Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 570 ggr
Sagaeleanor
6/15/17, 9:34 PM

Vågar inte ta ut kaninen till rasthage

Hej! Jag har en dvärgvädurshona som är 13 veckor. Hon bor inomhus men jag tänker att hon behöver få vara i en rasthage utomhus. Men jag vågar inte riktigt sätta ut henne. Vi har ingen direkt gräsmatta (nybildad fastighet) utan antingen får man ha en Hage på sandig mark med gles vegetation eller på skogmark med bl a lingonris och blåbärsris. Hur ska jag tänka? Är det ens lämpligt att ta ut henne under dessa förutsättningar och hur ska jag kunna tillvänja div vegetation på bästa sätt när det är så himla blandat?

Annons:
Ellenekli
6/16/17, 12:16 AM
#1

Jag skulle inte tagit ut henne i Hage, men du kanske kan ta med henne ut på någon promenad ut i skogen! Eller om du har balkong skulle du kanske kunna ha henne där i Hage! Men med öppna fönster plockat gräs och stor yta att springa runt på så är det ju nästan som utomhus! :)

Sagaeleanor
6/16/17, 12:45 AM
#2

Hon är ju för liten för att gå i sele än, och jag tänker att hon skulle behöva Motion under tiden hon vänjer sig vid selen och tills hon är van med den. Funderar på att lägga ut konstgräs (sånt utan lugg, bara slät) och bygga Hage runt om. Då kommer hon inte åt vegetationen. Vi har ingen balkong, men 6000 kvm tomt :P dock saknar vi gräsmatta än…

tiger tok
6/16/17, 6:29 AM
#3

Fast det är ingen fara att ha kaniner i skogen sålänge det inte är någon giftig växt där.

[AnimeV4]
6/16/17, 11:41 AM
#4

#3 Man får dock ha fästingar och ormar i åtanke. Fästingar sätter ju sig tydligen på både kaniner och marsvin😮

Glöm inte nättak om du ska göra en Hage till henne! Om du tänkte ha hagen obevakad behöver du nog även gräva ner nät eller dylikt så att hon inte gräver sig ut.

Sagaeleanor
6/16/17, 12:32 PM
#5

Jodå, jag gör en betesbur enligt konstens alla regler :-) var mest vegetationen jag kände mig orolig för.

Fridaaaa
6/16/17, 12:43 PM
#6

#2  13 veckors ålder kan du börja rasta i sele, inga problem :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
CamillaS
6/16/17, 1:19 PM
#7

Tänk även på att vänja in långsamt med gräs och annat annars kan den få problem med magen. :)

Upp till toppen
Annons: