Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1475 ggr
Belgiskajätten
6/20/17, 12:06 AM

Klippa klor..

Hej, finns antagligen 100 såna här trådar men hittar inget. Jag har en belgisk jätte på 4 månader, och skulle gärna vilja klippa hans klor.. han är en ganska stor kanin redan, och får inte till de. Vill inte vars för "hårdhänt" rller försöka för många gånger i rädsla av att han ska bli för rädd.. Har testat "handuken" men han lyckas komma ut, och som sista utväg att lägga han på rygg.. inte heller det funkar.. tips??

Annons:
Josefinpersson
6/20/17, 2:52 PM
#1

Du har kanske redan testat med att få honom stilla med lite mat som han tycker om? När det verkligen inte går kan en behöva få hjälp att klippa hos veterinär som även kan visa dig bra tekniker så du tillslut kan göra det själv! :)

CamillaS
6/20/17, 8:49 PM
#2

Detta kanske kan funka. :)

Sissen
6/20/17, 10:11 PM
#3

Ja, deras tips? är verkligen bäst <3

Katti
6/21/17, 7:08 AM
#4

Jag skulle säga att en erfaren kaninuppfödare har mycket större erfarenhet av att klippa kaninklor än vad en veterinär har! Och lär inte ta en bråkdel så mycket betalt, om ens något 😃.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Josefinpersson
6/22/17, 12:10 AM
#5

#4 Katti-Aa det va ju bra sagt, tänkte inte på det faktiskt ;)

[EM L]
6/22/17, 7:16 PM
#6

En sak är att man inte ska ge något till kaninen att äta när man klipper klorna.

Om dom blir panikslagna när dom tuggar så blir det lätt hänt att det fastnar.

Det leder till att kaninen försöker hosta och nysa så mycket så att det kommer en genomskinlig vätska ur nosen. Det rosslar för att kaninen försöker andas men det är ju vätska.

Om det händer så måste du torka bort det på en gång! Kaninen andas med nosen.

Den tragiska sak hände mig nämligen idag😕 Jösses vad Mira blev rädd och panikslagen.

Nu är hon bara lite chockad. Dock måste det ha gått över nu.

Annons:
Smultrondraken70
6/22/17, 9:01 PM
#7

#6 hade en som fick gnaga på ett äpple varje gång jag klippte klorna, då blev han helt koncentrerad på äpplet och struntade i mitt klippande, fick aldrig nån panik heller, så för oss funkade det.

Linjen
6/28/17, 7:49 PM
#8

Måste bara säga att jag testade att göra ungefär som på videon i inlägg 2. Det fungerade oväntat bra på min lilla sprattliga hermelin. Jag har haft lite problem med att klippa klorna på henne själv så det var kul att få tips? på ett nytt sätt som gjorde det mindre stressigt.

CamillaS
6/29/17, 6:29 PM
#9

#8 Härligt att höra! :D

hannaahlgren
7/1/17, 3:26 PM
#10

#2 Jag kör precis som youtubevideon och det är fanimej det bästa sättet jag testat asså. Gör det varje gång och det går snabbt och smidigt, brukar även ha lite godis nära så jag kan berömma efter varje tass. Funkar galant!

Djur är vänner, inte mat

Upp till toppen
Annons: