Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1361 ggr
Linnea15
2017-08-06 17:54

Naturligt för kaniner

Det är sån himmla stor grej med att kaniner ska leva naturligt för annars är det djurplågeri. Om man har en vattenflaska är det dåligt för att det är inte naturligt t.ex. Men att man stänger in kaniner i små burar är helt okej. Och att "fina" utställnings kaniner har helt sjuka utseenden som verkligen inte är naturliga spelar inte heller så stor roll. Tror att det är viktigt att komma ihåg att en kanin mår bra av att leva ett naturligt liv men vi får heller inte glömma bort att det är tam kaniner vi har. Deras klor måste klippas vilket inte är naturligt. Dom flesta kaniner måste ha någon form av foder som pellets för att inte bli magra vilket inte heller är naturligt men dom mår bra av det ändå. Tror det är viktigt att komma ihåg att lagom naturligt är bra:)

Annons:
Fridaaaa
2017-08-06 18:03
#1

Bästa är att eftersträva att ha det så naturligt som möjligt för kaninerna :) 
Ingen har sagt att det är djurplågeri att ha flaska? Vet inte vart du läst det?

Ju större burar dessobättre för kaninerna :) 

Ja vi har tamkaniner MEN de behöver det så natyrligt som det bara går ändå :) 
Deras behov från det vilda, många av dem, har inte försvunnit bara för att de tär tamkaniner ) 

Kan inte bli "Lagom naturligt"; ju mer naturligt dessto bättre, sedan får man alltid göra undantag såklart! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnea15
2017-08-06 18:43
#2

Nej jag menade inte att det var djurplågeri att ha en vattenflaska jag tog det bara som ett exmpel som kanske inte var så bra haha:)

tiger tok
2017-08-06 18:45
#3

#1 kan bara hålla med! Och jag kan säga att det är inte "de flesta" kaniner som behöver pellets för att hålla hullet! Jag har för tillfället 6 kaniner av olika raser, ålder och kön och ingen behöver pellets. Eller jo en fransk vädur som behöver några bitar när det är vinter!

tlover
2017-08-06 19:22
#4

#3 Tror dock det kan vara en hel del kaninägare som tror att deras kaniner behöver pellets.

Då jag skriver (skrev) att jag inte gav mina kaniner pellets så tyckte majoriteten att man var tokig

l'm back

Josefinpersson
2017-08-06 19:41
#5

Enligt mig borde vi eftersträva kaninernas naturliga "livsstil" till deras fördel så gott vi kan, att ha flaska istället för skål är ju naturligt men också för kaninens bekvämlighet osv. Bur är onaturligt och enligt mig fel i de flesta fall.. (att ha en kanin i bur den mesta tiden av dygnet) Klorna klipps ju för kaninens bästa tex. Det finns så mycket vi kan göra bättre för kaninernas bästa, jag antar att de som tycker att kaniner ska ha så naturligt vi klarar, inte föder upp/stöttar uppfödare av raser/utseenden som inte är bra för kaninen. Eller har den i en bur med flaska, pellets med massor av spannmål och endast grönsaker en gång i veckan.. Håller med dig om det med utställning, bur osv.. :/ Jag tycker att vi överlag borde tänka en extra gång på vad som faktiskt gynnar djuret i första hand! :)

Fridaaaa
2017-08-06 20:12
#6

#5 Att ha flaska iställetför skål, är inte naturligt för kaniner. Och skål är bekvämare för dem än flaska.

Ja precis - alla gör efter sina förutsättningar men så naturlugt som möjligt är det bästa :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Smultrondraken70
2017-08-06 20:12
#7

Ja skulle man ha sin hund eller katt i bur så skulle folk tro man va helt galen, what's the difference, liksom?

Fridaaaa
2017-08-06 20:15
#8

#7 Olika djurarter - olika behov. ANser att man inte kan jämföra olika arter
Dessutom olagligatt ha hund eller katt i bur.

En kanin går att ordna i bur (stor bur), katt är mycket svårare, hund är omöjligt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
2017-08-06 20:19
#9

#8 Kaniner rör sig i de vilda över stora områden, det är naturligt för dem - kanin i bur = 100% onaturligt.

Smultrondraken70
2017-08-06 20:22
#10

#8 menar du att en kanin är mer genetiskt anpassad för ett liv i bur än en hund eller katt? Du får gärna förklara för jag förstår inte hur du menar. Lagligt/olagligt tja, finns det mycket som är.

Fridaaaa
2017-08-06 20:24
#11

#10 En kanin man man anpassa i bur, går inte med hund eller katt.
Jag vet ite hur jag ska förklara det annorlunda? Du kan aldrig tillgodose en hund eller katts behov i en bur, det kan du med en kanin (såklart stor bur)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Josefinpersson
2017-08-06 20:34
#12

Hmm, en skål tycker jag är väldigt mycket mer naturligt än flaska eftersom kaniner i det vilda dricker vatten från pölar, bäckar osv. som är på marken.. Jag tror inte att en kanin som bor i bur kan må i närheten så bra som i ett större utrymme, tex. ett större rum eller liknade. Precis som hund och katt, men ja alla tycker vi olika. :)

Josefinpersson
2017-08-06 20:35
#13

#7, håller helt med!

Annons:
Josefinpersson
2017-08-06 20:35
#14

#7, håller helt med!

Smultrondraken70
2017-08-06 20:37
#15

#11 ok jag förstår hur du tänker, men personligen tror jag att kaniner tycker vi att vi kan ha i bur för att vi en gång i tiden börjar hålla det djuret på det sättet, Det har blivit en norm - kanin är okej att ha i bur. Det är bara dit jag vill komma, kaninen är inget burdjur rent genetiskt mer än nåt annat djur, kan dock precis som du skriver, anpassa sig till ett liv i bur. Men aja, jag förstår hur du resonerar. Mina stänger jag in i bur emellanåt, till exempel på natten när dom bor ute på landet för att skydda mot rovdjur, men för mig känns det aldrig ok i magen när jag gör det, men det är ju jag det.

tlover
2017-08-06 21:23
#16

#15 Fast kaniner började inte alls att hållas i burar. Dom hölls lösa i lagården där dom åt spillhö eventuellt halvtama på gården lösa. På så sätt var det väldigt lite besvär och foder som gick åt för den mängd kött man fick.

Min man har till och med träffat en karl som hade kaniner på det senare sättet i sin ungdom

l'm back

Fridaaaa
2017-08-06 21:31
#17

#15 Mina är i burar, då de bor ute, eller ja 3 av 5 kaniner gör det,  2 bor på stor yta i oden. Däremot har de inte miniburar samt får komma ut i stora hagar stort sett varje dag (beroende på vädret). Skulle däremot inte ha dem i miniburar :) Hade helst haft alla utan bur, men finns inte utrymme ute för det så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
2017-08-06 21:46
#18

#16 aha det visste jag inte:) vet du när vi började hålla kaniner i bur egentligen?

Smultrondraken70
2017-08-06 21:52
#19

#17 nä det klart, samma här stor Hage, men jag har inte möjlighet till box eller liknande, så det blir bur på natten. Väljer ändå att flytta ut dom på sommaren, dom älskar att va ute. Annars är dom frigående inomhus, och ja, det är ju helt onaturligt också egentligen, att inte ha dem ute, men ja, man gör ju så gott man kan efter de förutsättningar man har:)

tlover
2017-08-06 21:52
#20

#18 Har för mig att det började på 60-70 talet, då man började ha dom som sällskapsdjur och inte för kött, päls el ull

l'm back

Annons:
Sagaeleanor
2017-08-07 12:27
#21

Klorna behöver klippas för att kaniner i det vilda sliter ner klorna. Tamkaniner rör sig inte alls i samma utsträckning eller på liknande underlag som vilda kaniner och därför slits inte klorna. Kaniner i det vilda behöver inte äta sammansatta foder eftersom att de fritt får tag i allt som behövs för en sammansatt kost.

Upp till toppen
Annons: