Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 431 ggr
TypSofiaK
2017-08-19 14:23

Pratar de alla samma språk?

Hejsan! 

Min hona Luna gick nydligen bort, av orkänd anledning hon blev inte ens 6 månader gammal.. Min hane (dvärgvädur) vart mycket ledsen och jag kände för att skaffa en ny kompis till honom. Jag ville dock prova en ny ras och köpte mig en BJ då jag läst att dem ska vara mycket trevliga. 

Dem verkar komma överens men jag vet ej om dem pratar samma språk, jag har försökt hitta mycket fakta m.m. men tycks ej hitta det. 

Han lägger sig ner avslappnat och har även puttsat på henne,  han har juckat och även lagt sitt huvud under hennes ett antal gånger, men hon verkar ej bry sig jätte mycket… 

Så min fråga är pratar alla kaniner samma språk?

http://nouw.com/typsofiak

Ett liv med massor med framgångar och motgångar.

Annons:
Fridaaaa
2017-08-19 14:33
#1

Alla kaniner talar samma kroppsspråk och ljud :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TypSofiaK
2017-08-19 14:35
#2

#1 vad bra! blev lite förvirrad när hon avisade honom tydligt men det är nog antagligen bara för allt fortfarande är nytt och spännande  för henne 🥵

http://nouw.com/typsofiak

Ett liv med massor med framgångar och motgångar.

tlover
2017-08-19 14:48
#3

#1 Hur vet du det? Är nyfiken på riktigt. Skator tex har olika dialekter och språk så det känns inte omöjligt att andra djur kan ha det också

l'm back

Fridaaaa
2017-08-19 14:52
#4

#3 Och vart har du forskning på att skator skulle ha olika språk? Låter ej troligt
Aldrig stött på en enda kanin som haft annat språk än andra kaniner, förutom kanin som inte fått lära sig kaninspråket ordentligt.
finns ingen forskning som visar att de inte talar samma språk, bara att de gör det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2017-08-19 15:07
#5

#4 Till skillnad från dig (?) så sparar jag inte all forskning jag stöter på i någon mapp, särskilt eftersom jag stöter på i snitt en ny slags forskning varje dag. Men det är något jag sett på flera ställen bland annat en dokumentär om kråkfåglar och fåglars intelligens.

Även om det inte är samma eller om skator kan du se lite om andra djurs språk här.

Vill du betala så finns det en studie om det här, jag tänker däremot inte betala för något som jag (och många andra)redan vet

l'm back

Fridaaaa
2017-08-19 15:48
#6

#5 Jag sparar nästan aldrig någonting - så vet inte vart du fått för dig att jag sparar på all/mycket forskning men ok :P 

Behöver sida på svenska.
Och vad har honeybiday med detta att göra?

Nej jag betalar inte för några studier :) 

Säger bara de studier jag läst visar och de visar samma som mina erfarenheter i allla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
2017-08-19 15:56
#7

#6 Länken var fel men nu är den rätt. Det är dock på engelska.

Med tanke på att du kan kräva länkar av mig räknar jag med att du sparar allt för att kunna ge länkar då andra kräver det av dig.

Men att skator och andra fåglar talar olika språk/dialekter har jag vetat länge, så länge att jag trodde att det var allmän kunnskap. Första gången jag lärde mig det var väl för 10-12 år sen.

Du skrev att du inte läst studier om kaninernas språk/dialekter utan att du bara observerat det.

Men då kaniner inte är i närheten av lika intelligenta som fåglar så är det väl troligt, jag undrade mest varför du kunde vara så tvärsäker och det är ju ofta resultat av tex studier annars är det ju bara antaganden egentligen

l'm back

Linnea777
2017-08-19 16:15
#8

Har inte tänkt att kaniner pratar med varanda genom ljud förutom morrningar vilket är väldigt lätt att förstå vad det betyder även för oss. Tycker också dom flesta kaninerna har samma kroppspråk. T.ex hästar är alltid arga/rädda när dom har öronen bakot även om kommer från helt olika delar av världen och tycker det borde vara samma med kaniner. Men det finns nog inget som faktiskt bevisar att dom har dialekter.

Fridaaaa
2017-08-19 16:22
#9

#7 Jag kräver inget :P 
Man behöver inte spara allt för att kunna länka :)  Man kan hitta igen om man söker :) Och läser inte allt på min egna dator heller så :) 

Jodå det skrev jag visst att det finns "finns ingen forskning som visar att de inte talar samma språk, bara att de gör det :) " dvs att det finns ingen forskning som pekar på att det finns kaniner som inte talar samma språk :) 

#8 Precis :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2017-08-19 16:25
#10

#9 Lite svårt att länka till dokumentärer eller vad världskända ornitologer sagt till min man.

Allt går inte att googla fram, även om jag fick fram endel fast det var på fel språk.

Det finns ingen forskning som visar att himmelen är grön heller, det betyder inte att den är gul.

l'm back

tiger tok
2017-08-19 18:00
#11

#9 fast då kan ju den användaren som vill ha reda på forskningen hitta den själv, istället för att andra skall behöva länka den?

Fridaaaa
2017-08-19 18:07
#12

#11 Inte alltid man hittar när man söker dock :) 
Och då är det ju bra om man kan länka, gäller alla även mig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: