Annons:
Etikettallmänt
Läst 686 ggr
Pion2
2017-07-19 17:00

Sätta ihop 2 kaniner

Jag har en kastrerad 1 årig hane sedan tidigare och har precis fått hem en kaninunge, hona, okastrerad. Hur gör jag för att få dessa två att bli vänner? Min hane bodde hos uppfödaren under en vecka då jag var på semester. Uppfödaren försökte sätta ihop min hane och kaninunge men hanen blev flyförbannad och uppfödaren fick rycka in och sära på kaninerna, uppfödaren blev rejält biten v hanen. Nu har kaninerna varit hemma hos mig i ca 1 vecka. Kaninunge bor i bur och hanen springer lös i rummet där buren finns. Dom hälsar på varandra genom gallret utan problem. Vad är nu nästa steg?

Annons:
Linneaaaa
2017-07-19 22:20
#1

Sätt tillsammans dem där ingen av dem har revir, där det inte är halt på golvet och där det finns plats att gömma sig. Tänk på att hålla koll på dem i början så att de inte börjar slåss… 

Det är så jag har gjort och det har fungerat bra för mig och mina kaniner

Lakritsstjärna
2017-07-20 08:28
#2

Lite kommer dom säkert slåss. De måste göra upp en rangordning så lite hårtussar kommer nog flyga. Om det går allt för vilt till och det ser ut som de verkligen skadar varandra så måste man så klart avbryta.

Pion2
2017-07-20 10:45
#3

De har träffats en gång för ett par veckor sedan - då flög hanen på den lilla honan och bråkade rejält! Dom delades då och har inte fått träffats utan galler emellan.

Lakritsstjärna
2017-07-20 11:59
#4

Det är bra att de har setts mycket med galler i mellan innan det kan minska bråket en del.

Pion2
2017-08-01 21:20
#5

Har testat två gånger till nu. Både gångerna flyger Han på henne. Förstår att dom ska rangordna men hur våldsamt får det bli?

Linnea15
2017-08-01 21:59
#6

Tycker att du ska vänta till honan blivit äldre och kan försvara sig mot hanen;)

Annons:
MOJ
2017-08-02 13:51
#7

Sätt ihop dom på en plats som ingen av dom har varit på. Ha så stor yta som möjligt och många gömställen. Det underlättar också om dom är trötta, tax när det är varmt eller att dom har sprungit i tex sele innan. Men ha inte bråttom. Låt det ta den tid det tar.

Pion2
2017-08-04 19:46
#8

Honan lyckades smita ur sin bur, ut till hannen som alltid är lös i rummet!! När jag upptäckte detta så hade dom funnit varandra och låg och sov bredvid varandra :)

Sussi Sörensen
2017-08-05 17:34
#9

Roligt att det löste sig.
Min hane lät jag kastrera någon månad innan jag hittade rätt hona.
Då fick de "nätdejta" (burar bredvid varandra) ett par dagar och därefter gå lösa en och en, någon timme åt gången.  De bytte bur med varandra ett antal gånger för att bekanta sig med de nya dofterna.
Efter drygt 3 - 4 veckor fick de träffas på "neutral" mark i vardagsrummet då jag och en kaninvan kompis höll dem under uppsikt under ca 10 - 15 min. Med tiden utökades umgänget  efter hand. Det blev ett kort litet intermezzo som avslutades som vänner. Efter ytterligare tid hade de varsin bur som var öppna bakom kompostgaller så de kunde gå in och ut i vilken bur de ville. Köpte tillslut en två våningsbur till dem som de gillade starkt. 
De har fortfarande diskussioner och konkurrerar med varandra på gott och ont men mest gott. <3

Katti
2017-08-05 22:50
#10

Det är klart att man inte kan låta en vuxen hane och en hon-unge slåss för att göra upp rangordningen! 

#9 hade bra tips?. Just byta burar (utan att städa) är bra. Då får de verkligen känna in varandras dofter. Och nätdejting 😃.

Ofta är det dock bara att sätta in en hona till en hane, så man ska inte förutsätta att det blir problem!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: