2010-08-29 02:47
#2

Jag tror faktiskt att det börjar bli en aningen för kallt ute för att raka nu. Vart bor du och hur varmt har du det?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Loverabbits
2010-08-29 11:21
#3

#1 Ja tovor gör ont. Hon har bara en tova men hennes päls är så svår och det är väl för att hon är peking teddy. Dessutom är hon inte ett dugg hanterad av av förra ägaren så hon är inte så trevlig att hantera.

#2 Jag bor en bit utanför Uppsala alltså i mellersta Sverige. Vädret har skiftat mycket hos oss men det har vart kallt och regnigt i ett par dagar men nu har det blivit soligt men då och då kan det blåsa rätt rejält.

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta


 

Emelie
2010-08-29 12:17
#4

#3 Ungefär där jag bor alltså. Jag tror inte du bör raka nu, om du inte kan flytta in henne inomhus förstås!:)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Valkyrie
2010-08-29 12:22
#5

Om hon har tovor kan du ju klippa bort de, då får de se lite fult ut men inte raka henne nu.
Se till bara så du inte klipper för mycket så att det bara blir skinn kvar..

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Loverabbits
2010-08-29 17:46
#6

#4 Okej, tror inte jag tyvärr kan flytta in henne. :/ Men det finns rakmaskiner som man kan ställa in hur långt man vill raka bort pälsen. T.ex så att det blir två cm päls kvar och då får hon ungefär lika lång päls som normalhårade kaniner har, tror ni det skulle gå?

#5 Hon hade bara en tova men den fick jag bort nu för en liten stund sen så nu är pälsen fin igen. Men jag skulle vilja raka bort all hennes päls då det märks att hon inte tycker om den. När jag rakade den förut blev hon en helt annan kanin. :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta


 

Annons:
Katti
2010-08-29 19:10
#7

Tycker att du ska klippa istället. Det är nog inte lätt att raka henne om hon inte är mycket hanterad som du säger. Lätt att hon blir rädd för dig och pälsvård efer det… Att klippa en kanin utan tovor är inte speciellt svårt, bara man har en bra sax. Kaninen ser lite rolig ut ett tag, men en nyrakad kanin är ju heller inte speciellt vacker Flört. Prova tycker jag!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Loverabbits
2010-08-29 19:27
#8

#7 Ja, jag får väl prova att göra det, men sist jag rakade henne blev hon överlycklig då hon verkligen hatar sin päls. Så jag undrar om det går med en sådan rakmaskin som jag beskrev i #6 och med de inställningarna? :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta


 

LinneaJohaanson
2010-08-29 20:20
#9

Jag klippte av all min teddys päls för en vecka sen, ungefär som rakat. Han lever livet och mår super bra! Kör på bara kaniner tål mer än man tror

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Loverabbits
2010-08-29 20:26
#10

#9 Så du tror att jag kan raka henne?

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta


 

LinneaJohaanson
2010-08-29 20:29
#11

#10
Ja det tror jag! Glad
Lägg in halm i buren blir det ju lite varmare, men min bor på spån och är jätte klippt (min rakapparat fungerade inte så klippte lika kort som rakning) och han mår super duper bra!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Loverabbits
2010-08-29 20:31
#12

#11 Okej, då ska jag nog göra det. Jag låter henne då flytta in i ladan.

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta


 

Upp till toppen
Annons: