Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 4811 ggr
Walkingthedog
2017-06-16 10:25

Rengöra kaninbur

Hej, finns det något jag kan använda till hjälp i rengöring av kissfläckar som samlats i botten av buren? Vill ju inte använda något slags rengöringsmedel. Tyckte jag hörde av någon nån gång att antingen vinäger eller ättika skulle vara bra, men vågar inte testa ifall något av dessa skulle vara dåligt för kaninen. Bara vatten och någon slags tvättsvamp eller borste funkar ju, men tänkte om det kanske fanns något jag kunde använda till, så det blir så rent som möjligt? Pågrund av privata skäl så har jag den här veckan behövt använda tidningspapper istället för ströpellets under halmen i buren. Och det luktar ju pyton, så när jag nu ska lägga i ströpellets igen imorgon så skulle jag vilja tvätta ur hela bur botten så att inga av dessa lukter finns kvar. Därför jag frågar. Vägrar använda rengöringsmedel, även om jag tvättar ur medlet helt och hållet, så blir jag endå nojjig över att det inte ska vara bra för min lilla kompis. tips? är alltid välkomna :3

Annons:
Fridaaaa
2017-06-16 10:31
#1

Är det innebur?
Ättika & vatten fungerar utmärkt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Walkingthedog
2017-06-16 10:33
#2

Ja precis, innebur är det. Okej, då ska jag testa ättika då, tack så mycket :)

[AnimeV4]
2017-06-16 11:36
#3

Jag rengjorde en plastbotten i en bur med ättika och bikarbonat. Mycket effektivt!

isabellskii
2017-06-16 14:44
#4

Bara vatten funkar vanligtvis inte eftersom kaninen känner igen sin egna lukt och antagligen kommer göra om det. Finns något som heter piss off eller urine off också. Inte testat själv men har hört att det ska vara bra!

Fridaaaa
2017-06-16 15:03
#5

#4 Pissoff eller liknande har man inte i buren :) 
Det tar man där kaninen kissat fel utanför buren :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CamillaS
2017-06-16 15:09
#6

Citronsyra är annars också väldigt effektivt! Har gjort ren en burbotten själv med det. :)

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-16 15:20
#7

#5 Man kan visst rengöra med Piss Off. Står på min flaska:

Framsida: "Allrengöring för djurägare. Även för tvättmaskin."

Baksida: "Rengör effektivt och skonsamt textilier såsom kläder, täcke, mattor mm. Desinfiserar kattlådor, liggplatser och ev. revirmarkeringsplatser. "

"Använd Piss Off direkt från flaskan. För maskintvätt: ½ -1 dl tillsättes under för/huvudtvätt."

Har själv använt det för att rengöra en ny fodertunna🙂

Fridaaaa
2017-06-16 15:33
#8

#7 Rengöra ja men risken är att de inte vill kissa just där :) Så jag rekommenderar inte att använda det i förstahand :)
Sedan tycler jag ättika är mer effektivt och dessutom billigare :) 

Jag syftade på rengöring av bur :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
2017-06-16 15:41
#9

#8 Ahaa! Då förstår jag. Min valp skiter fullständigt i om det luktar Piss Off eller ej han😛

Jag förstod det. Det gjorde jag med.

Upp till toppen
Annons: