Allmänt

Lös kanin

2017-07-31 20:48 #0 av: Emelielundgren

Hej!
Hade två kaniner när jag var liten mestadels utomhus i en bur. De var väldigt osociala och ganska skygga. Funderar på att skaffa en igen men jag vill att den ska vara så snäll och social som möjligt. Har hört att de blir mer sällskapliga om man har dom ensam för att de då söker sig till en. Kan man ha kaninen släppt i rummet på heltid eller är det hel knasigt?

Tacksam för svar!

Anmäl
2017-07-31 21:05 #1 av: MOJ

Jag skulle rekommendera att ha två. Även fast du är med kaninen mycket så är dom flesta kaniner gladare när dom har en kompis.

Dom kan bli lika tama fast att dom är 2. Jag har två kullsyskon, och dom är väldigt tama och snälla. Kan vara lösa på gården, kommer när man kallar, och slickar mig i ansiktet :p

Om kaninen är rumsren kan du apsolut ha den lös i ett rum.

Anmäl
2017-07-31 22:13 #2 av: Emelielundgren

Ok va kul :) Hur gör man med sovplats och vattenflaska om man inte har någon bur? Och hur gör man med sladdar?

Anmäl
2017-07-31 23:00 #3 av: JessicaOlin

Vi har enrumsren kanin hane som går lös lite då och då  och ibland på nätterna och  han fixar de bra  han har mat vatten leksaker m.m

Uppfödare dvärgvädur och lejonhuvad (korsning) Silverekensdjur.weebly.com Medarbetare på hermelinkanin.ifokus.se Mvh jessica
Anmäl
2017-08-01 00:42 #4 av: Josefinpersson

Kaniner är extramt sociala djur och vill ha minst en kompis av samma art (en kaninvän). Så minst 2 kaniner! Jag har 2 kaniner och dom är helt lösa i ett ganska stort rum, tama och gosiga båda två. :) Ju mer tid du spenderar med dem och låter de komma till dig, desto tamare blir dem! :)

Anmäl
2017-08-01 09:52 #5 av: MOJ

#2 Man kan göra som med katter. Alltså att dom har May och vattenskålar i ett hörn tex. Om du inte vill att det ska bli så stökigt av höet så kan du ha det i en bur.

Med sovplatsen kan du köpa en hundbädd, eller en filt. Men du behöver inte göra en sovplats till dom.

Sladdar kan man sätta som rör runt. Om du söker på tex sladdskydd så hittar du säkert någonting.

Anmäl
2017-08-01 10:03 #6 av: Josefinpersson

På Ikea finns plastskydd som en trär på sladden, finns säkert på fler ställen.

Jag använder skål för då får de i sig den mängden vatten de behöver och det är naturligare för dem, men vill du ha flaska kan du sätta upp en kompostgaller på väggen och hänga den där. :)

Ha större hus av tex kartong i rummet så dem kan gömma sig/sova. Filtar eller mjuka mattor på golvet är också viktigt, mina brukar sova direkt på golvet eller i husen. :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.