Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 964 ggr
isabellskii
2017-06-16 14:48

Mörka kanintollar!

Hej! Har rätt nyligen (12/6) kastrerat min hankanin. Redan en timme efter kastreringen och vi hade kommit hem var han pigg och började äta självmant. Fick metacam utskrivet, men kan inte ge detta utan att ge lite pellets eftersom han bara springer iväg. Nu till problemet, hans tollar är jättemörka! :( jag ger inget grönt alls nu, endast lite pellets så han ska få i sig metacam. Han äter ganska lite hö och har gjort det enda sen förra ägaren. Vad ska jag göra? Bör jag ta honom till veterinären igen och kolla upp honom eller avvakta tills han slutar med metacam och han får gå på hödiet till det blir bättre?

Annons:
Ulvelin
2017-06-16 19:27
#1

Tollar?

[EM L]
2017-06-16 19:36
#2

#1 Ett annat ord för bajspluttar.

Ulvelin
2017-06-16 20:23
#3

Ok

tixEntry
2017-06-17 11:15
#4

Försök få honom att äta mer hö. Du kan testa en annan sorts hö, eller försöka göra det han redan har lite godare genom att spreja lite fruktsaft eller någonting på det.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

isabellskii
2017-06-17 19:02
#5

Vart hittar man fruktsaft? :) Han äter lite mer göra nu, har det bästa höet enligt min syster så vill gärna inte byta. Det är fortfarande mörkt, men finns fruktsaft att beställa för djur då?

tixEntry
2017-06-19 10:49
#6

#5 Alltså, jag menade bara att du kan mosa lite äpple eller någon annan frukt/grönsak och hälla på så smakar det bättre, vilket kan få upp aptiten ännu mer. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Pytteliten
2017-06-19 11:58
#7

Ska du ge metacam måste du ju hålla i kaninen. Ingen äter medicin frivilligt, men det är din uppgift som ägare att få i honom det! Fick han inget grönt före kastreringen heller?

isabellskii
2017-06-19 17:57
#8

Veterinären så att jag kunde ge det med pellets…har även läst på andra sidor att man kan blanda ut det med foder… Han fick lite grönt innan kastreringen. Nu har han börjat äta hö.

Pytteliten
2017-06-19 18:06
#9

Fick han grönt före kastreringen så ska du ge det nu också. Det är bara dumt att byta foder i samband med operationen. Färskt grönt är ju det mest naturliga en kanin kan äta och mer attraktivt än hö nu när det är viktigt att han kommer igång att äta. Det är säkert det påtvingade foderbytet som gör att pluttarna ändrat färg.

isabellskii
2017-06-19 18:26
#10

Jag skulle enligt veterinären inte ge så mycket grönt nu efter tills hans tollar har blivit ljusare eftersom de nästan var svarta när han kastrerades. Han får bara lite grönt, och det är inte dumt eftersom han annars kan bli lös i magen ifall man ger för mycket.

Pytteliten
2017-06-19 18:31
#11

Ja, jag fattar då inte hur en veterinär kan rekommendera foderbyte i samband med operationen. Då är det ju verkligen extra viktigt att magen fungerar och kaniner är som vi alla vet väldigt känsliga för alla typer av ändringar i kosten. 

Han blir väl inte lös i magen av en kost som han är invand på och van vid?!

isabellskii
2017-06-19 18:38
#12

Hö ska vara 80 % av dieten, så man ska inte ge kaninen mycket grönt. Är kaninens bajs mörkt eller äggformat tyder det på att man har gett för mycket grönt, och då är det hödiet som gäller tills det blivit bättre. Det är va jag har läst på olika sidor, hört av veterinär och min syster som har två kaniner. 

De kan bli lösa i magen ifall man ger för mycket grönt.

[AnimeV4]
2017-06-19 18:41
#13

Är det en kaninkunnig veterinär som kastrerade? Tänker för att reda ut foderfrågan.

Annons:
isabellskii
2017-06-19 18:51
#14

De är väldigt duktiga där borta :) Fått bra omdömen som jag var noga med att kolla upp, och frågade här inne också och de var nöjda.

Katti
2017-06-19 19:27
#15

80% av dieten? Under vinterhalvåret, när det inte växer grönt ute, ska det vara betydligt mer än så! Och sommarhalvåret kan (ska helst!) kaniner ha fri tillgång till grönt (och även till hö, men det går inte åt mycket hö då kan jag lova). Det är ju vad vilda kaniner skulle äta och alltså det som är naturligt för dem.

Det som är extremt viktigt när det gäller kaniner är att man inte plötsligt ändrar foderstaten. Från att mestadels ha ätit hö under vintern ska kaninen gradvis få mer och mer grönt när det kommer i naturen. efter några vekor, kanske upp till en månad, kan de få gå ute pågräsoch själva beta så mycket de vill! På samma sätt får de mindre och mindre på hösten, men det brukar lösa sig naturligt eftersom grönfodret då blir mindre näringsrikt och inte lika smakligt, så kaninerna kompletterar själva med hö.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

isabellskii
2017-06-19 21:11
#16

Jag vet att det ska vara mer under vintern…fri tillgång till grönt hade gett Woody lös mage och jag vill inte riskera honom för det. Nu får han lite grönt varje dag, vilket är precis som jag har hört förut från flera olika källor och personer. Lite morot och gurka oftast. Persilja får han lite varje dag.

isabellskii
2017-06-19 21:13
#17

Dessutom så även veterinären att han bör äta mycket hö nu när han är ung. Han är bara fyra månader, och hade jag gett honom massa godsaker hade han favoriserar detta framför hö och svårt att välja sig när han blir äldre vid att äta hö.

Katti
2017-06-19 21:23
#19

Fast jag pratar inte om köpta grönsaker utan om sånt som växer ute på marken 😃. Inte en sort, utan helt enkelt en blandning av diverse örter ("ogräs")! Vi har det ju så bra att den bästa kaninmaten är helt gratis den här tiden på året!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

isabellskii
2017-06-19 23:52
#20

Här tyvärr inte hittat någonstans här där det växer så mycket sånt. Är rädd för lukt av hundar och sånt och det är väl inte bra?

Annons:
Smultrondraken70
2017-06-20 22:00
#21

Alltså på sommaren äter våra kaniner absolut mest grönt från naturen, brukar kantklippa och då får dom "kantklippet" som består av gräs och olika ogräs, och sen plockar jag löv, grovt gräs (typ ängsgräs) växter som rölleka, maskrosblad, groblad och diverse annat som är lämpligt. Dom har alltid hö tillgängligt. Pluttarna blir klart mörkare med mycket färskmat. Iallafall på mina. Vår veterinär säger förresten att på sommaren kan man plocka all kaninens mat direkt i naturen! Känns ju också naturligast. Dock plockar jag aldrig nära trafikerade vägar och där jag vet att det går hundar.

isabellskii
2017-06-20 22:09
#22

Okej. Vet du vad som händer med kaniner ifall de skulle få i sig något dör hundar har varit? Blir de stressade eller kan de bli sjuka?

Pytteliten
2017-06-20 22:13
#23

Det värsta som kan hända är att de får mask.

isabellskii
2017-06-21 08:21
#24

Usch. Får försöka hitta något ställe där inga hundar får gå i Halmstad. Till dess har han lite äppelkvistar kvar.

Smultrondraken70
2017-06-21 10:59
#25

Förlåt TS för OT:/ #22 dom kan få i sig ägg från till till exempel hundens bandmask, den masken använder kanin, harar och gnagare som mellanvärd. Äggen utvecklas sedan till dynt i levern hos kaninen, en sorts blåsor där äggen mognar. Sedan vill naturen att en hund eller liknande djur äter upp kaninen, gnagaren eller vad det nu är. Då får till exempel hunden i sig mogna maskägg (innehåller huvudet på masken kan man säga) som sedan sätter sig fast i hundens tarm, och utvecklas till nya bandmaskar, som sedan släpper segment innehållande nya ägg, som en ny kanin eller liknande får i sig. Därmed är maskens cykel fullbordad. Detta mår inte kaninen (som kallas mellanvärd) bra av alls. Dom kan gå ner i vikt, börja se allmänt ruggiga ut och bli riktigt sjuka. Så undvik att plocka grönt där hundar kan ha gått! Men överdriv inte heller, risken finns ju, men låt kaninen få äta grönt! Gör ditt bästa för att plocka på "säker mark" tvätta det gröna om du är orolig.

[AnimeV4]
2017-06-21 11:22
#26

#25 Oj, då antar jag att detta gäller även för marsvin?

Smultrondraken70
2017-06-21 11:39
#27

#26 japp:/ tyvärr

Annons:
Smultrondraken70
2017-06-21 11:44
#28

Men som jag skrev tidigare, så äter mina kaniner mest grönt från naturen hela somrarna, tycker det är livskvalité för dem! Är dock noga med var jag plockar, sen är de ju vaccinerade mot Myxomatos samt RVHD 1 och 2.

Linjen
2017-06-21 14:01
#29

Men om kaninen är van vid mycket hö och bara lite gräs är det ju inte direkt ett foderbyte att skippa gräset? Jag förstår nog hur både TS och veterinären tänker. Om kaninen är dålig i magen brukar man ju oftast ge enbart hö tills kaninen mår bra igen?

Katti
2017-06-21 17:14
#30

Fast kaninen fick ju grönt före kastreringen (det står i # 8). Och en kanin är ju inte dålig för att bajset är mörkt, så länge konsistensen är normal. Därför förstår jag inte varför veterinären vill ändra fodret eller gör en grej av det här! Det mest troliga är väl att färgen har ändrats av medicinen om det kom precis vid kastreringen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[AnimeV4]
2017-06-21 17:40
#31

#27 Tack för upplysningen!

isabellskii
2017-06-21 18:09
#32

Konsistensen var för lös enligt veterinären. Där av foderbytet. Nu är det dock bättre. Han dyker ner i sin hökorg och pluttarna är bättre.

Upp till toppen
Annons: