Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 938 ggr
[EM_L]
2017-08-12 15:00

Vad får era kaniner äta?

Hej!

Tänkte att det kunde finnas en tråd där man själv skriver vad man ger sina kaniner att äta.

Min kanin får:

Hö och vatten varje dag.

En msk pellets morgon o kväll.

Jag använder Star Edel och Verse Laga blandat.

Grönt ger jag så ofta det går.

Hårt torkat bröd ger jag då och då väldigt sällan väldigt lite.
/mvh

MEML

Annons:
Fridaaaa
2017-08-12 15:07
#1

Foder:
- Hö
- Pellets vid behov (rabbfor)
- Grönt utifrån efter årstid

För tänderna (förutom höet):
- Grenar

Godis: Morot, äpple (max 1-2ggr/vecka)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[juleli04]
2017-08-12 15:17
#2

Min dagliga mat rutin till mina kaniner är  

1 dl med pelets på morgonen  och 1 dl på kvällen runt 20.00 tiden

sen under dagen har dom fri tillgång till gnagar pinne med torkade grönsaker runt som brukar häng uppe i tak galret dom får inte ofta <3 

jag brukar alltid se till att dom har hö i buren <3 fri till gång till hö har dom <3

fri till gång till nytt och fräsht vatten varje dag!!

dom brukar få frukt eller ngt annat gått ibland <3 

dom har en trä sak som dom kan sitta på och gnaga på och sova under haha <3

Josefinpersson
2017-08-12 15:23
#3

Mina får torkade örter morgon och kväll. (0,5 dl att dela på) Fri tillgång till hö, grenar och vatten. Grönt utrifrån 2 gånger om dagen under det varma halvåret, resten av året köper jag bladgrönt och ger den hemodlade örter. :) Godis någon gång ibland, då oftast torkad morot/äpple/banan. Även färskt!

tiger tok
2017-08-12 15:28
#4

Hö (fri tillgång), MYCKET grenar med blad, gräs och grönsaker någon gång i veckan!

Linnea777
2017-08-12 16:40
#5

Mina får såklart fri tillgång till hö och vatten. Dom får gräs och grönt varje dag på sommaren och under vintern får dom torkade växter. Honan får tre msk pellets (carrier) och lite havre varje dag. Hanen får fyra msk pellets (carrier och selective) och någon tsk havre varje dag. Någon gång i veckan får dom också grenar:)

KarinHa
2017-08-12 21:52
#6

Min franska vädur får en halv dl rabbfor varje morgon (ska dock fortsätta med att dra ner på pelletsen så fort jag ser att hon har stabiliserat sig och främst sin vikt, efter sjukdom), fri tillgång till vatten och hö, samt nu under sommaren får hon ca 1/2-1 ica påse med maskrosor varje dag, plus gräset från gräsmattan såklart. Knäckebröd, morot, äpple, persilja ges nån gång i veckan då det passar.  Och grenar för att gnaga på

Annons:
tixEntry
2017-08-14 15:40
#7

#2 Får de två dl pellets varje dag? Det är på tok för mycket.

Simba får:
Hö, såklart
1-2 msk Selective pellets varje kväll
Pinnar och grenar; mest hassel, rönn och hallon
Grönt utifrån
Lite lite gryn, solrosfrön eller bröd ibland
Grönsaker/frukt någon gång i veckan

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Kex!
2017-08-15 11:48
#8

Mina två kaniner får 

Hö fri tillgång 

Under höst, vinter, vår ca 1 dl pellets (Stampe)  att dela på under kvällen och om det är riktigt kallt även under morgonen. 

Under sommaren har dom fri tillgång på gräs och ibland andra växter 

Dom har alltid grenar att gnaga på 

Godis: banan, mandlar, äpplen, morot, torkade örter mm ibland

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Linda1977
2017-08-30 10:40
#9

Mina Liten rex får mellan 0,5-1,25 dl pellets av ett tyskt märke som fungerar väldigt bra hos mig! Självklart fri tillgång på hö. Under våren/sommaren blir det mest grönt från naturen samt dill/persilja från landet. Höst/vinter blir det morötter och äpplen 1-2 ggr/veckan. De fodras alltid på kvällen!

Upp till toppen
Annons: