Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 477 ggr
Sissen
2017-07-17 09:52

Miljöträning på tävling?

Hej! Jag undrar om man får ta med sig sin kanin till en tävling fast att man inte ska tävla, som miljöträning då. Och då menar jag en snart 6 månaders hona.

Tack på förhand c:

Annons:
ellenpellen0012
2017-07-17 10:48
#1

Jag antar att du menar Kaninhoppningstävling (inom Skhrf) så det är vad jag utgår ifrån! Kort svar: ja det får du! Det finns ingen regel som säger att du inte får ha med en kanin som inte ska starta, jag brukar ha med mina ungkaniner så att de ska få sin miljöträning. Tycker det är en väldigt bra metod att förbereda dem dem för alla lukter och nya intryck som kommer på tävlingsbanorna sen när de ska debutera. Du får ta med kaninen på tävlingsplatsen från det att den har fyllt 8 veckor. Då får den endast vistas i transportbur/hage. Efter att kaninen fyllt 3 månader är det okej att ha dem i sele på tävlingsplatsen. Tävla för man göra först vid 5 månaders ålder. Om dina planer är att tävla kaninen sedan och den är 6månader gammal, seltränad så skulle jag tippsa om att starta miniklass som miljöträning -du behöver inte bry dig om resultatet men kaninen får en chans att bekanta sig med hinderna vilket är guld värt. :)

Sissen
2017-07-17 11:12
#2

Ja, jag är med i LKH och lilla niden är seltränad och har börjat hoppa små skutt, just nu bara 5 cm men ändå c: Hon hade det lite svårare vid selträningen än sin syster, så hon ligger lite efter henne, men hon börjar bli duktig hon med.

Just nu finns det inga tävlingar i skåne vad jag har hittat som har mini-klass, så jag får nog vänta lite c:

Upp till toppen
Annons: