Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 979 ggr
Arcade-Foodie
2017-10-17 22:22

Bra hoppkanin??

Vad krävs för att en kanin ska vara okej som hoppkanin. Är nyfiken, har aldrig hållit på med hoppning och har snart en 4 månader gammal kanin som klarar av att hoppa upp på en säng som är typ 1 meter hög och har massor av energi. Tänker mig att det är något han skulle gilla att göra men när kan man börja träna kaninen? Kan inte ens seleträna honom för ingen koppel är i hans storlek än. Inte ens en sele för marsvin/råttor passar.

Annons:
Mihnnalie
2017-10-18 22:11
#1

Jag har 9 kaniner + en på foder. Och alla mina kaniner hoppar/ ska börja hoppa (de är för unga än). Och alla kaniner är helt olika, både i bur, Hage, sele och i hoppningen. Men alla kan, alla är duktiga :) 

Jag börjar selträna vid MINST 3 månade, om kaninen inte är redo för sele än så väntar jag! Det är viktigt att ta allt i kaninens takt! Sen när kaninen kan alla grunder osv i selen så börjar de bli dags för hoppning. Jag börjar hoppträna vid MINST 4 månader. Om kaninen inte är redo så väntar jag tills kaninen är redo!

Arcade-Foodie
2017-10-18 23:25
#2

Aha, då får jag vänta ett tag innan jag börjar. Kan inte sele träna honom än då ingen passar och jag har inte tid att sy en till honom. Får hoppas att han passar i en sele om 1 månad. Men hur gör man när man ska börja träna hoppning, kan tänka mig det är något han skulle gilla då han har extremt mycket energi och vill aldrig gosa förrän han har fått springa av sig ordentligt vilket sker sällan, då lägenheten inte är tillräckligt stor även fast han är av den minsta rasen.

Mihnnalie
2017-10-19 07:24
#3

Det är bra att inte stressa med sele och hoppning, då hinner han mogna lite till :)

Du ställer 3-4 hinder med ett avstånd på 2,5- 3 m. Sen lägger du en bom på det minsta. Sen tränar du på de tills han kan det, då höjer du. Sen kan du även länga avståndet mellan hinderna när han springer på mellan. På tävling är de minst 3,2 m mellan. Men de viktiga är att ta allt i hans takt. Sen tänkt på att lätt är 30 cm högt och 45 cm långt. Så hoppa INTE högre än det.

[RC1393]
2017-10-19 08:39
#4

#2 En dvärghare då alltså? Då måste jag nog göra dig besviken. Det finns inga selar i butik som ens passar på vuxen hare, passar de i omkrets så är ryggbandet för kort. Kontakta en seltillverkare istället som kan göra en specialsydd åt dig. Wildpaws har riktigt snygga selar som du får designa själv🙂

#3 Enligt TR är det är minst 250 cm mellan hinder, med rekommendationen minst 300 cm i svår och elitklass🙂

Själv kör jag tätare mellan hindren (ca 1,5-2 m) för en gröngöling, jag brukar uppleva att de har svårt att fatta om man kör 2,5-3 m på en gång. Länger gör jag senare när de förstått principen och då är längre avstånd inga problem.

Arcade-Foodie
2017-10-19 11:33
#5

Ville ha en dvärghare men hittade ingen uppfödare så det blev en hermelin, men han är väldigt liten fortfarande. Tack för tipsen, då vet jag hur ja ska börja. När han har vuxit till sig och blivit lite mer mogen.

Mihnnalie
2017-10-19 12:20
#6

#4 Oj ja då har jag läst fel, kör alltid minst 3,2 mellan hinderna både hemma och på tävlingar.  Jag har alltid kört 2,5-3 meter mellan hinderna för unga, funkar bäst för mina, men alla kaniner är ju olika :)

Jag gillar Emmchens selar och koppel, och även ladingens men hon sitter ju i karantän nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: