Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 501 ggr
Ninni.
2017-06-22 19:53

Kastrera honkanin

Hej! Ska kastrera min honkanin Leia, och har lite frågor. Jag vill göra det så snabbt så möjligt men ska inte vara hemma någon längre period i sommar. Däremot ska jag vara i Skåne ca 3 veckor ganska snart och då kan jag även åka till Fågelkliniken sol jag har hört ska vara bra. Men frågan är om jag kan kastrera henne där trots att hon inte är 100% trygg. Jag tänker att det kanske blir skönare för henne att kastreras hemma. Men jag vill samtidigt kastrera henna innan hon "fastnar" i hennes jobbiga beteenden, som att hon ibland är aggressiv mot hennes burkompis. Så ja, vad tror ni? Borde jag kastrera henne där eller vänta till i höst och kastrera hemma? Förlåt för flummigt inlägg, hoppas det framgår hur jag tänker…

Annons:
Smultrondraken70
2017-06-22 20:52
#1

Skulle väntat till i höst så hon får komma hem till sin invanda miljö när hon är nyopererad. Honor kan bli ordentligt mosiga och sega att få igång att äta och då vill man undvika onödig stress. Men du känner din kanin bäst själv såklart. Hur gammal är hon?

Smultrondraken70
2017-06-22 20:53
#2

..och var bor du? Tänkte på veterinärklinik, kanske kan ge dig nåt tips?..

Ljungåsen
2017-06-23 07:16
#3

Man brukar ju rekommendera att undvika operationer under sommaren (juni, juli, augusti och första halvan av september), just för att infektionsrisken är större då. Jag skulle också ha väntat tills i höst.

Ninni.
2017-06-23 13:39
#4

Ok, då väntar jag. Hon är strax över ett år och vi bor i Stockholm, tänker nog kastrera hos Roslagstull. Tack för hjälpen!

Smultrondraken70
2017-06-23 13:55
#5

#4 bor också i Stockholm:) tycker Marianne Tornvall på Mälarens smådjursklinik är klart bäst:) har dock kastrerat ett par på Roslagstull och det har gått utmärkt.

Upp till toppen
Annons: