Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 704 ggr
Timms
2017-08-16 13:42

Underlag för kanin med trycksår

Jag har en äldre kanin som börjar få trycksår på bakfötterna. Försökte först fylla på med mer sågspån men han skjuter medvetet upp det i hörnen, hur mycket jag än lägger in. Har även testat att byta till strö men det funkar inte heller.

Jag har sett att en del med detta problem lägger in olika gummi/yogamattor i buren men min kanin skulle bara försöka ta sönder dom. Är det någon som har tips? på hur jag kan göra?  Vill självklart inte att såren ska bli värre

Annons:
Ljungåsen
2017-08-16 13:55
#1
Smultrondraken70
2017-08-25 22:19
#2

Mina bor inne, har gummimatta typ tjock gymmatta med flera lager fleece på. Mjukt för tassarna och de kommer inte åt gummimattan:)

Sirikan
2017-09-04 07:57
#3

Jag skulle rekommendera att du lägger in cirka 10-15 cm tjockt mjukt underlag som kaninen kan gå på, då i hela buren.

tixEntry
2017-09-04 13:39
#4

Spån underst och sedan en massa halm på är praktiskt och det kanske han låter ligga :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

KarinHa
2017-09-07 20:51
#5

När min kanin hade trycksår la jag in en fleece-filt i botten och sen som de övriga har nämnt kanske 15 cm med halm. Värt att lägga till att hon alltid hade en Hage, men gräs som underlag tillgänglig, som hon spenderar mesta tiden på.

Upp till toppen
Annons: