Annons:
Etikettkullplanering
Läst 1928 ggr
RebelRabbits
2017-08-12 22:50

Kullar per år?

Hej! Jag tog en kull nu i sommar med min kanin. Har en fråga: Behöver man fortsätta ta en kull varje år sedan? Har läst att honan annars kan känna sig deprimerad eller få livmodercancer. Om jag inte vill ta en kull varje år vad för jag då? Bör jag kastrera honan? Det är ju även en risk med det. Då dem öppnar upp hela magen och honan blir sövd. Otroligt tacksam för svar!! Hälsningar Stella

Annons:
Fridaaaa
2017-08-13 08:23
#1

Nej det stämmer inte! De behöver inte få kull.

Ta inte kull på din hona :) Kastrera henne istället. Större risk med kull än att kastrera hos kunnig veterinär skulle jag säga och honan löper fortfarande stor risk för livmodercancer, den minskar inte.

Och en hona blir ej depp för att hon inte får ungar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebelRabbits
2017-08-13 09:17
#2

Okej tack för svar! :) Det blir tyvärr svårt att vaccinera alla mina honor då jag har en ganska stor uppfödning. Jag vill nog helst satsa på en mer naturlig kaninhållning dessutom. Det känns också lite väl riskabelt att söva varje kanin och ta ut hela livmodern och äggstockarna. Jag har iallafall ett helt år på mig att bestämma mig, så vi får se! Men tack så mycket.

Fridaaaa
2017-08-13 09:20
#3

#2 Kastrera menar du?
Naturlig kaninhållning blir det även vid kastrering samt lättare att hålla dem i grupper dock :) 

Ja du gör som du vill - men ta inte kull pga det du skrev, för det kommer ändå inte göra nytta och utsätter honan för fara i onödan och sätter nya kaniner till världen när det redan finns många som behöver nya hem

Men hur kom uppfödning in i det hela? Bedriver du uppfödning?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebelRabbits
2017-08-14 20:08
#4

Hej! Rättstavningen måste ha ändrat, kastrera menar jag och inte vaccinera. Jo du har rätt i att det blir lättare att hålla dem i grupper om man kastrerar honorna så som du skrev så blir det en mer naturlig kaninhållning. Jag bedriver en uppfödning med syftet hoppkaniner och absolut inte att ta kullar "bara för att". Självklart planerar jag mina kullar noggrant och försöker hitta precis rätt hona / hane för att få den "perfekta" kombinationen. Det jag menade var bara att jag undrade om man behövde ta en kull varje år. För hade som sagt läst att honan kunnde bli riktigt deprimerad annars. Men den frågan svarade du ju på! :)) Jadå jag driver en uppfödning. Det var därför jag undrade om man skulle behöva ta flera kullar med honan varje år. Jag har ganska många honor och vill inte ta flera kullar med varje hona varje år, vilket det stod att man behövde göra på en kaninhemsida. Tack för svar! :)

Fridaaaa
2017-08-15 09:01
#5

#4 Aha okej då förstår jag
Ja den sidan stämmer inte att det behövs flera per år :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebelRabbits
2017-08-15 09:44
#6

Okej! Tack så jätte mycket för alla svar!! :)))

Annons:
Upp till toppen
Annons: