Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 479 ggr
Emiiiisss
2017-08-02 12:18

Ny skygg kanin

Hej! Jag är en nybliven kaninägare. Vår kanin anlände hit igår och han har varit ganska skygg. Jag kan förstå det eftersom han nyss kommit hit, men man vill ju inte att han ska vara rädd. Han är dessutom ganska ung också, bara 7 veckor. Nåhon som kan hjälpa mig att få honom bli lite mer trygg med mig? Tacksam för svar! :)

Annons:
Sissen
2017-08-02 13:12
#1

Vänta med att ta ut honom ur buren. Låt han vara ensam i en vecka så att han lär känna stället. Därefter kan du börja ge honom lite godis ur handen. Börja sedan klappa honom på huvudet samtidigt som han får godiset, så att han ska se din hand som något bra. Nät han är van vid din hand kan du sätta fast en liten Hage eller liknande till buren som han kan skutta ut i medans du sitter i den. Kom-ihåg att belöna när han gör rätt, genom att säga "bra kille" eller liknande samt ge honom en godis. Som godis kan du ge pellets eller små grönsaksbitar som han är van vid. Ps: Detta är bara hur jag gjorde mina kaniner tamare.

MOJ
2017-08-02 13:46
#2

Låt honom vara ensam i 2 dagar. Sedan kan du sätta dig utanför buren eller hagen och prata lite med honom och ge honom något gott. Ibörjan kanske han inte vågar sig fram till dig och godsaken, då måste du ha tålamod. Efter det kan du göra en liten Hage på ungefär 6 kompostgaller och bara sitta helt still och prata eller sjung. Ha med dig någonting gott och vänta tills han vågar sig fram. När du känner att han är ganska trygg med dig kan du börja klappa honom lite samtidigt som han äter ur hand. Oj vad långt det blev hahah men aja

Emiiiisss
2017-08-02 13:52
#3

Okej, tack så jättemycket för tipsen!

Upp till toppen
Annons: