Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 500 ggr
Yatzy99
7/9/17, 1:01 AM

Dricker mycket?

Hej!
Förstår att det är väldigt individuellt men undrar kort och gott hur mycket en kanin "bör" dricka?

Har en kaningrabb här hemma på ca 8 månader och 0.8kg som dricker mängder känns det som. I dagsläget har han två skålar på ca 0.5-0.7L var, som jag fyller på kvällstid och vid behov. Dessa två tömmer han utan problem och ibland kan den ena till och med vara tom vid lunchtid dagen efter. Känns som jättemycket med tanke på att han är så liten. 

Rummet han bor i är inte särskilt varmt heller. Klart det är sommar men fönstret står alltid öppet och det är inte mycket direkt sol som ligger på. Med tanke på att han dricker så mycket på nätterna känns det inte riktigt som att det har med de att göra heller.

Kissar gör han även i mängder, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur mkt han dricker, men börjar funderar på om det är något som inte står rätt till. Har aldrig haft kanin innan heller så svårt att veta hur mycket som är "normalt".

Blev en del text nu men vad tror ni? Är det helt normalt eller bör man kolla med en veterinär så att allt står rätt till?

Annons:
MOJ
7/9/17, 10:05 AM
#1

Jag tror att han välter ut skålarna när du inte ser. Det hinner ju torka under natten. Testa att ha en tyngre vattenskål. (:

Yatzy99
7/9/17, 10:57 AM
#2

Han har två skålar i keramik som är designade för att vara just svåra att välta, så det är näst intill omöjligt för honom att göra det :)

Ljungåsen
7/9/17, 12:05 PM
#3

Om han verkligen dricker så där mycket så skulle jag ta honom till veterinären för kontroll. Det känns inte helt normalt.

Yatzy99
7/9/17, 2:10 PM
#4

Nä precis, känner oxå att det inte är helt normalt…blir att ringa vet imon och höra med dem.

MOJ
7/9/17, 9:21 PM
#5

#2 Ja då känns det ju inte så rimligt att han välter dom. Det låter väldigt mycket, jag skulle nog ringt och frågat en veterinär.

Upp till toppen
Annons: