Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 536 ggr
kem11llu
8/16/17, 11:36 AM

Kompis till Måns - vilken ras mest lämplig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi har börjat disktuera att vår lilla Måns ska få en kompis nu till vintern / våren 2018. Måns är vår första kanin sedan både jag och sambon var barn så skulle gärna vilja ha lite tips? på vilka raser som ni mer erfarna rekommenderar 😊Vi har tänkt en hona som sedan ska kastreras och förhoppningsvis ska de fungera ihop. Vi (eller jag) spenderar väldigt mycket tid med Måns så det får gärna vara en social ras. Måns är en liten blandras "dvärgkanin" som vi köpt från djuraffär, men nu tänker vi vända oss till en uppfödare. Han är jättesnäll, nyfiken, social men lite försiktig och kan vara blyg inför främmande men kommer ofta fram och hälsar kort på dem. Tänker att en kaninras som är lite tuffare kanske skulle passa honom bra? Han vågar ex. inte gå ut i köket själv fortfarande och tycker att det är läskigt på balkongerna. Hans kingdom är helt klart vardagsrummet. Men med en kompis kanske han också vågar utforka fler ytor här hemma. Vi bor i lägenhet och ytan som erbjuds är ca 100 kvm, så tänker att en mindre ras är mer lämplig inomhus? Bomba gärna med förslag så jag kan börja leta uppfödare i närheten. Vi bor i Skåne, om någon tipsar om en udda ras!

Annons:
tiger tok
8/16/17, 12:09 PM
#1

Dvärgvädur Fransk vädur Holländsk kanin Gotlandskanin

kem11llu
8/17/17, 1:10 PM
#2

Tack för ditt svar! :-)

Sirikan
8/17/17, 2:44 PM
#3

En lejonhuvad kanin skulle jag definitivt kunna rekommendera, jag äger för tillfället två och hade en till tidigare. Denna ras är oftast väldigt trevlig, social samt relativt liten till storleken. Visserligen finns det aldrig någon garanti att en kanin man köper är snäll men i de allra flesta fall är just lejonhuvade kaniner det. 

Dessa små varelser kan man kela med i timmar, och som grädden på moset har de en hel del fluff att mysa med. <3 Du kommer få dig en liten lojal vän för livet. 

Ett tips? är att inte köpa en unge utan istället adoptera/köpa en vuxen kanin som letar efter ett nytt hem eftersom att vi redan har för mycket hemlösa kaniner. En del släpps ut och dör utav brist på mat/vätska. Andra får sitta i en liten bur under hela sitt liv. Det är bättre enligt mig att prioritera dessa djur och ge dem ett nytt hem. :) 

Lycka till!

kem11llu
8/19/17, 2:32 AM
#4

Tack för ditt svar Sirikan 😊Kul att du berättade lite om lejonhuvade då jag själv inte har någon erfarenhet av den rasen! Vi har faktiskt funderat på att ta en vuxen hona när det väl är dags om vi finner en inte allt för långt ifrån som behöver ett nytt hem. Plus om hon redan är kastrerad men inte nödvändigt. Mår nästan lite dåligt när jag tittar på kaninannonser. Man undrar om alla dessa små underbara varelser verkligen kan hitta ett tryggt och fint hem 😞

Sirikan
8/19/17, 8:39 AM
#5

Ja, det värker i hjärtat när man ser alla dessa övergivna kaniner. Själv har två tredjedelar av alla mina kaniner adopterats/köpts som vuxna just på grund av denna anledning. 

Dessutom kan vuxna vara trevligare och "lättare att ha och göra med" eftersom att de redan blivit uppfostrade. <3 Om du vill försöka hitta en vuxen hona någonstans skulle jag antingen rekommendera blocket eller djurens chans. Många uppfödningar har också en sida för kaniner som behöver omplaceras.

kem11llu
8/19/17, 9:28 AM
#6

Tack för dina tips?! Är med i några köp- och sälj sidor på FB och där ser jag ofta vuxna niner som söker nytt hem, men Djurens chans ska jag också kika på när det blir aktuellt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: