Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 964 ggr
Emmai
2017-06-15 20:23

PANIK snälla hjälp

Hej, min kanin låg ner och slöade när jag kom till han nyligen för att hämta han i hagen. De vAr ingen sol där alls. När jag sen släppte in honom o sen hämtade den andra kaninen så låg han så igen! Jag vet att de kan vara för att dom är varma men de är inte likt honom. Och han var inte varm alls. Han ignorera även sin pellets som han brukar äta på en gång. Även alla äppelblad jag gett han. Han är inte vaccinerad mot rvhd. Var även hos min kompis igår och idag och hon har kaniner plus en del harar i sitt område… förlåt för flummigt inlägg men jag behöver verkligen hjälp FORT! De finns ingen vet i mitt område som har öppet just nu heller :(

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
Kajsig
2017-06-15 20:32
#1

Kan den gå eller ligger han hela tiden?

Emmai
2017-06-15 20:42
#2

#1 Han kan gå

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Ellenekli
2017-06-16 00:12
#3

Efter jag bärt in mina kaniner brukar det nästan alltid lägga sig på sidan och få ner pulsen efter som de börjar sprattla å ha sig när jag bär dom och vi är nära buren. Detta har dom börjat med nu på sommaren även om de luggit i skuggan hela dagen så tror inte du behöver oroa dig! Det är antagligen för att lungan ner sig lite eller att det bara är varmt i luften.

Fokus_on_Pepsi
2017-06-16 08:37
#4

Ligger den fortfarande ner?

CamillaS
2017-06-16 15:05
#5

Jag reagerar mest på att han inte äter! Det är jätteviktigt att kaniner håller igång sin mage! Dricker han och bajsar och kissar?
Ligger han ihop kurad eller utsträckt?

Emmai
2017-06-16 22:38
#6

Igår fick han extra pellets som han åt. Kollade även till han flera gånger på kvällen så att han hade ätit. Han är bättre idag men är fortfarande lite slö av sig. Men de kanske beror på den varma sommarvärmen. Han är i alla fall mycket bättre idag. Ska hålla extra koll på han lite nu framöver! Tack för alla svar!

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
Sagaeleanor
2017-06-17 10:24
#7

Varför åker du inte till veterinären om ditt djur har nedsatt allmäntillstånd? Ring åtminstone och prata med dom.

Linjen
2017-06-17 11:27
#8

Min ena kanin blev precis som din för några veckor sedan. Troligen blev hon varm. Jag tog in henne i huset där vi har svalare och gav henne critical care och på kvällen hade hon piggnat till. Jag fick lite bra tips? om att hålla dom svala, genom att tex lägga en fryst flaska med vatten i buren, eller en handduk sköljd i kallt vatten. Mina kaniner har inte tappat all tjock vinterpäls än heller, så det är nog extra viktigt att de inte blir för varma just nu. Viktigt som någon annan skrev också att se att den äter, om inte behöver man ge critical care och blir den inte bättre är det veterinären som gäller givetvis. Men är han bättre nu är det nog ingen fara.

Emmai
2017-06-17 13:14
#9

#7 Som sagt - ingen vet i närheten av mig hade öppet då. Är dessutom minderårig, under 18 och då är de mina föräldrar som har största ansvaret. Han är hursomhelst mycket bättre nu och de var nog bara något tillfälligt.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Emmai
2017-06-17 13:20
#10

#8 Han åt senare på kvällen när jag gav han pellets. Mina kaniner brukar få frysta flaskor i buren, men dom använder dom sällan, så man får själv lägga en flaska bredvid kaninen. Jo han har inte heller tappat all sin vinterpäls, men gör förhoppningsvis de snart. Han fäller som 17 just nu så man måste borsta han varje dag. Han är även lejonhuvad och blir ju lite varmare fortare då :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Linjen
2017-06-17 15:23
#11

#10 ja skönt att han mår bra nu. Nej svårt om dom inte vill ligga på kylklampen iof. Haha mina kaniner fäller också jätte mycket. Borstar bort lika mycket päls varje dag. Svårt att förstå hur mycket päls som får plats på deras små kroppar 😆

Upp till toppen
Annons: