Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 886 ggr
MOJ
2017-08-05 22:36

Hård knöl i magen

Idag upptäckte jag att båda mina kaniner har fått so men hård knöl i magen mellan revbenen. Halva magen är fortfarande mjuk och normal, men halva är på hård både av revbenen men också av knölen. 

Dom har tillgång till en stor Hage dygnet runt så jag tror inte det är för lite Motion det handlar om.

Dom har haft lite dålig aptit och äter inte upp sin pellets som dom alltid gör. 

Men det som gör att jag tvivlar är att båda har exakt samma.

Annons:
MOJ
2017-08-05 23:25
#1

Jag har flyttat hagen, så nu har dom mer och färskare gräs. Det finns även lite klöver i den. Dom har bara varit i den i 2-3 tim och har förut haft tillgång till den typen av gräs dygnet runt utan problem.

Jag tror att det är de. Men blir väldigt orolig eftersom att veterinären har stängt imorgon också.

Smultrondraken70
2017-08-06 11:39
#2

Det är inte deras magsäckar du känner?

Smultrondraken70
2017-08-06 11:39
#3

När ninen är mätt kan man känna magsäcken som en hårdare bulle under revbenskanten

MOJ
2017-08-06 21:04
#4

Jo jag tror att det var de. Ronja hade lite ont i magen igår, men det berodde på att jag hade bytt plats på buren och där var det ganska mycket färskt gräs. Hon  mår bättre idag (:

Sirikan
2017-08-10 17:58
#5

Det låter som att dina kaniner har blivit förstoppade, förstoppning kan orsakas av för lite fibrer, mat eller näringsbrist. Men även av stressmoment, du bör hålla koll på dona kaniners magar. Separera dem om de bor tillsammans och håll koll på hur mycket de dricker, äter samt bajsar. Du kan även stödmata dem med Critical Care om du anser att de inte får i sig tillräckligt, minifom (i vätskeform) kan jag också rekommendera då den minskar/upplöser gaserna i magen. :) Om de blir sämre bör du söka upp veterinär. Din beskrivning låter som förstoppning men jag kan inte garantera något. Lycka till. <3

Upp till toppen
Annons: