Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8320 ggr
[Blåttglitter]
8/3/16, 12:24 AM

Ensam kanin - djurplågeri?

Hej! Jag har tidigare haft en liten dvärgvädur. Han var från början en innekanin, men på grund av en del omständigheter fick han senare flytta ut och bli utekanin. Han blev 9 år gammal och bodde ensam under hela sin livstid. Jag har alltid varit mån om att han ska ha det bra, tog hand om honom och umgicks med honom minst en timme varje dag och gosade osv. Vad jag märkte gick det aldrig någon nöd på honom och han verkade trivas väldigt bra som ensam. Nu på senare tid har jag hört att det är mycket dåligt, ja rentav olagligt och djurplågeri att ha kaniner ensamma. Är detta sant? Vad anser ni om detta? När jag skaffade min kanin sa uppfödaren att det funkade bra att ha en ensam kanin, bara man tog hand om den ordentligt och gav den kärlek osv. Vilket min kanin, och många andra kaniner som lever själva, fick/får. Är det trots det djurplågeri?

Annons:
Codswallop
8/3/16, 1:03 AM
#1

Nej, det är inte sant att det är olagligt. 

Enligt mig, för att ta det kort, är inte ensamkaniner olyckliga. Däremot är de lyckligARE i fungerande flock, definitivt. Jag har haft både ensamkanin, kaniner i par och kanin i flock och skulle aldrig igen (frivilligt) ha ensamkanin. Den harmoni och det sällskap en kanin får av en artfrände kan en människa aldrig ersätta. 

Med det sagt - en kanin som varit ensamkanin hela livet vet inte vad den missar, liksom. Den vet inget annat. Det hade varit en annan sak om man köpt en kanin ifrån en uppfödare med flockar och då medvetet låter den bo ensam. Det är, enligt mig, inte okej.

Accalia
8/3/16, 10:15 AM
#2

Jag har inte kanin själv men har en fråga. Min kompis hade 2 kaniner och så dog en för några månader sedan. Sedan dess har kaninen varit ensam, är det djurplågeri då? De har sagt att de inte vill köpa fler kaniner för att detta ska vara deras sista kanin, och köper de en till, även om den är i samma ålder så kommer alltid någon dö först, så de skaffar en till som sällskap till den andra, så dör den andra, så får de skaffa en till osv, så går de runt så, därför har de valt att inte skaffa en till. De gosar och umgås inte så mycket med den heller..

[MiraForever]
8/3/16, 1:33 PM
#3

Det är inte djurplågeri🙂 Har själv en kanin som bor ensam i en bur=) Hon är lycklig ändå. När hon springer fram till mig så ger jag henne en klapp.
Se till att hanfår gosa med dig och får kontakt med dig.
Det är bara en sak som sägs att man helst ska ha kaniner i par.

Irmelinis
8/3/16, 1:49 PM
#4

Det är inte djurplågeri, men vissa kaniner uppskattar verkligen en kompis och kan må bättre av det. Det är så olika.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
8/3/16, 9:22 PM
#5

Tycker det är fel att anta att kaninen mår bra själv när man inte försökt med sällskap. Den vet inte bättre liksom. Tycker det är onaturligt, inte särskilt schysst faktiskt eftersom de inte lever helt enskilda i naturen.

kaninpiss
8/3/16, 9:31 PM
#6

Jag tycker inte det är djurplågeri om man ger sin ensamkanin mycket tid. Men att vara med sin kanin en timme om dagen tycker jag är på tok för lite tid om kaninen resterande timmar är ensam. Jag och min sambo har en ensamkanin inne lös  hemma. Men vi ser till att kaninen får sällskap och/eller lek/kel osv minst 7 timmar om dagen. Jag och sambon jobbar olika arbetstider så vi turas om att umgås med kaninen så den ska vara så lite ensam som möjligt. Ska vi vara borta en hel dag så har vi folk som kan bo i vårt hem och vara kaninvakt.

Vi är kanske löjliga men jag tycker det är så hemskt när man hör om någon kanin som får vara ensam en hel dag medan ägaren är på jobb i 8-10 timmar.

Annons:
farvendal
8/4/16, 12:59 AM
#7

Att ha en ensam kanin sittandes i en vanlig utebur och bara pysslar med den ett par timmar om dagen… Ja, djurplågeri är lite väl starkt ord kanske men jag tycker verkligen inte det är schysst mot den iallafall. 

Kaniner är sociala flockdjur som kräver mycket stimulans för att må bra. Vi människor kan inte ersätta en kaninkompis, även om vi såklart är bättre än inget sällskap alls. 

Jag tycker absolut att man ska sträva efter att ha minst två stycken. Ska man prompt bara ha en tycker jag man ser till att ha en riktigt bra stimulerande miljö åt den. Frigående inomhus tex. 

Avelshanar är ju en annan femma dock.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

eijla
8/4/16, 10:15 AM
#8

Jag tycker att det är skillnad på utekanin och innekanin. En innekanin får garanterat mycket mer sällskap än en utekanin (om innekaninen är frigående iaf) och jag tycker inte att man ska ha utekaniner själva. Kaniner tycker om sällskap och vill gärna ha det. Att säga att ens kanin inte vill ha sällskap för att den inte funkat med en kanin är som att säga att man inte gillar andra människor för att man inte klickat med en.  Man ska testa olika och om det inte går kan man iaf ha dom bredvid varann i olika hägn (om den är ute) så att de blir någon slags kontakt/sällskap. Jag tycker inte det finns någon rimlig orsak till att ha en kanin själv.

Upp till toppen
Annons: