Panik! Kanin har slutat äta?
Hej!
Hon har legat så här sedan i lördags och ser väldigt deprimerad ut.
Hon äter inte. Hon dricker inte.
Jag försökte locka med favorit maten men utan framgång.
Någon vecka sedan hade hon diarré som sen försvann så jag vet inte om det har någon koppling.
Jag har haft henne i 10 år och älskar henne jätte mycket.
Jag är jätte rädd för att ta henne till veterinären. 2 kaniner innan har jag tagit till veterinären. Som de varit tvungna att avliva.
Djur som slutar äta är aldrig ett bra tecken, dessutom att sluta dricka i denna värme…
Du kommer behöva köra in henne till veterinären för dropp och hälsokoll oavsett hur mycket det skrämmer dig, men ett djur som är gjort för att äta majoriteten av dygnets timmar kommer lida utan mat i systemet. Hon måste dessutom få i sig vätska i denna värme.
Jag hoppas självklart att veterinären kan hjälpa dig få igång henne att äta och dricka igen, men om det kommer till det så är avlivning snällare än att kaninen ska lida i tysthet tills slutet kommer.
Så snälla ring en veterinär så snart som möjligt!
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Ska jag försöka tvinga i henne critical care? Som någon har rekommenderat eller är det bara att åka in omedelbart?
Åk till veterinären direkt.
#4: Ring telefonrådgivningen hos veterinär eller försäkringsbolag, om du vill ha rådgivning.
Men jag skulle nog åkt in i alla fall, en helg på minimalt med vätska och foder i detta väder är inte snällt mot någon kropp
Om du inte redan gjort det så ring veterinären och rådfråga (beskriv alla symptom och sånt). Men har hon inte ätit sen lördags (har hon bajsat och kissat?) och är 10 år skulle jag åkt in till veterinär så snart som möjligt då magstopp/magproblem inte är att leka med. Risken är att det blir så pass allvarligt att inget går att göra just för att du har väntat och inte åkt in direkt du märkte problem (har magen väl stannat är det tyvärr supersvårt att få igång igen och tarmen börjar dö av).
Håller tummarna allt slutar lyckligt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det är alltid lätt att vara efterklok. Nu gäller det bara att göra det bästa du kan.
Det där ser ut som nattbajs som inte ätits upp. Beror ofta på för lite fibrer och för mycket protein och/eller kolhydrater i kosten (tex mycket pellets, godis, frukt, morot mm). Bäst brukar vara att ge enbart med hö tills magen stabiliserat sig och sen se över och minska på mängden godis.
Kan också vara en indikator på sämre tänder (svårare att äta hö och äter då främst lättuggat godis/pellets).
Åk till en veterinär nu ikväll. Avvaktar du mer kan det vara svårt att hjälpa kaninen.
Mvh
Mig
Hej!
Jag åkte till veterinären och de kollade på hennes mage, ögon, tog tempen och allt var bra.
De misstänkte att hon var slö eftersom inte fått äta på några dagar så de gav henne droppar och B vitamin och de tvångsmatade henne med Critical Care som jag också ska göra framöver.
Vi är hemma nu och jag tycker hon är lite piggare. Målet är ju att hon ska börja äta självmant igen så vi får hoppas !!
#10: Skönt med hjälp att få henne piggare igen 😁
Håller tummarna att hon piggar på sig så fort som möjligt
#10: Låter ju bra och hoppas verkligen hon ska piggna på sig igen och börja äta själv!
Håller tummarna att det vänder nu.
Hej kära vänner! Kaninen mår fortfarande inte bra. Det är nåt fel. Hon kan började skutta runt i några sekunder och helt plötsligt sluta helt. Det är liksom som att hon fryser till och förblir så länge. Samma när hon dricker vatten / äter hö. Hon gör det i någon sekund och sen fryser hon till. Och på toan i buren har hon slutat gå helt. Så hon bajsar och kissar överallt på golvet. Jag ser ju att hon ser helt nedstämd ut! Jag är riktigt orolig :-(
#13: Åk till veterinären igen. Överväg att besöka en kanin-kunnig veterinär ifall den förre veterinären du besökte inte är det.
#15: Jag var på blå stjärnan i Göteborg. Och dom är väldigt kanin kunniga vad jag har hört.
Jag får väl ringa dit.
Hon spottar ju ut allt nu när jag tvångsmatar med sprutan.
Jag sitter här och är helt förtvivlad! Och känner mig helt hjälplös :-(
Vad gör man?
#17: Är tyvärr inte det lättaste att tvångsmata. Min lilla filur är också mästare på att spotta ut även när man gör allt rätt.
Har du pratat med veterinären igen?
Med tanke på hennes ålder så kan det ju tyvärr vara så att det är naturliga slutskedet :(
#18: Jag pratade med veterinären. Eftersom hon mår sämre och jag har försökt så tycker hon att Sussie ska somna in :-(
Jag är förtvivlad !
#19: Förstår att det är jobbigt men tror nog det är bäst för henne.
10 år är ändå en ansenlig ålder!
Förra året fick jag tyvärr avliva min 3 månaders unge (hade honom bara tre veckor och sista veckan var enbart behandlingar och kämpande med magen på honom så mängder med mediciner flera gånger om dagen och stödmatning).
Alltid jättejobbigt när man måste sätta stopp och låta dem slippa lidande. Har haft kaniner i många år och det blir aldrig lättare när det är dags att säga adjö.
#19: Jag förstår att du har det jobbigt. Aldrig roligt att avliva ett djur man håller kär.
Mvh
Mig

#22 Beklagar så otroligt mycket!💔
Beklagar verkligen och vet hur jobbigt beslut det är att ta även om det är det bästa för dem.