Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 698 ggr
MELS
7/11/17, 9:31 AM

Pellets efter trumsjuka - när?

Hej!

Jag har en kanin som precis haft trumsjuka, men som nu mår mycket bättre tack vare akutvård på djursjukhuset i Helsingborg. Han åkte in i måndags natt i förra veckan och kom hem under torsdagseftermiddagen. Veterinären gav mig en massa tips? och råd och lite instruktioner kring matning osv, men sen att jag också skulle avgöra lite själv när jag började ge honom pellets igen. Min kanin är dessvärre inte alltid jätteglad i hö - han har perioder då han äter mindre hö, för att sedan äta mer hö en period -, men det är det han fått äta sedan i torsdags samt att jag stödmatat honom med Critical Care. Höet har han ätit lite av, men det mesta har han dragit ut för att använda som sittunderlag… Idag testade jag att ge honom några pellets (han äter Brit Animals Rabbit Adult) och han äter dem med god aptit.

Så min fråga är: är det bättre att jag ger honom pellets, eller ska jag helt utesluta det så att han istället äter hö? Jag tänker på att han i alla fall ska ha något i magen, så att han inte går helt tom och då är kanske hans pellets bättre än ingenting.

Tack på förhand!
Melanie

Annons:
Fridaaaa
7/11/17, 9:51 AM
#1

Måste kaninen ha pellets då? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MELS
7/11/17, 10:37 AM
#2

#1 han vill ju inte äta sitt hö och näring behöver han ju på något sätt :/

Fridaaaa
7/11/17, 10:39 AM
#3

#2 Hö måste han äta. PEllets kan inte ersätta det på något sätt.
Både för tänder och mage.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MELS
7/11/17, 11:48 AM
#4

#3 jo, det vet jag. Men är det bättre att han inte äter något alls än att han äter pellets? :) Tänker på återfall efter trumsjuka och att dem ska ha något som magen kan jobba med hela tiden. Han har fri tillgång till färskt hö och han äter av det också, men inte så mycket som jag skulle önska.

Fridaaaa
7/11/17, 11:50 AM
#5

#4 Nej det sa jag inte heller hur?
Men du måste få honom att äta hö på något sätt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Josefinpersson
7/11/17, 12:21 PM
#6

Åh va tråkigt att han har varit sjuk, men skönt att han mår bättre. :) Hade jag vart du hade jag tagit tillfället att ta bort pellets från hans "diet", han kommer förmodligen vänja sig fort o äta den mängden Hö han behöver tillslut, så det tror jag inte att du ska oroa dig för mycket för. Se bara till att han inte verkar bli sämre igen. Vet inte om du redan ger grönt men annars tycker jag att du (när han har blivit helt bra) borde vänja in bladgrönsaker dagligen, nu på sommaren går det ju perfekt att plocka utifrån! Om du vill ge något istället för pellets så är ett tips? torkade örter, det är mer naturligt och lättare för magen att jobba med! Hoppas allt går bra :)

Annons:
tiger tok
7/11/17, 2:25 PM
#7

Äter han grovt gräs och blad osv?

Smultrondraken70
7/11/17, 8:37 PM
#8

Jobbigt när dom är sjuka, skönt att han är bättre! Magen är extra känslig ett tag efter att de haft problem med den som till exempel trumsjuka, och det finns risk att problemen börjar om om de inte äter tillräckligt. Jag personligen skulle se till att han verkligen har mat i magen nu och äter ordentligt när han nyss varit sjuk. Jag skulle vänta tills jag är säker på att han är 100% återställd innan jag börjar ändra på den kost han är van vid. Dock ska ju som du ju vet hans diet bestå av för en kanin naturlig föda, sommartid kan man med fördel plocka växter som grovt gräs i naturen, och andra växter som är bra för kaninmagar. Sen ha naturligtvis alltid hö åt honom. Jag skulle absolut börja försöka få honom att äta mer grovfoder (i huvudsak hö vintertid, och på sommaren komplettera med det som finns i naturen) genom att minska på pelletsen vartefter i långsam takt - men jag skulle som sagt var vänta ett par veckor tills han är återställd från trumsjukan, och inte stressa med att lägga om kosten. I nuläget är det som sagt var extra viktigt att han har mat i magen hela tiden, så systemet hålls igång, De gånger jag haft kaniner med trumsjuka eller magatoni, så är ofta höet det sista de kommer igång med. Har du tillgång till till exempel äppelkvistar? De brukar vara det första mina vill ha efter att haft magproblem. Lycka till, hoppas det går bra:)

MELS
7/12/17, 12:08 AM
#9

Tack så mycket för alla tips?!

Han har ätit en hel del hö idag verkar det som, men jag vet inte om det kanske är för att han faktiskt fått lite pellets idag.

#6 funkar det att köpa torkade örter i djuraffären, typ som den här? Eller har du något annat att rekommendera? :)

#7 gräs äter han inte jättegärna, inte ens när han springer ute i trädgården. Men maskrosblad älskar han!

#8 så då är det kanske bättre att han får äta lite pellets om dagen ett tag, för att sedan försöka frångå det helt? :) Äppelträd har vi inget i trädgården, men det finns vildäpplen. Funkar det lika bra med kvistar från vildäppelträd?

Smultrondraken70
7/12/17, 10:03 AM
#10

#8 ja det tycker jag, låt honom få lite pellets också. Men superbra att han äter av höet! Att lägga om kosten på en kanin ska göras varsamt, och inte direkt efter akuta magproblem som trumsjuka. Men som skrivits flera gånger i denna tråd, en kost bestående av i stort sett hö (vintertid vill jag tillägga), och gärna grönt från naturen, grova växter, när det finns, är nödvändigt för att kaninens mage ska fungera och tänderna hållas i trim. Vi ger våra kaniner pellets, men endast som godis och högst några matskedar i veckan, i övrigt äter dom endast hö, och naturligt grönt. Vad gäller äppelkvistar så innehåller barken mycket fibrer, och äter dom tunna kvistar helt och hållet, så ännu bättre! Nu är det ju lite sent, men nu kommande vår så fråga grannar, vänner etc med äppelträd om du får klippet när de beskär sina träd. Vi har heller inga äppelträd men får av andra så det räcker hela vintern. Förvarar i förrådet. Man kan sätta upp lappar också att man vill ha kvistar när folk beskär. Dom blir bara glada att slippa åka till tippen! Apropå vildäppelträd så funkar det lika bra, bortsett att man ju inte får klippa grenar från träd i naturen:/ så vill inte råda dig till det om ni inte har det på er mark. Men pröva ta nåt litet vattenskott och se om han gillar det, det tycker jag är ok;)

Smultrondraken70
7/12/17, 10:05 AM
#11

10# och det glömde jag, gillar han inte gräs så finns det annat grovt:) pröva med Rölleka, dom är sega och du kan ge hela växten även blomman. Blad från Oxel älskar våra, och dom är grova.

Upp till toppen
Annons: