Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 571 ggr
Kanintjejen123
7/24/17, 12:46 PM

Selträning gick dåligt

Hej, jag har två kaniner på 3 månader och ungefär 1 vecka. Igår började vi selträna, och ja vet inte riktigt om det gick för snabbt men vi började iaf med att de bara fick lukta och känna lite på selen. Men de brydde sig inte alls om selen så jag satte på de den, det var inga konstigheter med det heller, så de fick vara i selen i hagen. Vi gjorde lite trix och sånt så att de skulle förstå att det var roligt att ha sele på sig och de tog det jättebra, bara att vår ena kanin "nosade" lite på selen någon gång. Men jag tyckte det gick bra så jag och min lillasyster satte på kopplet och gick runt på vår tomt. Det verkade som att de tyckte att det var väldigt roligt för de hoppade omkring. Men sen skulle vi selträna de idag också, så vi gjorde samma steg och sen satte vi (jag och min lillasyster då) på kopplarna och gick runt lite på tomten. Men sen helt plötsligt kör det förbi en stor lastbil som lät jättemycket, och då blir kaninen som min lillasyster går med jätterädd och hoppar iväg i full fart. Min lillasyster är inte riktigt bredd och springer efter, men kaninen springer under altanen. Som tur är håller min lillasyster i kaninen, men kaninen har trasslat in sig i selen och det blir då väldigt svårt för henne att få tag i kaninen, men till slut får hon tag i kaninen och bär upp henne till vårt lilla selbord. Där ger vi henne godis, klappar henne, tar av selen och försöker lugna ner henne. Till slut blir hon ganska lugn och vi släpper ner henne i buren. Nu är jag lite orolig för att hon ska vara rädd för selen nästa gång vi seltränar, att hon typ ska få panik och så. Så min fråga är då har ni några tips? och vad tycker ni? // en orolig kanintjej

Annons:
MOJ
7/24/17, 2:58 PM
#1

Jag skulle låta henne vila kanske 1 vecka från selen, och sedan kan du prova lite lätt igen. Alltså typ börja om från början med att hon får nosa på den osv. Din kanin kanske kommer vara rädd för bilar i framtiden, men jag tror inte hen kommer koppla rädslan till selen. (:

MOJ
7/24/17, 2:58 PM
#2

Jag skulle låta henne vila kanske 1 vecka från selen, och sedan kan du prova lite lätt igen. Alltså typ börja om från början med att hon får nosa på den osv. Din kanin kanske kommer vara rädd för bilar i framtiden, men jag tror inte hen kommer koppla rädslan till selen. (:

tiger tok
7/24/17, 4:50 PM
#3

Börja om med henne som ni gjort om hon är rädd.

Kanintjejen123
7/25/17, 10:00 AM
#4

Hon (alltså kaninen) verkar inte direkt påverkad av det nu iaf, för hon är helt som vanligt. Men tänkte låta henne lukta lite på selen idag och se vad hon tycker.

Upp till toppen
Annons: