Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 502 ggr
Linjen
2017-07-26 12:15

Tänder, gräs och hö?

Hej. Har en fundering kring det här med tänder och mat. Min ena kanin har fått vassa kanter på kindtänderna. Veterinären sa att det inte behöver bero på att han fått felaktig mat, då han verkade tycka att jag ger rätt foder till dom. Men jag börjar givetvis fundera över kosten och får dåligt samvete om jag har gjort fel. Jag har inte gett kaninerna någon pellets under sommaren. De har fri tillgång till hö och jag ger dom maskrosblad, örter och färskt gräs istället för pellets. När vädret är bra är dom i en gräshage större delen av dagen, de har hö men föredrar givetvis att äta gräs. Nu undrar jag om gräset sliter mindre på tänderna än hö? Och om det är därför han fått ojämna tänder? Att han har ätit för lite hö helt enkelt och för mycket gräs? Någon erfaren som har några bra tankar kring detta? Jag vill verkligen inte att han ska få problem igen.

Annons:
tlover
2017-07-26 12:26
#1

På sommaren brukade vi inte ge hö (förutom då det tex regnar el vi var stressiga) utan bara ge gräs till våra kaniner. Däremot så gav vi längre gräs som vi slog med lie så i princip var det hö som inte hunnit torka än.

Vissa gräsarter och vissa åldrar av gräs innehåller mer fibrer påer 100g än andra men alla grässorter innehåller fibrer och bara dom äter iallafall endel av de mer fiberrika soerterna (tex hö innehåller ofta dom) så ska det inte egentligen vara ett problem.

Pellets är inte nödvändigt för hälsosamma tänder alls så det är inte det (vi gav aldrig pellets till våra kaniner).

Jag skulle gissa att det är som veterinären säger och det är av en annan orsak än kosten.

Det enda jag tänker på är väl att du inte nämnt kvistar och grenar än, även om det påverkar framtänderna mer än kindtänderna men det är ju också ett måste för kaniner

l'm back

Linjen
2017-07-26 15:11
#2

#1 Tack för svar. Jag tänkte väl att det borde vara ok, med tanke på att det är naturligt för dom med gräs. Jag glömde att skriva med grenar, dom får grenar från äppelträdet nästan varje dag. Och framtänderna såg bra ut. Jag har också tagit gräs från gärdet med långa hårda stjälkar (färskt hö som du skrev). Men man blir ju lite nojig och undrar om jag gjort något fel eller hade kunnat undvika det här.

Upp till toppen
Annons: