Annons:
Etikettallmänt
Läst 1476 ggr
IdunFreja
6/26/17, 6:06 PM

Underlag i hage?

Hej! Om några dar skall vi få hem en kaninhage på 3,4x4,2 m. Vår kaninbur skall stå inuti den, vårt dvärgvädurspar skall alltså bo där på heltid, så de kan springa ut i hagen och in i buren när de vill😀 Nu kommer vi till frågan… Vad skulle ni ha för underlag? Sand? Jord kan ju bli kladdigt med tanke på vädret, så gräs ksk är bäst? Det är bara det att vi skall vänja de vid gräs långsamt. Hur gamla måste de egentligen vara när de kan äta obegränsat med gräs? Vi skall självklart ha nät på marken. Väldigt tacksam för snabba svar, är lite bråttom😅

Annons:
MOJ
6/26/17, 7:42 PM
#1

Varför ska du ha nät i botten? Om dom börjar gräva så är det bara att lägga för en sten eller fylla med jord igen. Det kan ju inte vara så bekvämt att gå på galler. Du bestämmer ju själv, men jag är övertygad att kaninerna inte vill gå på galler. (:

Jag började vänja in gräs när dom kom (då var dom 9 veckor. Uppfödaren hade också vant dom lite så när dom kom hit så kunde dom vara 1 tim per dag på gräs. Sedan tog det ungefär 3 veckor, och nu går dom på gräs från 9-21.

Sagaeleanor
6/26/17, 8:20 PM
#2

Vi har en konstgräsmatta (kort lugg, inget som dom kan eller vill äta på) i hagen. Den sticker ut utanför hagen så det går inte att gräva sig igenom heller. Vill man tillvänja gräs så kan man ju plocka under invänjningen och sedan dra bort mattan lite i taget.

Lady Lollo Bunnyheart
6/26/17, 8:22 PM
#3

#1 Det är oxå för att det Finns mycket rovdjur där vi bor, och de kan gräva sig in. Vi skall bara ha nät i kanterna.😀 Tack för svaret,btw.

MOJ
6/27/17, 9:48 AM
#4

#3 Okej vad bra (:

[EM L]
6/27/17, 12:30 PM
#5

Ett tips? är att ha nät och sen ha över med jord eller något annat.

Wella
7/1/17, 10:23 PM
#6

Torv rekommenderar jag. Blir inte geggigt som jord blir. Jag hade kompostgaller i botten och torvströ över. Funkade jättebra. Funkade absolut inte utan galler i botten för oss, en av kaninerna vi hade grävde sig ut blixtsnabbt, och när vi skaffade nät, bet hon sönder nätet och grävde sig ut. Kaninerna bodde ute dygnet runt, så hon hade gott om tid på sig att gräva utan att vi såg. Kaninen vi har nu är inte intresserad av att gräva, och vi tar in honom på kvällarna, så han har bara gräs som underlag.

Annons:
Katti
7/1/17, 11:33 PM
#7

Självklart kan kaninungar äta gräs så fort de kommer ur boet och börjar vilja smaka på mat! Gräs, eller snarare allt möjligt grönt som växer i naturen, är ju det naturliga för dem att äta. Allt annat är bara nödlösningar som vi människor har hittat på!

Har kaninerna inte ätit gräs förut så måste man så klart ta det lugnt när man vänjer in det, men på ett par veckor kan man definitivt vara uppe i fri tillgång!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: