Annons:
Etikettallmänt
Läst 862 ggr
Micc
6/21/17, 9:39 PM

Kal fläck på baktass

Upptäckte förra veckan att vår kanin har en kal röd fläck (ganska lång smal) på ena baktassen liksom lite på sidan av hälen. Har googlat och det ser ut som om de skulle kunna vara trycksår men han har inte hårt i buren massa lager fleecefilt(när vi upptäckte detta åkte jag även och köpte en dyna som nu ligger under filtarna så det blir ännu mjukare) Har pratat med veterinären som först rekomenderade att köpa bandage och någon sårspray som skulle läka fort men jag skulle ta kort på det och visa när jag kom dit och skulle köpa och när dom såg det sa dom att det inte behövdes utan vi kunde smörja med helosansalva vilket vi nu har gjort i några dagar men ser ingen förbättring. Någon som har tips? på vad man kan göra? (Han springer fritt här inne när vi är hemma och då är det ju på hårda golv men det trodde inte vetrinären gjorde något.)

Annons:
Josefinpersson
6/22/17, 12:08 AM
#1

Har ingen erfarenhet av det med mina kaniner men har sett flera amerikanska videor på youtube där dom förklarar vad en ska göra åt/behandla trycksår. Sök på "rabbit sore hocks" eller liknande så borde det komma upp flera videor! tex. 101 rabbits som är väldigt duktig så rekommenderar hennes video om trycksår :)

CamillaS
6/22/17, 3:29 PM
#2

Trycksår låter det som definitivt. Du kan prova att smörja tassarna med inotyol salva som finns att köpa på Apoteket, det brukar många rekommendera. Jag tror faktiskt att det kan bero på att han skuttar på ert hårda golv. Det är ganska vanligt att just innekaniner får trycksår pga att dom oftast alltid skuttar på hårda golv.

Smultrondraken70
6/22/17, 3:49 PM
#3

Trycksår säger jag också. Vi har mjuka mattor överallt där kaninerna skuttar, annars blir hälarna fula på dom. Tror definitivt att hårda golv är en del av boven när det gäller trycksår. Sen är det extra viktigt att ha mjukt underlag där kaninerna sitter mest. Vi har mjuka gymmattor med fleccefiltar över, funkar bra. Sedan är Inotyolsalva salva som #2 tipsar om jättebra. Man kan smörja förebyggande också om man märker att de börjar bli lite kala på hälarna. Håll klorna välklippta också. Långa klor gör att de sätter mer vikt på hälarna.

frer
4/20/23, 11:50 AM
#4

Jag kom på att lite studsigt diskunderlägg av mikrofiber som burunderlag är bäst hittills.

Den här använder jag som heter Smart Dish Mat:
image.png

  • Redigerat 4/20/23, 11:51 AM av frer
frer
6/1/23, 11:53 PM
#5

Kaninstrumpor kan hjälpa också

Fridaaaa
6/3/23, 11:29 AM
#6

#4 Inlägget är från 2017

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: