Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3197 ggr
Emmai
2017-09-08 13:34

Mask i magen... Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, imorse märkte jag att min kanin hade en bajsplupp som satt fast i pälsen vid analen när jag lyfte upp han. Jag tog ut den och såg då något som jag nästan 100% är en mask, se bild (bilden kanske är lite dålig men om man kollar noga så ser man). Jag kollade igenom ett tjugo tal andra pluppar men hittade inget. Kollade dock inte igenom alla då jag skulle till skolan. Hittade alltså endast en. Men de kan ju finnas kvar i magen också. Jag tror att de kan vara springmask, då de regnat kraftigt här ett tag men nu har de avtagit. De går även katter i området, och en hade bajsat på vår tomt. Så de kan vara därför. Vad jag vet är de rätt vanligt? Men man bör tänka på att hålla koll på kaninens vikt och att den äter. Jag kommer nog köpa Alexir eller vad de hette på apoteket, avmaskningsmedel. Men jag ville höra lite med er om ni tror att de är en mask och hur jag ska göra… Jag har två kaniner, och jag antar att jag måste byta kläder o tvätta händerna mellan kaninerna? Jag ska väl inte avmaska den andra kaninen? Hur ska jag behandla? Ska man köpa orala droppar och sedan spruta in i munnen? Ni får gärna skriva annat Viktigt att veta! Är sjukt tacksam för ALLA svar, så snart som möjligt!

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
Marr
2017-09-08 17:22
#1

Jag tycker den pluppen ser helt normal ut…var ser du masken? Småstickor av fiber men inget annat kan ses…

Det är ytterst ovanligt att katter smittar kaniner med inälvsparasiter….jag tror inte din kanin har mask…det lilla såret kan vara en irritation enbart av fukt eller liknande…

Du kan köpa ett träckprovpaket för att testa bajset, om du är orolig…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Emmai
2017-09-08 21:43
#2

#1 Man ser de om man tittar noga. Till vänster på pluppen. Bilden är dålig men jag är själv nästan 100% säker på att de är en mask där. Den är vit och genomskinlig, lite drygt 1cm. Jag ser att många har läst… Någon annan som vet?

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Jag och mina djur : )
2017-09-09 13:21
#3

Jag tycker också att det ser ut som en mask, men jag är väldigt dålig på sånt🤔

Emmai
2017-09-09 16:03
#4

Någon annan som tror sig veta? Jag har vägt han både igår och idag och han väger lika mycket som förut ungefär, de skiljer kanske 20 gram mellan varje. Jag vill inte avmaska för att veta säkert om de är mask eller ej, eftersom kaninen kan bli immun mot de. De är därför jag vill veta vad ni andra tycker! Så, feel free to säga din åsikt!!! Han har bara bajsat några få pluppar, men han äter hö. Men o andra sidan tömde jag lådan senare idag än på vardagarna. På vardagarna brukar de bli vid kanske halv åtta på morgonen och på helgerna när jag inte går i skolan vid halv elva, tolv. Och då låg de en del bajs i lådan. Blir glad för ALLA svar jag får. Även från de 100+ personerna som läst inlägget men inte svarat :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Trebit
2017-09-09 16:30
#5

Det är svårt att se på bilden, men för att enklast ta reda på om det är mask så kan du köpa ett "Kollamasken"-kit  som man sen skickar in på posten, så får man svar på om det fanns några ägg, parasiter eller liknande. Kan köpas på apoteket eller direkt hos https://kollamasken.nu/butik/kollamasken-smadjur/ 

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Marr
2017-09-10 08:46
#6

Ja jag tycker också du ska köpa ett träckprov & testa. Är det springmask så återinfekterar kaninen sig hela tiden. Det är nog inte bra i lägden…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Emmai
2017-09-10 13:08
#7

#5 och #6 Okej! Skickar man bara några bajspluttar på posten till den länken som #5 skickade då eller?

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Emmai
2017-09-10 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

De här hittade jag när jag hade gått igenom nästan alla bajspluttar. Är de bara jag eller ser de inte lite ut som en mask?

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Emmai
2017-09-10 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hittade ännu en och de återstår väl och se om de finns fler… Jag ska be pappa köpa avmaskningsmedel om apoteket har öppet idag så påbörjar jag behandlingen.. Även om de inte syns bra på bild så är jag säker på att han har mask nu när jag hittat tre stycken maskar i avföringen.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Emmai
2017-09-10 17:13
#10

Då Apoteket hade stängt idag så ska de inhandlas imorgon. Men frågan lyder - Kan jag ta ut han (inklusive min andra kanin, Skutt) under den period jag avmaskar Stampe? Jag menar, så de inte sprider sig och masken kommer tillbaka… Hade tänkt ta ut han efter första behandlingen, och då jag inte ser någon mask i avföringen längre. Men jag vill veta vad ni tycker är lämpligast? Båda bor ute så de är inte aktuellt att "tvätta" hela gräsmattan där Stampe har varit, haha.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Emmai
2017-09-11 17:01
#11

Någon? :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Agda
2017-09-12 19:33
#12

Behandla båda kaninerna med axilur. Av flytande axilur är doseringen 0,5 ml/kg och ska ges i 5 eller 7 dagar och andra omgången ges efter 14 dagar. Efter varje behandling så rengör man burar och burinredning med såpa.

Jag har ibland gjort så att jag har blandat axilur i pelletsen (eller i rivna morötter) om kaninen är svår att ge spruta i munnen.

Emmai
2017-09-13 20:03
#13

#12 Jag ger endast den drabbade kaninen, Stampe - då de står klart och tydligt på kaninmagazinet att man _inte_ ska ge kaninen Axilur om man inte är säker på att de är mask. Stampe har mask, men jag har aldrig sett något hos Skutt. Jag har läst att vissa andra behandlat alla sina kaniner även om de bara är en spm har mask, men jag kommer nog inte göra de eftersom dem kan bli immuna mot det. Jag kommer däremot storstäda Skutts bur, samt Stampes - efter Stampes båda behandlingar som är klara på fredag. Sedan blir det till att vänta två veckor och sen är de fem dagars behandlingar igen. Jag är väldigt noga med att tvätta händerna efter varje kanin, och jag tar inte ur samma spånbunke och jag använder ej samma kläder eller spade när jag tömmer lådan. Stampes vatten häller jag i soppåsen om de skulle vara mask i. När jag borstar och ger Stampe sin medicin på bordet tvättar jag alltid rent med grönsåpa och vatten där han varit. Eftersom Skutt också brukar vara på de bordet.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
kanin/höna
2017-09-15 18:39
#14

avmaska båda skansen att det smittar tillbaka är eller att den andra redan har mask är stor. 

Det står så för att m,an inte ska ge det i förebyggande syfte men att ge det när man är ganska säker så skulle jag avmaskat båda. 

Lika dant med hästar man ska inte avmaska hela tiden men ibland behöver man för det finns alltid maskägg i hö och gräs.

Emmai
2017-09-16 10:55
#15

Hm.. så ni säger att jag bör avmaska båda ändå? Nu är Stampes behandling i alla fall klar. Skutt har inte fått någon Axilur. Jag gick igenom så gott som varenda bajspluppar från Skutt igår, men hittade ingen mask. De var de jag gjorde när jag upptäckte att Stampe hade mask.. Idag ska vi i alla fall städa bådas burar noggrant, med varmt vatten och sopa. Plus burinredningen och allt som dom rört.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Emmai
2017-09-16 12:57
#16

Nu har jag gått igenom exakt ALLA bajspluppar jag hittade i Skutts bur. De kanske finns några enstaka kvar bland spånet men de är ingenting i jämförelse mot de jag gick igenom. Nästan en timme tog det att gå igenom exakt alla dessa pluppar noggrant. Fråga inte hur jag orkade, men jag hittade i alla fall ingen mask! Bara massa fina pluppar, varav några med hår i - Men de är dock för att han fäller. Jag tror nog inte att jag behöver behandla honom… Gick ju igenom plupparna igår också, dock inte alla - och då hittade jag inget.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Emmai
2017-09-16 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17
Emmai
2017-09-17 22:04
#18

Jo en grej undrar jag… Då jag inte vågat ta ut varken Stampe (som fick mask) eller andra kaninen Skutt, pga att de kan komma maskar i gräset… som heller inte går att "sanera".. Så undrar jag om jag kanske kan ta ut Stampe, och Skutt? Eller vad tycker ni? Stampe KAN ju ha mask kvar, men medicinen ska ju förhoppningsvis gjort verkan. (Han har en behandling kvar i fem dagar om ca två veckor) Men äggen - om maskarna lagt ägg, finns äggen INUTI kaninen då, eller UTANPÅ? Jag kommer behandla honom i fem dagar om ca 14 dagar igen, när äggen kläcks. Vill höra vad NI tycker? För jag har tänkt att de är bättre att dom får vara inne i buren, än att ta risken att sprida smittan vidare.. så att nästa gång när Stampe är frisk och går på den plats där masken kanske finns, blir han ju smittad igen.. och då är man ju tillbaka i samma sits igen. Tacksam för svar, säg gärna vad ni hade gjort om ni var i samma sits som mig!!

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Upp till toppen
Annons: