Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2613 ggr
HildaHorse
8/3/17, 7:08 PM

Hur får ag min kanin att gilla mig &bli tamare

Hejsan!

Jag är en 11 år gammal kanin älskare som har ett problem med min ena kanin Blixtra. Problemet är att hon inte gillar mig. Hon kommer inte fram frivilligt när jag sitter i buren och springer iväg när jag försöker fånga henne. Nån gång har jag tagit med sallad(av någon anledning så gillar mina kaniner morot och andra godsaker) och satt mig i buren och lagt mat till henne. Det har funkat om hon fått sitta under något så jag inte ser henne helt. Då har jag provat att klappa men hon brukar rygga tillbaka, men inte alltid:)

När man väl har henne i famnen så är hon ur snäll som helst och sitter stilla men om man inte håller i henne hoppar hon i väg. Blir lite ledsen när hon gör det mot små ovana barn som vill prova att hålla själva. 

Snälla hjälp mig så jag och min kanin kan bil bästa bästisar!!!<3

Annons:
Hästbäst
8/3/17, 7:31 PM
#1

Du borde kanske ha läst på lite mer om kaninens beteende och vad de äter och gillar för mat innan du skaffade en. Låt absolut inte små ovana barn bära henne! och skyll aldrig på att kaninen är dum! Hon är bara rädd och ovana kan hantera kaninen på fel sätt så hon blir ännu osäkrare. Kaninen är somsagt rädd för dig (och andra människor) och ser dig som ett rovdjur så du får ta det lugnt och bara vänja kaninen med att du finns där. Det finns fler trådar om detta (hur man får en tam kanin) om du söker. Eftersom kaniner gillar grönsaker kan du även ge lite ibland, typ morot så att kaninen förknippar dig med något gott. Vad ger du kaninen för mat annars?

Hästar är våra bästa vänner

MOJ
8/3/17, 8:01 PM
#2

Hur gammal är hon? Gör en hyfsat liten Hage på ungefär 2 x 1 meter. Sitt helt still och ha godis i handen. Om hon kommer fram till dig låt henne äta ur din hand, men klappa henne inte. Efter ett tag när hon är trygg med dig så kan du börja klappa henne lätt över ryggen samtidigt som hon äter. Efter några gånger så kan du prova att inte ha med godis. Kommer hon fram till dig så ignorerar du henne (även fast det är svårt(; Låt henne nosa och klättra på dig. Men det viktigaste är att inte stressa. Låt henne ta den tid det tar.

Upp till toppen
Annons: