Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1785 ggr
tlover
2017-07-05 17:37

Plockar du grenar där du inte får?

Jag tycker jag ofta läser både här och på andra djursajter om folk som "varit ute i skogen" och plockat/tagit grenar och även om Sverige är det land i världen som har mest privatägd skog har jag för mig så känns det som att det statistiskt inte borde vara så många som har skog.

Det kan ju vara så att man bett om lov men jag vet om minst en person på sajten som inte frågar om lov och skrivit det.

För er som inte vet så är det olagligt att plocka/skörda grenar, sly och ris (även blåbärsris) på mark man inte själv äger om man inte har ägarens tillstånd. (gäller levande trä/ris)

Så plockar/skördar du grenar, sly eller ris där du inte får eller håller du det där du får plocka.

edit: eftersom ingen kan se vem som svarat vad så kan ju även de som skördar/plockar i annans mark utan tillstånd svara utan oro

l'm back

Annons:
tlover
2017-07-05 17:38
#1

Då jag har skog och även respekterar andra skogsägare så skördar jag bara grenar m.m. där jag får

l'm back

[AnimeV4]
2017-07-05 17:40
#2

Gäller det även rönn? Det var nämligen en gubbe på mitt naturbruksgymnasium som sa att man får plocka det lite hur som helst. Plockar rönn och blåbärsris.

tlover
2017-07-05 17:41
#3

#2 Gäller även rönn

Edit: även om många skogsägare inte bryr sig om rönn. Men vissa (tex jag) gör det så man ska alltid fråga innan

l'm back

[AnimeV4]
2017-07-05 17:43
#4

#3 Aha, okej. Vart kan man läsa om detta?

tlover
2017-07-05 17:44
#5

#4 Testa att googla allemansrätt tex el någon lag ang skog/ägande.

Det är ju stöld det handlar om så det finns ju i lagen om det också

l'm back

tlover
2017-07-05 17:51
#6

#4 Exempel från svenska turistföreningen

"Vill du stanna till och njuta av naturen? Blommor, bär och svampar går bra att plocka, men håll koll på vilka arter som är fridlysta i regionen. Om du gör upp eld är sand och grus ofta bra underlag att elda på. Undvik däremot nakna bergytor eller annan ömtålig mark. Var vaksam så att elden inte sprider sig. Tänk på att det ofta är eldningsförbud under sommaren, ett fältkök kan därför vara bra att ha med. Behöver du bränsle till elden går det bra att plocka lösa grenar och kvistar från marken, men bryt inte av något från växande träd och buskar."

https://www.svenskaturistforeningen.se/lara/artikelsamling-allemansratten/allemansratten-och-laglandsvandring/?gclid=CKGUu4W_8tQCFQnPsgodYvoPuA

l'm back

Annons:
tlover
2017-07-05 17:56
[RC1393]
2017-07-05 18:01
#9

Vi har en jordbruksfastighet om ca 3-4 hektar där det även finns ett parti granskog  med sly och en hel del lövträd spridda lite överallt på gården som jag tar av. Ser jag att någon röjt sly någonstans i byn brukar jag leta upp ägaren och fråga om jag får ta det, de  brukar bli glada att få det bortfraktat helt gratis🙂

tlover
2017-07-05 18:03
#10

Rättelse till #5 Det är inte stöld utan skadegörelse. 

Räknas det till ringa så är det böter el fängelse i max 6 mån

Räknas det som grovt är det högst 4 år istället.

Brottsbalken kap 12 §2

l'm back

Maleficum
2017-07-05 18:06
#11

Grenar tar jag äppelgrenar från mammas och pappas tomt. På vårt landställe har vi blåbärsris och ljung på tomten jag ofta plockar men har även plockat olovligt hemma men då främst i skogsområdet där de numera håller på att bygga lss boende (ansåg att det ju ändå skulle bli bortgrävt så då kunde jag lika gärna ta där ifrån).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
2017-07-05 18:06
#12

Där jag får :) 
Dvs min trädgård :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
2017-07-05 18:57
#13

Tack för länkarna!

Annons:
Lakritsstjärna
2017-07-05 19:18
#14

Äpplekvistar från min trädgård och några kvistar blåbärs ris från skogen plockar jag till mina kaniner. inga planer på att sluta plocka blåbärsris i skogen någon gång ibland. Inte så att jag skördar hela skogen på ris direkt.

tlover
2017-07-05 19:23
#15

#14 Busken kan vara flera hundra år och dessutom tar det 15 år för den att bli fullstor. Är det verkligen ok att plocka den då tycker du?

l'm back

MOJ
2017-07-05 19:31
#17

Oj det har jag inte ens tänkt på.

Oftast plockar jag grenar från vår trädgård, men ibland kanske 1 gång i veckan tar jag en hasselgren från en liten skog ish, 15 meter från mitt hus. Det kanske jag ska sluta med då hehe (:

Lakritsstjärna
2017-07-05 19:33
#18

Ja, det tycker jag är ok!

Lakritsstjärna
2017-07-05 19:33
#19

Speciellt en så försummbart liten mängd till kaniner någon gång ibland.

tlover
2017-07-05 19:34
#20

#19 Många bäckar små blir snart en stor å

l'm back

Annons:
Lakritsstjärna
2017-07-05 19:42
#21

Skogarna är inte fulla av folk som är ute och plockar blåbärsris där jag bor iallafall. Fast jag bor i tätort så är det massor av blåbärsris här, syns inte alls att jag tagit en kvist eller 2. Vet inte hur det är där du bor.

tlover
2017-07-05 19:43
#22

#21 Även andra faktorer påverkar, det är inte bara plockning. Men att plocka gör det inte bättre.

l'm back

Ellrose
2017-07-05 20:04
#23

Jag bor i lägenhet och har ingen skog som jag äger. Ska jag plocka så hör jag av mig till släkt och vänner som jag vet har skog/mark där jag kan plocka. Jag har nu under dom sista 4 åren fått av kommunen efter dom har röjt och tagit ner sånt som dom inte ska ha. Jag har bara plockat bär, stenar, blommor, frukter och nerfallna löv ute.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Smultrondraken70
2017-07-06 19:08
#24

Får äppelgrenar av kompisar så mycket jag behöver. Tar aldrig grenar i skogen, men det är mest för att jag inte vill förstöra i naturen inte för att nån äger marken egentligen (missförstå mig rätt). Blåbärsris brukar jag ta några till kaninerna när vi är ute och plockar blåbär. Visste inte att de var olagligt:O kommer inte ta plocka nå mer blåbärsris, men inte för att man inte får direkt, däremot vill jag inte plocka/förstöra något som tar så många år att växa upp. Det visste jag inte om blåbärsris.

🐰Junior
2017-10-01 05:37
#25

Vi har kommunal mark i närheten där det egentligen ska vara parkmark men där det väldigt snabbt växer upp en massa sly. Vart femte år (ungefär) så kommer det folk från Park- och Naturförvaltningen och slår ner all sly och fraktar bort det för marken ska vara "öppen". Där har jag inga samvetskval att knycka lite grenar (brukar dock gå en bit in i bushen för att det inte ska se skövlat ut från gångvägarna). Däremot skulle jag aldrig ge mig ut på privat mark eller kommunal/statlig skogsmark för att bryta grenar. Sedan skördas det givetvis även äppelgrenar på egna tomten.

tlover
2017-11-09 23:06
#26

Ämnet verkar uppe igen

l'm back

Greyman
2017-11-22 17:31
#27

Vi har egna fruktträd som vi plockar från samt skogen runt huset får vi plocka från för markägaren. Vi har även röjt ur lite större tallar för att bygga lekpark till barnen och timrade stugor allt med tillstånd så klart.

Annons:
Katti
2017-11-22 23:04
#28

Det beror på hur man ser det, men jag plockar i stort sett bara på den egna tomten. 

Men är jag ute och går kan jag ta från sly som jag vet kommer tas bort (t ex under el- och kraftledningar samt invid gångvägar). Det får man nog inte om man riktigt ska hårdra det, men jag vet ju att detta ändå ska bort, så ingen blir drabbad (det tas inte ens omhand för bränsle eller liknande, utan blir bara liggande). Och så tar jag när de redan har fällt ovanstående. Och jag skäms inte ett dugg för det 😃.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katti
2017-11-22 23:09
#29

#2, jag tror att du har missuppfattat. Det är bären man får plocka! Liksom Svamp? och kottar, och icke fridlysta blommor. Inte grenar.

Jag plockade maskrosor i en vägkant (gångväg) när en man kom och tyckte att jag skulle ta rötterna också "så man slipper eländet". Är du tokig. sa jag. Då kommer de ju inte tillbaka! Och tillade att tar jag rötterna bryter jag mot allemansrätten.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

bunnyone
2017-11-23 09:15
#30

Jag får från föräldrarnas gård när det gäller äppelträd 🙂 Annars plockar jag mycket maskros och klöver på sommaren och torkar till vinterhalvåret.

-Aida-
2017-11-23 10:30
#31

Mina föräldrar är skilda och har varsin trädgård, bra källa för grenar från fruktträd.
Sen växer de högt, grovt och fint gräs runt ån där jag bor som jag tar av på vår/sommar, gräsklipparna kommer inte ner i den backen mot ån.
Där vid ån i skogsstigen står också ett jätte stort pilträd som tappar färska fina pinnar som jag plockar på marken.

Maskrosor plockar jag runt tennisbanan, växer massor intill staketet som inte vaktmästaren kommer åt med maskiner, de slingrar sig upp mot staketet.
Och vid den gångbanan är värsta "allt man pallar äta" buffe med ogräs.

Sabelle Wångdahl
2017-11-25 16:23
#32

Vi har två stora äppelträd , ett päron träd och två körsbärsträd :) Så har vi ju andra träd som: Pil, Björk, Kastanj och och Plommon(fast jag vetinte hur bra det är för kanin så jag tar inte ifrån dom) Det och lite annat har vi i vår trädgård

Maleficum
2017-11-25 19:27
#33

#32 Du kan ge pil, björk och plommon grenar till kaninen (ingen koll på kastanj då jag aldrig haft det tillgängligt och inte brytt mig om att hålla koll på det), dock så ska man vara försiktig med björk under vinter/vår då bitarna längst ut och knoppar har skyddande saker i sig som kan ge magproblem hos djur.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
2017-11-26 08:38
#34

#33: Är pil verkligen så bra? Pilbark innehåller ju salicylsyra.

Annons:
Maleficum
2017-11-26 18:41
#35

#33 Mina har inte haft några problem att äta pil (mer än att min nuvarande är kinkig och vill helst bara ha äppelgrenar och inget annat). Mina honor jag hade förut höll på att ta död på mitt pilbestånd förut då de ringbarka alla mina plantor (hur jag än försökte hägna in och skydda dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: