Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 2048 ggr
[Maria-Gerbiler]
6/19/17, 10:09 PM

Hur städas burar med Virkon S?

Hej!

Jag undrar vad ni som städar burarna med Virkon S har för rutiner? Hur applicerar ni medlet och var häller ni ut det efter att ni är klara? Vad har ni för skyddsutrustning? Hur noga ska man skölja bort medlet från buren?

Jag har köpt en begagnad (och sunkig) inomhusbur som jag vill desinficera - både plastbotten och galler. Jag hade egentligen tänkt göra rent buren ute på gräsmattan, men läste att Virkon S är svagt toxisk för vattenlevande organismer, så det känns inte så kul att hälla ut på gräsmattan eller i avloppet. 

Sedan undrar jag varför Virkon S är så populärt? Går det bra med klorin istället?

Tack!

Annons:
Cragan
6/19/17, 10:26 PM
#1

när jag körde med virkon S på höns ägg och i kläckmaskinen så torka jag av ägg och maskin och lät det självtorka efteråt.  överbliven virkon körde jag på tvättsvampen o gjorde rent diskho med o det som var över efter det lät jag stå i ett par dagar innan jag hällde ut det i avloppet.  
virkon S har ju fördelen av att det bryts ner ganska fort

[AnimeV4]
6/20/17, 1:28 PM
#2

Virkon S dödar alla typer av mikroorganismer, men inga parasiter. En 1% lösning, vilket räcker, är väldigt mild, men man bör använda minst handskar för säkerhets skull. 0,5% lösning används till och med i luften i till exempel hönsanläggningar. Det är dessutom inte alls så giftigt för råttor, så kanin bör vara liknande.

Jag använde en sån där spruta med knapp du kan hålla in (dvs inte blomspruta) och täckte hela ytan, lät torka och sen torkas pulvret som blir kvar av med en fuktig trasa. Skydden jag kör på är latexhandskar från Apoteket och ett enkelt munskydd från Granngården. Easy peasy!

[Maria-Gerbiler]
6/20/17, 10:40 PM
#3

Tack så mycket för era svar, uppskattar det! 

När jag stod i butiken på Granngården för några dagar sedan och läste på förpackningen tyckte jag att Virkon lät väldigt läskigt och till och med butiksbiträdet avrådde mig ifrån att köpa produkten. Just nu har jag rengjort buren med klorin i plastbotten och såpa på galler och utsida, men kanske vågar använda Virkon också efter att ha läst era inlägg (det låter nästan mindre farligt än klorin). Den svåraste delen att göra rent är gallret.

[AnimeV4]
6/20/17, 11:16 PM
#4

#3 Klorin ÄR farligare att använda än Virkon S i 1% spädning. 

http://sv.healthline.com/health/klorforgiftning#Overview1

Angående Virkon S kanske detta är vad jag läst tidigare! På bland annat sidan 6 visar det hur säkra olika medel är att använda.

Kanske här: http://www.pharmaxim.com/wp-content/uploads/2017/05/Desinfektionshandbok_SE_2016_LR.pdf

[Maria-Gerbiler]
6/20/17, 11:38 PM
#5

Ironin när man inser att man köpte en begagnad bur för att vara miljövänlig, men använde klorin för att göra ren den…. 

#4 Det ser ut som att Viron S är bättre för miljön (om man nu kan lita på att Virkon har gjort en rättvis bedömning ;)

[Maria-Gerbiler]
6/20/17, 11:44 PM
#6

Det förvirrande är att det står att natriumhypoklorit (som i klorin) är ett verksamt ämne i Virkon S, men enligt innehållsförteckningen innehåller Virkon endast "sulaminsyra, äppelsyra, kaliumpersulfat, natriumklorid, natriumhexametafosfat, anjontensid, färgämne" så på något sätt måste det ju bildas under spädningsprocesserna.

Annons:
[AnimeV4]
6/21/17, 12:25 AM
#7

#5 och 6 Jo, jag tror nog också det. Som det står i länken för Virkon så används det ju i djuranläggningar där de andas in det. Jag tror också att det bildas när man blandar med vatten. Det fräser och håller på lite och luktar faktiskt lite kloraktigt nu när jag tänker efter. Inte alls lika starkt som klor vad jag vet då jag bara använt klor 1-2 gånger.

Ljungåsen
6/21/17, 8:28 AM
#8

#6 En bit ner i den här diskussionen finns en bra förklaring på vad som händer rent kemiskt när man blandar Virkon i vatten. Där finns också en förklaring på varför Virkon är mer effektivt och mindre miljöfarligt än Klorin. Riktigt intressant. https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=51352

[AnimeV4]
6/21/17, 10:09 AM
#9

#8 Nice!

[Maria-Gerbiler]
6/21/17, 11:31 AM
#10

Riktigt intressant! 

Dock så tycker jag att denna mening var lite missvisande" Virkon är koncentrationen endast 1/100-del av den i Klorin. Vilken uppfattning man än har om Klorins miljöegenskaper så innebär detta att Virkons miljöegen-skaper under alla förhållanden är väsenligt bättre." Klorin späds med vatten innan man städar med det, så slutresultatet blir inte 1/100 del. Men mycket givande information annars, kul med kemidetaljerna och jag blev jag klokare.

Upp till toppen
Annons: