Annons:
Etikettallmänt
Läst 796 ggr
MOJ
2017-08-19 01:33

Nackdelar med smal kanin

Min ena kanin Ronja är lite tunn, och jag jobbar med det. Hon är en 5 månader gammal holländare och får 1 dl pellets och 1 tsk solrosfrön om dagen. Finns det något mer man kan ge? Hon väger 1.8 kg, vilket kanske inte är så lite, men hon är inte så bra i hullet eller vad man ska säga 😉

Men nu till frågan, finns det några nackdelar för kaniner att vara för tunna/smala. Det finns ju väldigt många inom övervikt, men undervikt?

Annons:
Sirikan
2017-08-19 08:42
#1

Vad för slags pellets får hon? Jag skulle rekommendera att du ger henne grövre pellets med mycket fibrer samt minskar ned mängden till 2-4 msk om dagen, jag ger mina kaniner som ligger kring 1,5 kg 2 msk pellets per dag under vintern. Under sommaren anser jag det oansenligt eftersom att de då kan få i sig mycket viktigt från växterna som grönskar. 

Hur som helst använder jag mig utav Complete vilket jag tycker fungerar utmärkt. :)

Josefinpersson
2017-08-19 09:15
#2

Jag har också en holländare som är ett år om ett tag, hon känns smal över ryggen men känner jag på magen så är hon helt normal. Testa det, ibland kan en luras av att ryggraden känns en del osv. :)

MOJ
2017-08-19 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Hon är också väldigt smal över ryggen, och knän och arbågar sticker ut mycket (vet inte vad det heter på kaniner men hoppas ni förstår).

Jag skrev fel innan, hon får 1/2dl pellets och 1 tsk solrosfrön (:

#1 När dom blir större kommer jag att ge pellets endast som godis, men nu växer dom så mycket därför får dom det.

MOJ
2017-08-19 13:54
#4

Bilden är väldigt dålig och hon ser större ut över ryggen än vad hon är.

Linnea777
2017-08-19 16:08
#5

Ge henne mycket grönt:)

Josefinpersson
2017-08-19 20:21
#6

Är hon rund om magen? :)

Annons:
MOJ
2017-08-19 21:56
#7

#5. Det får hon. Dom har en bur med tillgång till Hage dygnet runt, och det finns mycket gräs, och även grenar med blad eftersom att dom har en stor buske i hagen. 😃

MOJ
2017-08-19 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lägger in en bild när hon står på bakbenen också så kan man se bättre. Från denna vinken ser hon inte lika smal ut, det är mest över ryggen. Hon kanske inte är så smal då utan bara tunn över ryggen?

tixEntry
2017-08-20 09:53
#9

Jag vet inte hur kaniner växer, men hon kanske är i något slags period där hon växer snabbare än hon hinner bygga muskler och få hull? Jag tror det bästa är att fortsätta ge henne pellets, och mycket grönt, tills hon har vuxit klart, och se hur hon ser ut då. Sedan finns det ju lite olika kroppstyper på kaniner också, hon kanske helt enkelt är smal?

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

MOJ
2017-08-20 10:30
#10

#9 Ja det låter ju rimligt (:.

Hon är ju ganska lång och smal i grunden. Ganska olik holländares kroppsbyggnad egentligen, men det kanske inte är något fel då. Hon mår bra, äter bra osv.

Josefinpersson
2017-08-20 11:05
#11

Min holländare känns som sagt också smal över ryggen, men magen är normal och hon väger drygt 2 kg. Så jag tror inte du behöver oroa dig alls. Tror att det är lite deras kroppstyp, men vill du vara säker kan du ju ringa en kaninkunnig vet. och fråga. Hon är väldigt fin tycker jag! :)

Upp till toppen
Annons: