Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 983 ggr
MEMFS
2017-07-11 22:31

Min hona har fått 5 ungar :)

Min hona fick 5 ungar natten till idag <3 Så älskade från första stund!! MEN jag blir brydd om hon ens vet att hon fått små :( Inget bo hade hon direkt gjort och jag fick snabbt boa ihop ett och försöka slita lite päls. Alla 5 lever och verkar må bra! MEN nyss va hon där och grävde ut dom, som om dom vore sopor :O Jag blev smått chockad och fick panik. Brukar honor te sig så? Jag är uppmärksam såklart, men är orolig inför natta nu!

Annons:
[EM L]
2017-07-11 22:34
#1

Tass! Följer=)

tiger tok
2017-07-12 06:49
#2

Är det hennes första kull?

MEMFS
2017-07-12 06:50
#3

Ja 😕👍

Hästbäst
2017-07-12 09:19
#4

Grattis! Vad är det för ras? Det är bra att klappa honan lite innan man håller på i boet så att det inte blir så mycket annorlunda lukt.

Hästar är våra bästa vänner

MEMFS
2017-07-12 09:30
#5

Tack :) Dvv. Alla 5 i liver denna morgon. Har dock en liten vandrare så måste fixa bolåda idag till buren. Visst kan man göra det såhär i efterhand?

Hästbäst
2017-07-12 09:40
#6

Vad roligt, ja vandrare kan vara riktigt jobbiga. I vår förra kull så vandrade de väldigt mycket speciellt vissa, som tur var hade vi de inne och ganska varmt så de alla klarade sig. Jag vet inte hur din bur ser ut men vi satte upp en kartongbit i öppningen längst ner (det var en inbyggd bodel utan kant) så de inte kunde komma ut så lätt, man kan även puffa till halmen så det blir som en kant.

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
MEMFS
2017-07-12 09:51
#7

Har också dom inne och vi har varmt men den lille va lite kall när jag hitta den vid 6 imorse, la tillbaka i boet och nu efter nio så va den utanför igen och lite kall. Men alla lever :) Jag bullar upp en kant men honan tar ner den? Vet dock inte varför hon gör så :/ Har en 2 våningsbur och hon har byggt bo under hyllplanet. Hann aldrig få till en bolåda då ungarna överraskade oss.

Hästbäst
2017-07-12 12:26
#8

Tur att du hittade den för honan lägger ju inte tillbaks de… Menar du att hon bygger bo typ under trappan? Är honan lugn och trygg med människor? för jag vet inte hur mycket hon skulle påverkas om du la in ungarna i en bolåda, det beror helt på individen.

Hästar är våra bästa vänner

MEMFS
2017-07-12 12:43
#9

När jag hitta dom små igår morse låg 2 under hyllplanet som hon har (en trekant i ett hörn) och 1 lite längre ifrån samt 2 mitt i buren. Jag la då dom 3 som inte låg under hyllplanet där under och boa till det med spån, halm och hår från mamman.
Vi diskuterade och kom överens om att vi inte fixar låda till buren. Vi tror att det kanske skulle påverka negativt. Vi håller oss hemma några dagar och är extra uppmärksamma istället 🙂

MEMFS
2017-07-12 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Myshögen denna morgon ❤️

MEMFS
2017-07-12 14:19
#11

Lilla hjärtat till höger lämnade oss för ca 1 timme sen 💔 Dom är nu snart 1½ dygn gamla. Visst bör dom ha fått di va eftersom att dom lever?

Hästbäst
2017-07-12 14:32
#12

Nej stackarn😦 vad hände, låg den bara död? Di borde de fått, de klarar sig nog inte så länge utan och de verkar ju vara väldigt pigga. Du kanske kan sprida ut lite halm i andra delar av buren ifall de smiter igen?

Hästar är våra bästa vänner

MEMFS
2017-07-12 14:42
#13

Ja den låg bara död :( Jag tyckte en av dom såg "tungandad" ut tidigare så misstänker att den strök med. Är ju vanligt att någon dör ändå, tror jag… Kändes trist! Försökte liksom värma den och puffa lite men fick ingen respons alls.
Dom andra 4 är väldigt pigga och rör sig och kravlar runt. 2 försökte rymma strax innan jag hitta den döde lille.
Ska absolut fylla på mer halm/spån utifall att, vågar inte chansa direkt. Är ju en del vandrare här ;)
Ja jag tycker dom borde fått di, annars borde resterande va borta å lite tänker jag… Men jag blir ju super nojjig!

Annons:
Hästbäst
2017-07-12 15:06
#14

Så sorgligt, var det honans första kull? Ja det brukar ju kunna vara någon som stryker med speciellt brukar det kunna vara någon mindre och svagare. I våran kull fick vi en väldigt liten så vi höll mamman och lät den dia på henne. Den överlevde och mår jättebra idag. Här är en länk till min kulldagbok http://kanin.ifokus.se/discussions/58c40e678e0e746852000dc0-kulldagbok?participating-2 Ettt tips? är att söka på "kulldagbok" här på sajten. Man kan lära sig ganska mycket och även jämföra med sina egna ungar (och få se alla söta kaninbebisar😍).

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
2017-07-12 15:13
#15

http://kanin.ifokus.se/discussions/4e31be5388f47239eb00762e-varje-dag-av-dom-nyfodda-ungarna Den här kulldagboken är jättebra tycker jag för det är bilder på kaninungarna från varje dag så man lätt kan jämföra. Tänk dock på att hen inte räknar dygn utan födelsedagen räknar hen som dag 1, (har gjort det felet)

Hästar är våra bästa vänner

MEMFS
2017-07-12 18:18
#16

Japp, hennes första kull! 4 små pigga "skitar" fortfarande 🙂Ser det som ett gott tecken. Hoppas det är ett gott tecken i alla fall!

Tack, ska kolla kulldagbok :) Kul och få se andra små också och jämföra. Sen är ju alla kullar olika. Tycker dom är väldigt små men man glömmer ju å andra sidan bort hur små dom faktiskt är.
Min andra hona har inte haft smått sen 2013 och 2014 och då var det 1 som överlevde av 3 från första kullen och endast 1 född och levande från andra. Då är dom ju lite "större". Min hona fick ju ändå 5 små, alla likstora.

Ja då kan man ju säga att dom små är inne på dag 2 nu då och imorgon dag 3. Vet inte riktigt när dom föddes. Upptäckte dom igår morse vid 10-tiden.

Hästbäst
2017-07-12 19:37
#17

Ja det är riktigt roligt, speciellt när det går bra☺, och att se andras kulldagböcker gör en så förväntansfull tills de små "grisarna" blir större och får päls😍 det går ju snabbt😅. Vilka färger har föräldrarna? Det är ju bra också när de är lite fler i kullen så de kan hålla värmen tillsammans, men sjäkvklart jättetråkigt om någon dör… I min honas första kull så såg vi först några styckna, nästa dag var tyvärr alla döda (frusit ihjäl), när vi skulle plocka bort de slutade det aldrig, 10 döda små stackare. Det var hemskt😦.

Hästar är våra bästa vänner

MEMFS
2017-07-12 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ja jag är super förväntansfull och önskar att det redan gått en vecka eller två så man kunde släppa oron lite. Jag är så orolig och beskyddande av dom små känner jag!
Bifogar bild på mamman här nedan :) Hon är japantecknad (övre plan). Pappan är, vad vi tror, viltgrå. I så fall är det vår egen hane vi har hemma. Hanen på bilden har hon också träffat men ungarna är i så fall födda dag 21-23 vilket inte kan stämma…

ÅÅÅÅÅH, vad tråkigt!! Kröp dom ur boet då liksom? I min andra honas första kull födde hon 3, en dog ganska snabbt och den andra som dog va mupp. Den överlevde dock i 6 dagar. Så tråkigt när dom inte klarar sig! Jag hade svårt att släppa den lilla vi hitta här hemma på eftermiddagen :'(

Linnea15
2017-07-12 21:26
#19

Är inte bra på färger men hanen är inte viltgrå typ siames?? Vet du om honan kan ha blivit tjuv parad innan för det tidigast jag hört en hona föda på är dag 26?:)

MEMFS
2017-07-12 21:43
#20

Jo han på bilden är Siames :) Men hanen vi har här hemma är viltgrå :) Ungarn är så pass mörka (finns bild ovan) så därför misstänker vi att han är pappan. Ja dag 26 har jag läst med. 21-23 borde dom inte ens va i livet på om dom fötts.

Annons:
Linnea15
2017-07-13 07:57
#21

Jaha;)

MEMFS
2017-07-13 10:01
#22

1 till liten borta denna morgon. Jag är jätte rädd nu!! 😭

MEMFS
2017-07-13 10:27
#23

Tror ytterliggare 1 är borta = 2 kvar! :( Hur ska jag tolka detta? Nån som vet?

Hästbäst
2017-07-13 12:20
#24

Nej! RIP kaninungarna😭. Det bästa du kan göra nu är att antingen ta hjälp från någon och hålla i honan och lägga en unge mot spenan så den kan dricka från henne, tänk dock på att hålla i honans ben så hon inte sprätter till ungen. Sen lägger du något mjukt under också ifall att. Eller om du har en liten nappflaska så värmer du lite grädde och väntar tills det är ljumet och ger ungarna. Hur ser ungarna ut är de skrynkliga för i såna fall har de inte fått mat, men försök att testa något av det ovan så du är säker på att de får i sig mat. Du kan också söka på det typ "kaninungar som inte får mat" så brukar det komma recept på vad man kan ge de.

Hästar är våra bästa vänner

MEMFS
2017-07-13 13:26
#25

Mat verkar dom få, dom 2 som ligger i boet ser lite "pluffsigare" ut. Den jag hitta för en stund sen (som jag misstänkte va den 3e död) såg magrare ut och mer tanig liksom. Som om den inte växt i skinnet. Jag är super nojjig nu!! Vad kan jag lägga under, kan man lägga dit papper/bomull? Funkar det?  Honan min har ju inte slitit hår heller och sliter jag av henne blir hon arg och sprätter iväg :( Känner mig lost. Min förra hona boade ju ordentligt så detta är helt nytt för mig. Är så rädd om dom små som är kvar nu. ÅÅÅÅH blir galen!

Hästbäst
2017-07-13 15:18
#26

Nej stackarn, honana kanske inte har så mycket mjölkproduktion? Är det hennes första kull? Du kan lägga vad som helst som är mjuk, typ en platt kudde en vikt filt och sen håller du honan med hennes rygg mot din mage typ samtidigt som du håller i benen, om du kan ta hjälp är det bra så att den då kan hålla ungen mot mammas spene. Sådär tanig som ungen var blir de när de fått för lite mat. Hur ör temperaturen i rummet? Om den är kall kanske du kan höja lite eftersom hon hade ett dåligt bo, har för mig att ungar behöver ca 30°, de brukar ju oftast få den mesta värmen i boet.

Hästar är våra bästa vänner

MEMFS
2017-07-13 15:21
#27

Då ska jag leta fram en handduk eller något, klippa till från Fleecefilt kanske? Lägga under dom då och inte över antar jag? Japp hennes första kull!

Temperaturen är 22-24 grader typ, ish… bor i hyresrätt så kan inte höja heller. Jätte jobbigt.

Annons:
Hästbäst
2017-07-13 15:32
#28

Okej då får de försöka klara sig ändå med värmen… Du lägger liksom en filt ex på golvet sedan sätter du dig nästan på den, antingen håller du i honan som jag förklarade innan eller något sätt som känns bekvämg för er. Ex så du håller henne när du klipper klorna. Det kanske går att sätta honan som vanligt på filten (ex) och lägga nån mat framför henne så hon sitter still och lägga ungen under honan så den får dia. Det beror på hur trygg honan är och vad som känns bäst för er. Om det inte funkar så kan du söka på "stödmata kaninunge" så du kan testa att mata med nappflaska istället. Håller tummarna för er nu💜

Hästar är våra bästa vänner

JessicaOlin
2017-07-14 19:15
#29

pappan är Zobel  färjad

hur går de med alla bebisar?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

MEMFS
2017-07-15 16:37
#30

#29

Tyvärr strök dom med allihopa :( Känns jätte trist!

JessicaOlin
2017-07-26 13:38
#31

tråkigt
Beklagar verkligen :(

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Upp till toppen
Annons: