Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 882 ggr
Sirikan
2017-08-16 18:22

Torka växter?

Nu börjat den gröna säsongen långsamt ta slut, givetvis måste jag ta möjligheten att plocka på mig lite växter och torka dem innan det är för sent. Jag hade bland annat tänkt torka brännässlor, hallonblad, blåbärsris och möjligen kirskål men resten av familjen skulle nog inte uppskatta en massa upphängda växter överallt. Vare sig källare eller vind är ett alternativ eftersom att dessa är dammiga och sällan använda, dessutom finns det en hel del läskigt stora spindlar. :P Så min fråga är, skulle det kunna gå att torka detta i ugn? Tidigare har jag torkat grönkål i ugn och låtit det stå under vanliga lampor i köket under en dag. Kan detta även fungera med de andra växterna, förändras det på något negativt/positivt sätt av denna typ av torkning?

Annons:
tlover
2017-08-16 18:24
#1

Det ska gå att torka på längsta effekt med luckan öppen men det kan bli för hög effekt. Blir det ofta är det enklast att köpa en mattork då kan du ställa in temperatur osv.

l'm back

Sirikan
2017-08-16 18:25
#2

#1 Tack! Vad skulle hända om effekten blir för hög?

tlover
2017-08-16 18:28
#3

#2 då kokar den istället för att torka (inte bra för näringen, hållbarheten m.m.)

l'm back

hellah
2017-08-17 17:08
#4

Jag torkar i bruna papperskassar. Fyll till hälften ca, och sätt en klädnypa  över öppningen. Kom ihåg att vända bladen varje dag. En del blad har lägre näringsinnehåll så här års, tex hallonblad på skotten med bär. Ta från de nya skotten istället. Nässlor är kanske också lite sent att ta? 

Går bra i ugnen också, men som sagt låg temp

tlover
2017-08-17 17:33
#5

#4 Nässlor kan fortfarande skördas. Visst har dom blommat redan så kan dom ha lite lägre näringsvärde än unga men å andra sidan så är nässlor så näringsrikt att det inte spelar någon större roll. Dessutom har dom mer fibrer.

Jag kommer att skörda nässlor nästa vecka tex till mig själv

l'm back

Upp till toppen
Annons: