Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 764 ggr
Tinaochbenny
2017-09-21 10:23

Ny kaninägare :)

Hej alla :)

Vi fick hem vår fina Benny för tre veckor sedan. En underbar lurvig dvärgvädur född den 11 juni så ca lite drygt 3 månader. Han kommer från uppfödare och var mycket hanterad. När vi var där kunde hennes barn bära kring på honom och hon sa att han hade ett "psyke av stål". När vi kom hem började vi därför ganska direkt gosa med honom. Detta var fel fick vi sedan lära oss och han blev även stressad. Hade vi läst på lite bättre att vi nog tagit det försiktigare från början och låtit honom vara i buren några dygn. Nu är han ändå gosig och kommer fram och slickar på handen eller på näsan om man lutar sig mot honom. Han hoppar runt överallt och är nyfiken. Han verkar dock rädd för att bli lyft och det var han inte hos uppfödaren. Har vi skrämt honom genom att lyfta för tidigt och går detta att jobba bort? Nu lyfter jag honom 1-2 ggr per dag för att öva och ibland är han ganska lugn och ibland sprattlar han som en tok. Han ligger still i knäet men verkar inte trivas helt. Ska vi fortsätta öva på att lyfta eller låta honom vara ett tag? Han bor i en stor bur (1,50 m)  i dotterns rum och är ensam fram till ca 14. Sedan är han oftast ute och leker hela eftermiddagen/kvällen. Är det tillräckligt sällskap? Borde vi skaffa en kaninkompis till honom? Det går bra att greja i buren men när vi tar in en plastspade för att rätta till spånet anfaller han den. När min man höll i den en gång bet han honom hårt så det började blöda. Benny verkar inte arg alls så vi hoppas att han högg efter spaden. Är det normalt beteende? Det är hela familjens kanin och vi vill gärna att han ska bli trygg och kunna bo mycket utanför buren :). Funderar på att kastrera honom och kanske som sagt skaffa en hona som en kompis.

Annons:
Josefinpersson
2017-09-21 12:09
#1

Hej! Kaniner tycker oftast inte om att bli upplyfta, eftersom dem är bytesdjur. Men det kan ju ändå vara bra att kunna lyfta, när en tex behöver klippa klor osv, du kan lyfta korta sekunder i taget några gånger om dagen, som du gör. Men mys på golvet eller bredvid i soffan uppskattas. ;) Kaninungar brukar vara mer spralliga än vuxna också. Ja, jag tror att han verkligen hade uppskattat en kompis. Det låter bra som du säger, att kastrera honom och skaffa en hona som vän, men vänta tills han är minst 6 månader. Lycka till med eran nya fina vän. :)

Tinaochbenny
2017-09-21 14:21
#2

#1 Tack för svar! Ska fundera på det här med kompis men dröjer ju ett tag tills dess :).

Linjen
2017-09-21 20:37
#3

Min ena kanin attackerar också spaden när jag grejar i buren. Jag vet inte om han är arg på den eller om han leker. En gång högg han min hand, men jag tror att jag överasskade honom. Kolla så att han verkligen ser att ni öppnar buren och ska greja i buren. Kanske också låta honom nosa på spaden innan ni börjar krafsa med den?

CamillaS
2017-09-21 22:53
#4

När jag läser ditt inlägg så får jag känslan att han vill markera sitt revir och säger till er att hålla er borta "här bor jag". Kanske det är så att han har en stark revir benägenhet och därför visar det på detta sätt mot er. Man kan förstås inte säga till 100% att en kastrering skulle hjälpa men jag tror att det absolut är värt att prova det sen när det är dags. Han börjar även komma in i sin tonårsperiod och då kan dom vara lite extra griniga. Vissa kaniner mer än andra. 
Jag tror absolut att det är bra att skaffa en hona till honom om ni känner att ni har möjlighet till det. 
Det här med att barnen kunde lyfta honom utan problem, kan det varit så att dom lyfte honom på något speciellt sätt jämfört med hur ni lyfter upp honom?
Som redan skrivits så gillar dom flesta kaniner inte att bli upplyfta då dom även kan vara höjdrädda. Min kanin går oftast bra att lyfta upp, men när jag ska släppa ner honom sprattlar han. Så alla kaniner är ju olika vad gäller det också. 
Bra iaf att han endå verkar ty sig till er och gillar att gosa och slickas. 
Ett tips? för att komma honom ännu närmare kan vara att varje gång han ska få mat, så ge inte den i skålen utan sätt er på golvet och ge honom från handen. 
Jag brukar passa på att träna lite trix med min kanin när han ska få mat. Eller så leker jag lite kurragömma med honom. Jag går och gömmer mig t.ex i badrummet och sedan ropar jag på honom och när han hittat mig får han massor av beröm och pellets. Sedan går jag och gömmer mig igen och kan hålla på tills pelletsen är slut. 
Det är en lite rolig lek och kaninen lär sig också betinga dig med något positivt. :)

Tinaochbenny
2017-09-22 10:38
#5

#4 Tack för svar! Det är oftast inga problem att ha händerna i buren utan spade. Jag klappar honom där hela tiden och barnen sticker in händerna och då kan man klia honom på huvudet och han blundar nästan och verkar njuta. Fast vi låter honom alltid lukta först. Men det gör vi med spaden med. Det verkar som om han blir på bushumör när han ser den. Kastar sig efter den och rusar runt. Lite som en hundvalp :). Om man lägger in mat då får man vara lite försiktig för då är bushumöret igång om man säger så :D. Vi hade någon hårdplats liggande på golvet och han blev likadan med den och kastade runt den. Kan även bli lite sådan om man lyfter ut toahörnlådan som också är av plast. Kanske lite blandning av att testa oss och busa? Behöver han kanske leksaker i buren? Vi har saker att gnaga på mm men har dålig koll på vad mer man kan köpa som han kan leka med?

Tinaochbenny
2017-09-22 10:42
#6

#3 Ja det är ju det som är svårt att veta, om han är arg  eller busig. Han kastar sig runt samtidigt så känns mer som bus. Han verkar verkligen inte aggressiv så vi blev förvånade när han bet maken men tror han missade spaden. Detta var visserligen första gången maken hade spaden i buren (jag brukar rensa) så kanske blev han lite rädd av det också Tack för svar :)!

Annons:
Josefinpersson
2017-09-22 11:04
#7

Jag tycker att det låter som att han busar, så gör mina kaniner också! Jag har en metallburk/bakform som inte väger så mycket, den brukar dem få mat i och leka med o kasta runt. Hårdplastleksaker som finns till katt kan uppskattas. (En får hålla koll så dem inte försöker bita sönder och får i sig något, men det har jag aldrig vart med om) Kan försöka hitta en bild på en som mina gillar! :)

Josefinpersson
2017-09-22 12:35
#8
Josefinpersson
2017-09-22 12:35
#9
Josefinpersson
2017-09-22 12:35
#10
Josefinpersson
2017-09-22 12:36
#11
Tinaochbenny
2017-09-22 12:43
#12

#7 ser inte bilden men skönt att höra att fler busar så här! Vi är ju nybörjare så just nu handlar det om att förstå kaniner och framför allt då Benny för alla är ju olika ❤️🙂

Upp till toppen
Annons: