Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1635 ggr
KaninLove882
2017-07-13 04:07

Hemsk okunnig ägare - vad gör jag?

Min väninna skaffade 2 kaninungar för ett par månader sen utan någon minsta kunskap om kaniner. Jag blev extremt sur på henne då jag sagt till henne flera gånger att läsa på innan hon skaffar en kanin. Fast det är gjort och hon kunde inte lämna tillbaka dem då hon köpte kaninerna från en djuraffär. Hon hade kaninerna i en "stor" bur som man köper från en djuraffär (jag har en likadan som min kanin bara sover i om nätterna, annars är han fri i huset) och tog inte ut dem från den. Jag ger sagt till henne flera gånger att man inte kan ha 2 kaniner i en sådan liten bur och att dom iallafall ska få kunna springa fritt i huset i minst 3 timmar. Hennes ursäkt är att de inte är rumsrena och hon vill inte städa efter dem hela tiden. Hon sköter inte om dem, allt sedan hon skaffade kaninerna har hon inte klippt deras naglar, gjort rent öronen och runt ögonen, borstat deras päls och mer. Hon kom med ännu en ursäkt och sagt till mig att hon inte vet hur man klipper deras naglar eller att de bits. Jag har erbjudit henne att klippa deras naglar varje gång de växer, men har ännu inte hämtat dem hit så jag kan få det gjort. Frågade dock om jag kunde få komma hem till henne istället och göra det, men säger att hon upptagen varje gång jag har tid. Men det som irriterar mig som mest är att hon har även parat ihop kaninerna. De fick ungar för någon vecka sedan. Hon hade alla i samma bur, hanen och honan och 4 små kaninungar. Vad jag har för mig att hanen inte ska vara i närheten av ungarna när de är så pass små. Jag sa till henne att jag kunde ta hand om hanen tills ungarna har blivit lite äldre, men tackade nej. 3 av ungarna levde inte mer än 6 timmar innan pappan dödade dem. Han dödade även den fjärde ungen en dag efter. Jag blev så jävligt sur på henne och skällde ut min väninna. Vet inte om jag kan kalla henne det nu. Hon har gjort sig av med hanen, vet inte om hon övergav honom eller gav bort honom till ett ännu sämre hem. Jag frågade henne varför hon inte kom med stackaren till mig, jag kunde ta in honom, ge honom ett bättre hem, men sa att hon inte ville se honom någonsin igen efter att han dödat kaninungarna. Skyller inte på hanen utan på min vän, det var hennes fel! Nu har hon honan kvar och jag oroar mig för den stackaren. Hon är deprimerad. Hon äter knappast. Hon bits om någon kommer för nära. Jag tog en titt på henne, hon är väldigt mager. Jag sa till min vän att ta henne till veterinären men säger att det är inget fel på henne. Vad gör jag nu? Är väldigt orolig för stackaren.. vet inte varför man skaffar ett djur om man inte tar hand om den.. Vill så gärna ta kaninen ifrån henne.

Annons:
[Wijnja]
2017-07-13 05:07
#1

Anmäl henne till länsstyrelsen

Linnea15
2017-07-13 08:00
#2

Anmäl henne eller visa att det hon håller på med är djurplågeri!

MOJ
2017-07-13 09:42
#3

Hur gammal är hon? Du kanske kan prata med hennes föräldrar?

KaninLove882
2017-07-13 12:07
#4

#3 Tyvärr är hon 25 år gammal.

MOJ
2017-07-13 16:55
#5

#4 Oj haha hon verkade vara typ 8 år med tanke på hur hon behandlade kaninerna. Att en vuxen människa kan göra såhär mot djur asså ja blir så jävla arg.

[EM L]
2017-07-14 13:33
#6

Anmäl henne!

Annons:
mimao
2017-07-15 00:41
#7

Jag tycker att du ska anmäla din "vän"

LoveCson
2017-07-16 12:09
#8

Kaniner har iofs inte naglar, det heter klor. 
Ge din syster några boktips från biblioteket. Så svårt kan det inte vara. Hjälp henne med tips? och råd.  Visa henne hur hon ska göra när hon klipper klorna.

Att bara racka ner skapar ett låst läge och det hjälper varken din syster eller kaninerna.

Vrilen
2017-07-16 13:00
#9

#8 Det är hennes ''vän'', inte ts syster.  Ts har ju erbjudit sig flera gånger att försöka hjälpa, men det verkar som om den andra med kaninen inte vill ha någon hjälp. Tror tyvärr inte hon kommer ta emot tips? från Ts eller någon annan för den delen heller.

[AnimeV4]
2017-07-16 14:27
#10

TS: Anmäl till Länsstyrelsen!

#8 Vad skulle TS ha sagt? "Tråkigt att ungarna blev dödade, men åh vad duktig du är som dumpade hanen!" eller "Honan är mager, men det är sånt som händer. Du gör ditt bästa."

NEJ. Personen ifråga visar tydligt att hon INTE ska ha några kaniner. Hon anstränger sig inte ett dugg. TS säger att honan behöver komma till veterinären men får mer eller mindre ett "Äsch, det behövs inte". Jag skulle hålla med dig om personen sagt "Oj, du har nog rätt" eller om det bara varit en liten bur och för lite utetid, men nu har det verkligen gått för långt.

Man ska inte dalta med djurplågare!

KaninLove882
2017-07-16 23:06
#11

Hon gav bort honan till en av hennes vänner för hennes barn hade tydligen förälskat sig i kaninen. Jag var inte glad! Efter en mycket aggressiv argument så hämta hon tillbaka stackaren och gav den till mig. Nu så bor Angel (kaninen) med mig. Har åkt till veterinären med henne samma timme och fick henne undersökt. Hon har en massa sår på ryggen och bakbenen. Angel är även undervikt. Så fort hennes sår har läkts och går upp i vikt så ska hon vaccineras. Imorgon ska hon duschas och få hennes klor klippta. Hon ska duschas eftersom hon väldigt smutsig i pälsen.

[AnimeV4]
2017-07-16 23:13
#12

Åh vad skönt! Hejar på dig och Angel! Håll tråden i liv och uppdatera oss!😃

Josefinpersson
2017-07-18 01:25
#13

Men va bra! Så moget och modigt att stå upp för stackars Angel, hoppas allt går bra nu :)

Annons:
KaninLove882
2017-07-18 11:30
#14

Oreo (min kanin) har blivit helt förtjust i Angel.  Han fick lite banan imorse som han gav till Angel istället. Första gången hon äter något själv sedan hon kom hit, annars har jag fått tvinga mat och vatten i henne.

Idag ska jag åka till djuraffären och köpa godsaker och massa leksaker då Oreo inte gillar att dela med sig sina.

[EM L]
2017-07-18 13:48
#15

#14 Så gulligt av honom❤️

Får man se en bild på Angel?

Smultrondraken70
2017-07-19 09:21
#16

Bra gjort av dig:) en stjärna på kaninhimlen till dig:)

Upp till toppen
Annons: