Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 663 ggr
Arcade-Foodie
8/31/17, 7:11 AM

Hur mycket pellets?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten kaninunge som nyss blivit 8 veckor och har ingen aning hur mycket pellets han ska få. Har haft honom nu i en vecka och när jag gjorde som uppfödaren sa och gav fritillgång till pellets, vart hans pluttar helt kolsvarta. Så jag valde att ta bort det. Har försökt att få en bra mängd, där han äter hö. Förstunden får han bara 1 msk pellets men det känns väldigt liten då han växer.

Annons:
Josefinpersson
8/31/17, 8:20 AM
#1

Det är många som har åsikter om att kaniner borde få pellets tills den har levt en viss längd. Jag skulle säga att "ingen" kanin behöver pellets, jag hade långsamt vänjt av pellets helt. Istället, vänj in bladgrönt att ge varje dag! Du kan även ge torkade örter för extra vitaminer, och såklart fri tillgång till Hö och vatten. ;) Så tror jag iallafall, men jag är ingen veterinär så vill du ha preffesionella tips? så kan du ju ringa och rådfråga en kaninkunnig veterinär. :) Supersöt ninis!

tixEntry
8/31/17, 12:35 PM
#2

Pellets kan vara bra att ge som extra tillskott när de växer mycket, enligt min uppfattning. När mina två var små fick de en halv dl att dela på, har jag för mig, men då visste jag i och för sig inte alls lika mycket om kaniner som jag gör nu.

Om du vill sluta med pellets helt är det nog bra att ge mycket annan mat istället, som örter och grönt utifrån. Blåbärsris, oregano, grenar och blad från fruktträd(men stenfrukt är giftigt, tänk på det), maskrosblad, persilja, kirskål, mm. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Arcade-Foodie
8/31/17, 3:59 PM
#3

Oki, men då låter jag Odin äta pellets tills han växt klart. Då han har varit underviktig och senare försöker ta bort pellets.

Upp till toppen
Annons: