Annons:
Etikettallmänt
Läst 414 ggr
Walkingthedog
6/21/17, 12:39 PM

Kanin + Hund

Hej, tänkte höra om någon här har erfarenhet av att skaffa hund när man har kanin. Jag har en kanin på 7 år (Theo), har haft honom sen han var ca två månader och vi är riktigt tajta. Vi är med varandra nästan dygnet runt, och det är extremt ovanligt att jag sover borta ifrån honom. Nu när han är lite äldre så har ju tankarna kommit att det känns som jag kommer gå under när han dör, för det finns ingen som jag bryr mig om mer än honom. Så har börjat planera att skaffa hund. Så att när min pojke inte finns vid liv mer så kommer jag fortfarande ha någon som jag behöver ta hand om och ge och få kärlek av. Och jag försöker så bra jag kan att hitta tips? på hur jag ska få min kanin och en hundvalp att lära känna varandra. Theos bur är i sovrummet, så jag har tänkt att till en början så skulle valpen inte få springa in där utan dom skulle få träffas i vardagsrummet där det är lite mer neutralt. Tänker att Theo kanske annars vill försvara revir och att jag måste låta dom lära känna varandra innan jag låter valpen utforska platser som jag tror Theo ser som sina. Har också tänkt på, t.ex första gången dom träffas att jag håller i valpen så att Theo lugnt kan smyga runt och nosa. Låter dom sakerna bra eller är det något jag ska göra annorlunda? Förväntar mig inte att dom skulle bli bästa vänner på en dag. Men vill göra mitt bästa för att dom ska få lära känna varandra utan stress. Har även tänkt på hur min kanin kommer reagera när det kommer en till medlem i familjen som också ska ha uppmärksamhet. Har läst om kaniner som blivit nästan skygga när deras människovänner t.ex har fått barn, för att inte lika mycket fokus ligger på kaninen längre. Känner mig lite oroad över det, eftersom Theo och jag är så nära varandra. Han ligger bredvid mitt huvud varje kväll när jag har gått lagt mig för att sova. Han brukar följa efter mig och hålla sig nära mig, t.ex om jag ligger i soffan så vill han också ligga i soffan, om jag sitter vid datorn så lägger han sig ner vid mina fötter. Han kommer ju inte få mindre kärlek ifrån mig bara för att jag skaffar hund också, men jag oroar mig över att han kanske skulle känna sig bortglömd eller att han känner någon skillnad i all min uppmärksamhet inte bara skulle gå till honom längre. Jag vill göra mitt bästa för att dehär ska bli så bra som möjligt. Och vill göra så mycket jag kan för att Theo ska känna sig trygg med hunden, så trygg att han tillåter den att bli en del av vår lilla 'familj' :) Skulle bli väldigt tacksam för tips?.

Annons:
Upp till toppen
Annons: