Annons:
Etikettallmänt
Läst 816 ggr
kanin/höna
9/14/17, 6:13 PM

Smådjursmarknad?

Hej 

tänkte fråga om någon har erfarenheter eller idéer om smådjursmarknad. 

Jag planerar att ha en smådjursmarknad i vår. har tidigare varit på höns-marknad men ville ha en själv och då utöka sortimentet. 

Jag ska ha det i en bygdegård några km från där jag bor. De ha en deal att om man har någon sorts "grej" och samlar in pengar så får man ha det gratis om överskottet går till bygdegården. 

Tanken är att man kan komma dit med sitt/sina djur man tänkt sälja. Man tar med bur och vattenstål ev mat själv och så tar vi som anordnare en provision på typ     10-20% (alla djur är välkomna) men det annonseras som smådjursmarknad. om marknaden börjar kl13.00 så ska alla djur vara på plats ca 15 min innan så vi går ut med lappar och sätter upp med ras osv.  

Något man borde tänka på?

det blev en väldigt slarvig och konstigt detaljerat men jag hade lite bråttom när jag skrev vill bara ha inte inspo.

Annons:
Fridaaaa
9/14/17, 6:20 PM
#1

Mest stress för djuren enligt mig och stor risk för oseriösa köpare

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

HildaHorse
9/14/17, 6:49 PM
#2

det låter lite trevligt men håller samtidigt med #1

kanin/höna
9/14/17, 8:18 PM
#3

Ska man ha krav på bolåda eller liknande??

Fridaaaa
9/14/17, 9:02 PM
#4

#3 Bolåda är ju bara lag på när de ska ha ungar.
Eller menar du sitthylla?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kanin/höna
9/15/17, 8:21 AM
#5

nej mer att det är ett krav i själva marknaden. om man inte har ett hus eller liknande till djuret så får man inte sälja. 

Jag tänker att utställningar tex är ju oxå  en stress för djuren och något de utsätts för ganska ofta

kanin/höna
9/20/17, 6:51 PM
#6

ingen mer som har idéer?

man behöver inte ha erfarenhet. skriv tankar eller funderingar

Annons:
boberga
9/21/17, 9:54 PM
#7

Skulle aldrig sälja några djur så då man har begränsad möjlighet att kolla upp köpare och det är stor risk för impuls-köp på djurens bekostnad 😕 Däremot så kan man sälja tillbehör som burar och säckar med hö och halm.

CamillaS
9/21/17, 10:33 PM
#8

Tänker samma sak som #7. Det låter väldigt mysigt med många djur osv som är till salu men jag tror också att det kan locka till impuls köp. Någon småbarnsfamilj kommer och ser en söt kaninunge t.ex och tjatar på mamma och pappa att den vill ha en kanin. Föräldrarna ger med sig och vips har dom köpt ett djur som dom kanske inte har någon aning om hur den ska skötas. Och någon månad senare så tröttnar dom för att kaninen inte blev som dom tänkt sig och så hamnar den ut på annons. (eller vilket annat djur som helst)
Ne jag förespråkar mer för att sälja tillbehör till olika djur istället. Sedan finns det ju även smittsamma sjukdomar i varje djurslag som man kanske också borde fundera på.  :)

kanin/höna
9/22/17, 1:36 PM
#9

har inte varit på så många kanin utställningar men många andra djur utställningar säljs djur. och stressen på en utställning eller på en marknad borde väl vara lika dant? även smittor sprids på utställningar'? hur ställer ni er till detta?

Fridaaaa
9/22/17, 1:40 PM
#10

Man får tänka på med att allting måste godkännas av LS med om man ska ha marknad.

#9 På utställningar sprids sällan smittor pga at man är så noga med att kolla så djuren inte är sjuka mm. Större risk på marknad eftersom man ej kan ha samma koller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: