Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 901 ggr
Jag och mina djur : )
2017-08-18 22:34

Skapa förtroende?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej? Hämtade lilla Kiara idag och satt henne i en Hage. När jag hade gjort färdigt hennes bur försökte jag klappa henne men hon ville inte, sen skulle pappa lyfta upp henne men när han fick tag om henne försökte hon hoppa iväg, men han fångade henne. När han väl bar henne gick det bra förutom att hon andades jättesnabbt. När han skulle sätta ner henne så lät hon och sprattlade jättemycket. Hur kan jag få henne att lita på mig?

Annons:
Kirnzy
2017-08-18 22:51
#1

Det blev nog väldigt mycket för henne på en gång. Det är mycket bättre att ha buren iordning innan så att man slipper flytta dom direkt igen, och också bli fångad vilket ofta är stressande. Eftersom hon inte känner dig och det är ett nytt hem och allt är det inte konstigt att hon inte ville bli klappad och buren. Ta det långsamt och försiktigt med henne och bär henne inte om du inte måste i början. Klappa henne på hennes villkor så att hon inte känner sig trängd, och erbjud henne gärna något gott i början, då kopplar hon ihop dig med något positivt :)

MOJ
2017-08-19 01:05
#2

Ta det lugnt och stressa inte. Låt henne vara ifred i sin bur dom första 2 dagarna. Sedan kan du börja lite lätt med att sitta i hagen med henne, och muta med något gott så kommer hon till dig tillsist. Sitt still och låt henne utforska dig. När hon inte är rädd kan du börja klappa henne lite försiktigt. Bära kan du börja göra när hon inte blir rädd när du klappar henne.

kem11llu
2017-08-19 01:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja, låt henne vara i buren. När vi fick hem Måns så får jag erkänna att jag öppnade buren efter en stund för han verkade så nyfiken på att komma ut. Men jag skulle aldrig lyft ut honom, utan han hoppade själv ut på golvet direkt och började nosa runt. Den första tiden, och fortfarande 10 månader senare, bygger vi förtroende genom att vi låter honom vara mycket men bara sitter bredvid och pratar och leker och belönar med någon pellets. Därför springer han aldrig iväg när vi går fram till honom och när han vill ha gos (eller godis) kommer han till oss. Viktigt att kaninen känner att du inte jagar den. Många kaniner gillar inte heller att bli burna. Ge det riktigt med tid så ska du se att du kan få en riktig vän som springer efter dig istället och vill vara med :-) Bild på Måns när han var 12-13 veckor och väldigt ny här hemma. Vi spelar spel på golvet och nyfiken i en strut skulle han vara med också!

Jag och mina djur : )
2017-08-19 09:01
#4

#1 #2 #3 Okej, tack så mycket! 😊

Whatsupdoc?
2017-08-19 11:52
#5

Har samma problem med Coraline. Hon är från en djuraffär & har nog inte blivit klappad så ofta för hon flyr så fort man vill klappa henne eller bära henne. Hur gör jag att hon litar på mig?

Upp till toppen
Annons: