Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 535 ggr
LilliesKanin
6/13/17, 2:02 AM

Min kanin låter mig inte klippa klor...

Hej! Ska klippa klorna på min kanin denna vecka.. ett måste! Har försökt träna henne för att låta mig röra tassarna och sitta still när jag rör henne. Vill inte råka klippa pulpan. 

Men hon låter mig inte röra tassarna alls.. Har ni några tips?? Klorna behövs klippa väldigt snart, men inte akut idag,

Annons:
Mysisa
6/13/17, 2:46 AM
#1

Har du nån som kan hjälpa dig? När min dotters kanins klor behöver klippas så lägger hon kaninen i sitt knä och virrar in henne i en handduk och har koll på att kaninen ligger still och jag klipper

minavitas.wix.com/kennel

[Maria-Gerbiler]
6/13/17, 9:29 AM
#2

Hej!

Jag har lite samma problem med mina kaniner. Har testat alla möjliga metoder, men det jag tycker funkar bäst (och är mest behagligt för dem) är att ställa fram en skål med pellets. Medan de sitter och äter  lyfter jag upp en tass i taget för att försiktigt och klippa klorna. Sedan är det lättare att ta några klor om dagen istället för alla på en gång.

Det kan vara svårt att se pulpan när man klipper på detta sätt men om man klipper väldigt lite i taget och trycker lätt med saxen en gång på klon utan att klippa av den märker du om du är för nära pulpan (eftersom de rycker bort tassen av reflex).

Upp till toppen
Annons: