Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 6734 ggr
pwestermark
11/25/10, 11:20 AM

ute kanin fel eller okej?

Det beror helt på hur man har inrett burarna och hur ofta man tittar till dem osv.

Men i våran lokaltidning så står det på ordet är fritt

att vi som har utekaniner inte borde ha några kaniner alls.

Att vi är oansvariga och att om någon ser en utekanin i en bur över vintern

så ska det anmälas.

Jag litar på min mans kunskaper i det här med kaniner.

Vi är väldigt pålästa.

Och skulle aldrig göra något som skulle kunna vara farligt för kaninerna.

De som bor ute är lika mycket älskade som hon som bor inne med sina bebisar.

Usch jag får sån ångest så jag önskar att jag bara kunde ta in kaninerna,men det vore farligt nu.(för kallt ute och för varmt inne ,ingen bra idé o ta in dem då)

Det står mer att de sitter instängda i små burar.

Och hon skriver inte vart alla kaninfolk som är "oansvariga" bor men hon skriver att de bor i våran stad..

Är det verkligen så farligt o ha dem ute?

Våran stora kanin är minst lika glad ute som inne.

Det spelar ingen roll vart hon bor eller hur,

hon är överlycklig och mår jättebra oavsett.

Hon bor i en bur där min man på 1,84 cm lång får plats.

några av er har säkert sett "kalkon filmen"

så liten bur är det inte.

Nu behöver ju inte jag ta åt mig.

Men man gör ju det omedvetet eftersom det handlar om just oss med utekaniner och hon har skrivit särskilt om våran stad.

Alla har ju olika till sina kaniner,

men våra bor skyddade från värsta ovädret.

De får allt de behöver,de får även springa omkring ute på altanen flera gånger i veckan..

Vi byter vatten flera gånger om dagen.

De får både halm och hö och

allt annat som är bra.

Men vi kan bli anmälda.

Våra kaniner bor ju precis utanför våran köksdörr.(altanen)

enda skillnaden är att det inte är inglasat med en massa värme..'

Annons:
NinniH
11/25/10, 11:38 AM
#1

Att alla med utekanin ska anmälas var väl att dra på lite för stora växlar.
Det finns misskötta kaniner som bor både utomhus och inomus, så det är inte det det hänger på.
Vissa kaniner trivs inte heller inomhus, precis som det finns kaniner som inte trivs utomhus.
Det viktigaste är att man ser till att kaninerna har en bra miljö oavsett vart de bor.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Kaninlycka]
11/25/10, 11:41 AM
#2

Nej, precis som NinniH skriver så finns det kaniner som inte trivs ute och vice versa. Glömmer man bort sin kanin i en liten bur utomhus eller inomhus så självklart är det stor risk att kaninen bli deprimerad och mår dåligt.

Men det är ju upp till oss kaninägare att ge våra kaniner ett så bra liv som möjligt, inne eller ute.

Personligen föredrar jag att ha mina kaniner inne på vintern, kan umgås så mycket mer med dom då. Glad

Katti
11/25/10, 11:42 AM
#3

Den där människan är helt ute och cyklar!

Visst kan det vara synd om kaniner ute, om de inte får vad de behöver i form av rent, mat och vatten, utrymme och sällskap. Likaväl som det är synd om innekaniner som inte får vad de behöver. Vi har ju faktiskt gott om vildkaniner i Sverige. Vill hon/han ta in dem också?

Kaniner trivs när det är kallt. Så är det bara! De vantrivs också när det är varmt, så egentligen är det på sommaren man ska oroa sig! Är det fler än jag som har tänkt på att kaniner nästan aldrig blir sjuka eller dör under den kalla årstiden? Om de är ute alltså.

Det spelar väl ingen roll om man blir anmäld, ifall den som kommer och kollar hur ni har det tycker att det är bra! Om någon skulle ringa Länsstyrelsen och säga att det är synd om kaniner där och där för att de är ute när det är kallt så får de en föreläsning om att kaniner inte mår dåligt av kyla. Det ska mycket mer till för att det ska bli besök! Djurskyddsinspektörerna har viktigare saker att göra Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

pwestermark
11/25/10, 11:44 AM
#4

hon drar alla över en kam eller vad man säger.

att alla i karlskoga som har kaninerna ute på vintern borde bli anmälda.

man ser ju på dem om de inte mår bra.

men våran stora hon är så pigg och glad

oavsett vart hon bor..hon har varit så lycklig

sen hon fick komma hem till oss..

Både när hon bodde inne och nu ute..

Hon är så pigg och glad.

pwestermark
11/25/10, 12:01 PM
#5

#3 ja det hoppas jag att de har.

vore synd om de annars om de har så lite o göra

så de kan åka till varenda utekanin

så fort  någon ringer om att det är fel..

#2 det blir lite skillnad på att ha dem ute och inne

,är mycket lättare och gosa med dem om de är inne.

slippa bulsa på sig en massa kläder innan man går ut.

Och man kanske "klappar lite" på dem när man går förbi dem o så..

Tack för era svar..

Ljusta
11/25/10, 12:01 PM
#6

Jag tycker faktiskt att någon ska ta och skicka in ett inlägg till den tidningen! Blir riktigt irriterad av att höra sånt! Otroligt okunnigt att tro att inte kaniner skulle kunna bo utomhus, de får väl vinterpäls som precis vilken annan vildkanin får. Det är inte ett dugg synd om kaniner som bor ute under vintern om de bara har mycket hö/halm och ett bo att gå in i. Mer synd om oss stackars människor som måste gå ut i kylan. Kaninerna har det bra ute, det är det mest naturliga för dem.

Nä, skriv ett inlägg tillbaka, trist om folk tror på det hon säger…

Ljustadalens kaningård

Annons:
Katti
11/25/10, 12:13 PM
#7

Eller ännu hellre en bra artikel med besök hos någon som har mycket kaniner och mycket kunskap. Då kunde man passa på att informera om vad de ska äta och liknande. För jag skulle tro att 90 % av alla kelkaniner och -marsvin är felutfodrade! Sorgligt nog…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

pwestermark
11/25/10, 12:28 PM
#8

ja jag funderar på att skriva tillbaka,

jag får be mannen (westham på  fokus)

att han hjälper mig med en insändare.

så blir hon nog tyst.

För det lät verkligen som att vi som har valt

att ha kaninerna ute var värsta  djurplågarna..

Låter lite väl hemskt:ensam i mörkret och i kyla.

lite ur insändaren:

"oansvarigt att ha kaninerna ute"

Varför skaffar ni kaniner

som ni sedan placerar utomhus

i en trång liten

bur i mörker och kyla?

Detta är för mig obegripligt.

"sen skriver hon att hon själv har en kanin

så hon vet vad hon pratar om,"

och att kaniner är precis som andra djur

och behöver värme,omvårdnad och kärlek,

någon som pysslar med den,

aktiverar den och tar hand om den.

Kaninen har ju inte valt detta liv,

det har ju ni gjort åt den.

Jag fattar inte hur ni själva kan vara inne

i stugvärmen och veta att ni har ett

litet djur som sitter ute i kylan.

Jag hoppas innerligt att grannar eller förbipasserande anmäler

er djurägare utan ansvar.

Det kallas civilkurage,

våga lägg er i.

Runt om i karlskoga utan att nämna var,

så står det kaninburar

med små kaniner instängda i medan

kaninägarna själv är inne i värmen.

Det är bedrövligt.

Vad har vi för djurskydd?

Kaniner är också djur,

en levande varelse,

de behöver kollas upp av någon med ansvar.

Ni som har kaniner,

klarar ni inte av att ha dessa

inne så ska ni inga ha,

för det liv de lever idag,

instängda i små kalla ,'trånga

burar i mörker och kyla

är inget acceptabelt  kaninliv.

Ni kan ju byta annars,

släpp in kaninen och hoppa

själv in i buren så får vi se

hur många dagar ni står ut,

men det är klart att det är enklare

att stoppa in en kanin i en bur

för de kan ju inte protestera.

Det är ynkligt.

"hon avslutar med"

Djurvän och observer

Katti
11/25/10, 12:35 PM
#9

Kan du inte själv ringa till en djurskyddsinspektör på Länsstyrelsen och be dem ta kontakt med tidningen?! Det skulle kunna bi riktigt bra Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Emma--]
11/25/10, 12:35 PM
#10

Det blir ju lite fel när hon jämför med människor.

Kaniner trivs ju oftast sämre om det är för varmt, eller varmt för den delen.

Så kylan är inget problem så länge man har en bur som är upphöjd över marken och att dom har bomaterial. Dom går att aktivera utekaniner minst lika bra som innekaniner, vissa kaniner går t.o.m bättre att ha utomhus. 

Men anmäler hon någon så lär hon väl få höra det själv att det inte är något fel med att kaninen bor ute.

[Becca-]
11/25/10, 1:16 PM
#11

Kaninens naturliga plats är utomhus. Punkt slut. Tungan ute

[Kaninlycka]
11/25/10, 1:20 PM
#12

Jag tycker det är trist när man säger att alla kaniner måste vara ute också, jag har mina inne och de mår jättebra.

Andra har sina ute och de mår jättebra.

#11 Punkt slut där tycker jag personligen var onödigt.

[Becca-]
11/25/10, 1:29 PM
#13

#12: Självklart finns det kaniner som inte gillar att vara ute. Men dem flesta har inget emot det, och det är trots allt deras naturliga plats.
Så varför var "punkt slut" onödigt?

Annons:
NinniH
11/25/10, 1:34 PM
#14

#13: Antagligen därför att det lät som att det var fel att ha kaniner inomhus därför att det är onaturligt.
Så tolkade då jag det.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Kaninlycka]
11/25/10, 1:42 PM
#15

#14 Precis.

Och sedan är ju detta ett diskussionsforum, så onödigt att sätta punkt mitt i en disskussion. Glad

Alla har ju rätt att tycka och tänka olika, eller hur?

Westham
11/25/10, 1:53 PM
#16

Har hört folk jämföra med att ha sin hund i bilen en sommardag,som att ha utedjur på vintern.
Frugan och jag kommer att svara på insändaren, vi lär ju inte vara ensamma om det.

Det roliga är att ingen bryr sig om djuren som va vanvårdade i minizooet jag skrev om för ett tag sen. Det är ändå ett populärt ställe för småbarnsföräldrar och turister.
Vi har både inne och ute kaniner alla trivs lika bra. :)

MVH John
____________________________________

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar


lukasfelix
11/25/10, 1:56 PM
#17

Ska hästar inte få gå i Hage på vintern heller då kan man ju undra

Rozza
11/25/10, 2:28 PM
#18

Tycker det blir galet fel att göra ett sånt inlägg som hon gjorde i tidningen. Det är helt rätt att kaniner tål kyla bättre en värme. Det är betydligt värre att inte kolla till en kanin en varm sommar dag tror jag förlorat felr kaniner sommar tid en vinter tid. Sen har det lite med storleken att föra en större kanin klarar kyla bättre än en liten kanin gör. Har dvärgharar som bott ute under några år och inte tagit skada men i vintras var det svin kallt och -35 grader ute och visst tog dom skada men det fanns inget att göra för att ta in en sån kanin så dör dom av värmen inne.

Jag är rädd att det kommer bli kallare i år så jag tog alla pengar jag hade och byggde mig burar och hyrde mig en box. Det är ingen värme i stallet men det är vindstilla och runt 0 grader vilket mina kaniner trivs med. Men man ska inte vara rädd för att ha sina kaniner ute dom klarar det säkert det utan problem.

Westham
11/25/10, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

:)

MVH John
____________________________________

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar


[Kaninlycka]
11/25/10, 4:30 PM
#20

Efter att ha läst insändaren kan jag faktiskt förstå vad han/hon som skrivit menar till viss del. Däremot är det verkligen att ta i när han/hon kallar alla som har utekaniner för djurplågare.

Men visst behöver alla kaniner imvårdnad, aktivering och kärlek. Det kan jag skriva under på. Glad

Annons:
Westham
11/25/10, 4:39 PM
#21

Det kan nog alla vi skriva under på :)

Det är ju inte så att vi låter dom vara under vinterhalvåret.  Bara inte våra grannar för för sig massa saker nu.. Dom är redan irriterade på oss :P

MVH John
____________________________________

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar


teddybaby
11/25/10, 5:35 PM
#22

Men alltså… jag har nästan tänkt tvärtom. Jag själv har två innekaniner då jag och min sambo bor i bostadsrätt. Ibland kan jag ju verkligen önska att mina kaniner kunde få det liv som kaniner som bor hos folk med hus, meaning att det är väldigt sjysst att ha tillgång till en stor Hage snarare än ett halt (men fint :P) parkettgolv. Jag tycker att ett liv som utomhuskanin borde ju vara mer rofyllt på så vis.

Däremot när jag själv om x antal år flyttar till hus så kommer jag nog att ha mina kaniner inomhus på vintern ändå. Men det är ju av den enkla anledningen att jag vet att jag själv inte kommer att orka stå där i kylan varje dag och gosa med mina kaniner.

Jag kan dock ana viss poäng i personens insändare (utan att ha läst artikeln). Om nu denna person skulle vilja hävda att utekaniner om vintrarna inte får lika uppmärksamhet av sina "ägare" på grund av kylan så kan jag förstå argumenten. MEN! Det innebär ju fortfarande inte plågeri av något slag. Och det är en viktig invändning i frågan! Det är inte plågeri att kaninerna kanske i snitt får 15 minuter mindre gos i veckan under vinterhalvåret, exempelvis. ^^ Det är ju dock en helt annan sak att totalt strunta i sina utekaniner. Men vem är denna person att göra sådana antaganden? på vilka premisser? Det är ju löjligt att döma ut hela "utekanin-ägar-populationen"…

[Kaninlycka]
11/25/10, 6:41 PM
#23

#22 Bra skrivet. Glad

jossan84
11/25/10, 7:38 PM
#24

Tyvärr är det ju så med insändare till tidningar att de ofta är mer grundade på insändarens känslor än på vetenskap. Ett valigt 'fel' när det gäller djur är att man humaniserar dem och inte tänker på att de har samma upplevelser som vi. Bara för att en människa skulle plågas av mörker och kyla betyder inte att ett visst djur skulle göra det. Sålänge det inte är extremt kallt så störs utekaniner varken av mörker eller kyla. (Däremot störs de lätt av värme på sommaren).

Själv väntar jag med att skaffa kaniner igen innan jag bor så att jag kan ha dem ute. Det blir naturligare för dem att uppeva årstider, jämn dygnsrytm, dofter och ljud från naturen. Jag har haft kaniner inne också och tyckte nog lite synd om stackarna som fick sitta inne i stillheten och tystnaden hela dagen och sen var tvungen att lyssna på skrän och tv-ljud hela kvällen :P

[Kaninlycka]
11/25/10, 7:44 PM
#25

#24 Fast det är inte alltid som utemiljön är så idyllisk heller, finns ju tex bilskrän och andra skrän utomhus. Tungan ute

jossan84
11/25/10, 7:48 PM
#26

#25 Det beror ju på hur man bor :)

[Becca-]
11/25/10, 7:59 PM
#27

#15: Det har du rätt i. Förlåt, detta ska självklart diskuteras, men min åsikt är att kaninens plats är utomhus.
Men det är ju inget fel att ha kaninen inomhus, inte alls!

Annons:
Fridaaaa
11/25/10, 8:00 PM
#28

3 av mina kaniner bor ute i en bod, den 4e bor inne pga att hon mådde dåligt av att bo ute. Bor på landet så knappt några bilar som kör förbi :) Tycker inte att man ska ha kaniner ute i en storstad pga avgaser mm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saga-M
11/25/10, 8:22 PM
#29

Jag tycker det är oansvarigt att dra alla över samma kam.
Ska hon gå till djuraffärerna och anmäla dom för att dom inte kan ha kaninerna ute?

Jag har min kanin ute, och den trivs jättebra med det.

Kaniner behöver frisk luft, precis som vi människor. Och man kan inte jämföra kaniner med människor. För det är olika djur.

”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D

imcarro
10/13/12, 11:16 AM
#30

Kaniner som lever utomhus lever oftast längre än de som lever inomhus. Kaniner är skapade för att leva utomhus, dem får vinterpäls av en anledning!

Fridaaaa
10/13/12, 11:18 AM
#31

#30 Det stämmer inte riktigt att utekaniner lever längre än innekaniner :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elinyeaah
10/13/12, 11:39 AM
#32

Vi bor typ på landet, det kör väldigt sällan förbi bilar men jag valde att ha min kanin inne för att hon trivs bättre inne. Sen har ju hon såklart en stoor rasthage som hon går i på dagarna. Hon vet tillomed vart våran dörr är, haha :p Det konstiga är att när hon bodde ute i somras så märkte vi att hon inte låg i halmen, drack lite och sånt. Sen testade vi att ha henne inne och då drack hon normalt och åt och sånt. Därmed gjorde vi valet att ha henne inne helt enkelt.

Mvh Elin

 

 

Kaninliv.bloggo.nu

StarryNight
10/13/12, 12:52 PM
#33

Jösses, jag har haft både inne och utekaniner..och att se en kanin "skotta snö" , rulla sig och få glädje fnatt i hagen - när det är 25 minus ute och en halvmeter snötäcke..då är iaf jag övertygad om att den mår bättre än att vara inne..

Men så har jag frigolitisolerade burar och MYCKET hö och halm..vattnet bytes 2 gånger dag.

Sen att det finns kaniner som kanske trivs bättre inne, då får man ta hänsyn till det med! Man måste ju titta på kaninen och bedömma om den verkar nöjd med livet eller inte! Glad

Djuren framför allt, alltid!

Ella Strid
7/5/20, 4:16 PM
#34
Annons:
Upp till toppen
Annons: