Annons:
Etikettallmänt
Läst 1832 ggr
[Tickoticko]
2017-06-11 22:15

Skaffa kanin igen?

Hej! Tankarna på en kanin har börjat ploppa upp för mig och min rumskompis. I nuläget bor vi i en lägenhet med en liten gräsmatta. Vi har även en liten hund som är van vid kaniner och de flesta djur eftersom grannen har en kanin och han hänger med på kompisens jobb ibland. Med andra ord: hunden skulle ALDRIG skada kaninen och vi skulle inte ens våga ta risken att lämna dom ensamma tillsammans. Jag är uppväxt med kaniner men har kommit ifrån de mesta nu, när jag va mindre hade vi en belgisk jätte (tror jag dom heter) och även några småkaniner som jag inte vet ras på. Kompisen har inte erfarenhet av kaniner. Vi jobbar lite olika tider så kaninen får vara ensam i ca 5h på veckodagarna och på helgen är vi hemma, klarar de av det? Kan man ha en kanin eller ska man ha två? är de aggressiva mot andra kaniner? Vad är månadskostnaden efter inköp? Mat, spån, försäkring, leksaker mm. Vad bör vi veta om vi skaffar kanin? Vi vill inte skaffa en kanin utan att veta vad vi ger oss in på eftersom de är ett stort steg att införskaffa ett djur. Har ni något tips? på ras? Tycker ni att vi kan ha en kanin med tanke på tiden som den blir ensam?

Annons:
tixEntry
2017-06-12 10:48
#1

Ja, kaniner klarar sig ensamma i fem timmar, längre än så brukar också gå bra. Men mer än ett dygn ska man inte lämna dem ensamma.
Om ni skaffar två honor eller en kastrerad hane och en hona är det en liten risk att de inte gillar varandra, men för det mesta brukar två kaniner fungera bra ihop. Att kastrera både honor och hanar rekommenderas för kaninernas skull, det lugnar hormonerna och tar bort risker som tex livmoderhalscancer. Två hanar börjar däremot lätt bråka och det slutar aldrig bra, även om de är kastrerade båda två(det finns dock undantag). 
Månadskostnad har jag tyvärr ingen aning om, eftersom det inte är jag som sköter ekonomin hemma xP

Innan ni skaffar kaninen ska ni helst ha läst på så mycket som möjligt om i stort sett allting; foder, skötsel, burar, mm. Här på iFokus kan ni ställa så många frågor ni vill men annars är Kaninmagazinet en väldigt bra sida.
Dvärgvädur är en bra nybörjarras, de är oftast lugna och sociala. Lejonhuvade och teddykaniner är också bra raser, det krävs bara lite mer pälsskötsel. Holländsk kanin och fransk vädur är också väldigt vanliga raser. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

MOJ
2017-06-12 22:23
#2

Jag skulle rekomendera att ha två. Jag har 2 syskon som älskar att vara tillsammans. Dom flesta kaniner är gladare när dom har en kompis. Man kan sätta ihop 2 kaniner som inte känner varandra, men det kan ta tid och ibland går det inte alls. Det enklaste är att köpa 2 kullsyskon kastrerad hand+hona eller hona+hona (: En ras jag rekomenderar är holländare. Dom har enligt mig bra temprament, alltså lugna men inte slöa. Gillar att både gosa och springa.

MOJ
2017-06-12 22:24
#3
[Tickoticko]
2017-06-12 22:54
#4

Tack för svaren! Läste på endel inne på kaninmagazinet och jag tror att de kan bli någon. Vill dock avvakta lite till och inte skynda på köpet. Jag har hört att de inte ska vara bra att köpa kanin från djuraffär, är de för de faktumet att de bor i en djuraffär eller är de något speciellt? Jag är mest nyfiken, skulle själv känna mig tryggare med att köpa från uppfödare.

[EM L]
2017-06-13 07:35
#5

#4 Man köper inte djur i djuraffärer då dom stödjer en verksamhet som oftas då är IMAZO. Dom föder upp djur enbart för att känna pengar. Dom tas från mamman för tidigt, dom får inte det rätta fodret. För små burar som är fulla med kaniner. Massa ohygieniskt bajs och flugor. Ibland händer det tillochmed att det finns döda djur i burarna! Jag har sätt såna videoklipp på youtube.

Det ända syftet dom har är att tjäna pengar på alla djur som dom föder upp. Dom bryr sig inte om betfel, sjukdommar, inavel och m.m.

Seriösa uppfödare dock har ett väldigt bra syfte som att dom avlar på två kaniner för att få bra hoppkaniner, utställningskaniner, kelkaniner, eller flera. Detsutom så har dom planerat det länge också. Kaninerna har härstamsbevis eller stamtavla.

Dom bor i rena fräscha burar som är så stora som det bara går. Regelbunden hagetid, träning med m.m.

Dom får den mat dom behöver och främst en massa gos och kel. Dom är nograna på vilka köpare som är intresserade. Dom har tingeavgift, dom tar vanligtvis ungarna får mamman när dom är 8-10 veckor gammla.

Så det är uppfödare som du ska köpa av.

Sorry om det blev ett långt inlägg.

[Tickoticko]
2017-06-13 13:23
#6

#5 okej då var de väll ungefär som jag trodde, tack för svaret! Hade tänkt att ta från uppfödare i vilket fall, men de skadar ju inte att veta.

Annons:
[Maria-Gerbiler]
2017-06-14 22:26
#7

Ännu bättre (enligt mig) än att köpa från uppfödare är att köpa en kanin ifrån omplaceringshem eller blocket  ;) Det finns en massa kaniner som behöver hem, så varför producera ännu fler?

[Maria-Gerbiler]
2017-06-14 22:42
#8

Mina två dvärgkaniner äter/pissar ned ca 3 hösäckar i månaden (160 kr st), behöver strö (Toa-lätt) för, låt oss säga, 160 kr i månaden. Ytterligare kostnader för halm tillkommer i vinter. 

Pelletsen är billig, fick 25 kg för ca 250 kr och har en hållbarhet på åtta månader. Försäkringen kostar 460 kr och vaccin mot RVHD och RVHD2 kostar 550 kr per kanin och år.

tixEntry
2017-06-15 13:38
#9

Kostnad för foder och tillbehör/leksaker/linkande är ju väldigt varierat, om ni har mycket plats kan ni köpa höbalar från stall eller bönder som inte kostar lika mycket som hösäckar i djuraffärer. Det finns olika sorters pellets, om ni nu tänker ge pellets, men de bättre sorterna är oftast dyrare. Av tillbehör är det bra att ha klosax, sele och koppel, möjligtvis en borste, CC(ges i spruta som foderersättning om kaninen slutar äta) är också bra att ha hemma. Leksaker finns i olika prisklasser det med.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Linjen
2017-06-15 15:09
#10

Angående uppfödare så fick jag väldigt mycket stöd och hjälp med olika frågor som uppstod i början. Hon var ju också mån om att kaninen skulle ha det bra även efter flytten till mig. Annars kan jag också rekommendera att köpa två vuxna kaniner som redan trivs tillsammans och bor ihop. Som någon annan skrev så finns det många kaniner på blocket som folk inte kan ha kvar av olika anledningar.

Upp till toppen
Annons: