Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1071 ggr
Emmai
2017-07-02 18:14

Kal fläck mitt i ansiktet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår vid 15:00 när jag gick ut till min kanin såg jag att han hade fått en kal fläck mitt i ansiktet. Pälsen hade försvunnit på en liten del i ansiktet. Jag kände på fläcken och de stack ut lite som en buckla. Efter att jag känt fick jag med mig en liten pälstofs och då var bucklan borta. Jag kollade närmare och de var ljusrosa (skinnets färg) där lite av pälsen hade försvunnit och lite ljusare rött närmare mitten. Men de blödde inte. Allra innerst imitten fanns de en svart liten prick. Vet inte vad han kan ha gjort, detta måste hänt mellan 13-15 tiden igår. Han har en ramp mellan buren och hagen, men han väljer oftast att hoppa så han kanske skadade sig på grenar eller liknande då? Smörjer in de med helosan (om de nu hjälper) och han verkar inte ha något obehag med de. Men de var ju konstigt att de bara kom sådär? Igår kväll såg jag också att de var ett kryp som satte sig på såret. Tyvärr har vi ju ingen sårspray hemma så kunde inte sprayat på de.. när veterinären fått in vaccinet ska vi åka in och vaccinera dom, tänkte då också passa på och fråga om den kala fläcken (om den inte försvunnit då) Idag är de likadant som igår. Någon som har haft detta/har erfarandes av detta? tips? på vad man kan göra? Tacksam för svar. (Lite dålig bild men så ser de ut!)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
Linnea15
2017-07-02 23:18
#1

Tycker det ser ut som ett sår efter en fästning då mina kaniner kan få liknade kala fläckar efter fästingar:)

Linnea15
2017-07-02 23:19
#2

Eller kanske et myggbett?

Emmai
2017-07-02 23:32
#3

#1 Nja, myggbett är de nog inte för så svullet var de inte. De kan ju varit en fästing då han haft problem med sådant innan, men då runt ögonen. Men man undrar ju varför pälsen försvunnit isåfall, om de nu vore en fästing. Har aldrig hänt mig innan. De kala fläckar dina kaniner får, hur lång tid tar de innan dom försvinner och pälsen vuxit till sig ordentligt? Och brukar du behandla de med något? :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Linnea15
2017-07-03 13:32
#4

Jag brukar bara hålla koll så att det inte blir värre. Har inte behövt behandla det då. Vet inte exakt hur lång tid det tar för det är nog olika;)

Emmai
2017-07-04 22:15
#5

En liten update: De har inte blivit värre men de röda runt har så gott som försvunnit och de har blivit till skinnets färg. Den svarta pricken är kvar och pälsen har inte vuxit ut än, men de lär väl ta ett tag! Ska fråga nästa gång (snart) jag åker till veterinären och vaccinerar båda kaninerna.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Linnea15
2017-07-12 13:15
#6

Hur är det nu?:)

Annons:
Emmai
2017-08-24 21:46
#7

#6 oj lite sent svar nu kanske.. men nu är de helt borta och de syns inte alls :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Upp till toppen
Annons: