Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 988 ggr
Mill4
2017-06-08 19:33

Vad äter era kaniner

Fått höra mkt olika om kaniners diet nu…
Mina älsklingar är ca 5mån. Den ena är ny hos mig och har vart tunn (behöver alltså gå upp i vikt, veterinär kollat också).
Just nu är det hö, pellets och försöker ge lite maskrosblad, ibland har det hänt att dem fått persilja. Men sen läste jag att man ska ge 3 olika gröna bladgrönsaker varje dag, sen läste jag att man bara ska ge hö… osv osv. Så hur har ni lagt upp den "perfekta" dieten till era kaniner och om ni ger grönt, hur mkt om dagen? Vill ju såklart göra det så bra som möjligt för dem.
Dem har även haft äppelgrenar att gnaga på vilket dem ätit upp med god aptit XD

Annons:
Fridaaaa
2017-06-08 19:36
#1

Nej de måste inte ha 3 olika bladgrönsaker dagligen. De måste inte ens ha det dagligen.

Mina får
- Hö (såklart)
- MInimalt med pellets (sommartid inget alls)
- Gräs, maskrosbland, grenar med bland nu på sommaren.

Frukt och grönsaker extremt sällan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#cissan
2017-06-08 20:19
#2

Mina får: Fri tillgång på hö Extremt lite pellets Mkt grenar från olika träd osv Gräs och maskrosblad Ibland morötter, äpplen mm.

Esmiis
2017-06-08 20:39
#3

Mina får:

- Fri tillgång på hö.

- 1,5 kaffemått pellets, inget mellan juli, augusti och september. 

- Ibland lite havre då den ena ibland har svårt att hålla hullet vintertid.

- Grenar från olika buskar och träd, som äppelträd och vinbärsbuskar.

- Gräs, maskrosblad och groblad.

- Ibland något gott, som morotsskal eller en liten bit banan.

Mill4
2017-06-08 23:29
#4

Tack för alla tips?!
Så om jag behöver få upp min nya kanin i vikt kan havre vara ngt jag kan ge extra alltså? Eller har ni andra bra tips?, jag funderade på lucern nämligen… men kanske inte är bra.

Lakritsstjärna
2017-06-08 23:36
#5

Hö och en matsked pellets om dagen!

Lakritsstjärna
2017-06-08 23:37
#6

Havre är inte bra då de lan svälla i magen men ge lite extra pellets bara

Annons:
Esmiis
2017-06-09 07:08
#7

Man kan ge ungefär en tsk om kaninen har lite svårt att hålla hullet.

tiger tok
2017-06-09 08:03
#8

Här har kaninerna fri tillgång på hö, vatten och grenar. Någon gång i veckan får dem någon Grönsak/frukt. Gräs får dem så ofta jag hinner plocka!

Fridaaaa
2017-06-09 10:22
#9

#6 Havre går utmärkt att ge. Hel eller krossad.

#7 Vad baserar du det på? Det beror ju helt på kaninen, vilken sort, näringen i höet mm. En tsk är väldigt lite.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Esmiis
2017-06-09 11:19
#10

Jag baserar det på egna erfarenheter och mina vänners c:

Twix*
2017-06-09 19:16
#11

Har 3st kaniner vars behov är alla olika:

Pepzi (liten kastrerad hane som lätt tappar vikt på vintern)

-Fritillgång på hö

- 2-3 msk selective/selective jr (vinter)

-Ca 1 näve gräs om dagen/alt bete (sommar)

-Grönsaker några enstaka dagar i veckan

-Diverse torkade örter/växter (vinter)

-Lite pellets som belöning vid träning

Tezzla (stor unghona som har hyfsat lätt att lägga på sig)

-Fritillgång på hö

-Ca 1-2 rejäla nävar gräs om dagen/alt bete (sommar)

-Diverse torkade örter/väster (vinter)

-Grönsaker några enstaka dagar i veckan

-Lite pellets som belöning vid träning

Zilla (gammal hona som har väldigt lätt att lägga på sig)

-Fritillgång på hö

-Ca 1-2 rejäla nävar gräs om dagen/alt bete (sommar)

-Extra mycket torkade örter/växter (vinter)

-Grönsaker någon enstaka dag i veckan

-Lite pellets som belöning vid träning

Maleficum
2017-06-09 20:47
#12

Kenzie, min angora, får fri tillgång på hö och får dagligen hoppa in och ut på tomten som han vill året runt (är frigående inne och är jag hemma står altandörren öppen så han kan gå ut om han vill) och äta vad som bjuds där (har inte bara gräs utan även diverse örter och ätbara blommor och har till och med en ätbar häck han gärna knaprar på). Vintertid får han även fri tillgång på äppelgrenar (sommartid rör han dem inte så brukar inte bjuda på det så ofta då men försöker ibland så jag vet när hans pinn säsong börjar igen).

Sommartid spenderar han även ett antal veckor på vårt landställe där vi nyligen sått en äng med diverse ätbara växter av alla möjliga slag så där spenderar han mycket tid ute när vädret tillåter (är tyvärr blåsigt så vid väldigt blåsigt väder får han inte vara på gräset då Hage och allt gärna flyger runt :P men ska fixa en gräsplätt på läsidan av huset i sommar som han kan vara på när det blåser).

Sen får han även groddade gröna linser (ibland blandat med groddad vete eller andra fröer som går att grodda). Är ca en halv dl ogroddat han får och gror sommartid i ca 3-4 dagar och vintertid ibland lite längre tid och låter det som ska fodras på kvällen stå i solen under dagen och få lite klorofyll i sig.

Får ibland några pumpakärnor och ibland hela solrosfrön i sin leksaksboll (ungefär en msk vid varje tillfälle).

Speciellt vintertid men även en del sommartid får han också ljung och blåbärsris och lite av varje som jag plockat ute (speciellt när hunden fortfarande levde plocka jag ofta saker under promenaderna).

Kan hända jag ger mörk bladsallad ibland (typ ruccola och liknande) om jag råkar ha det hemma. Han är inte speciellt förtjust i varken grönsaker eller frukter så det blir oftast inget av det (han föredrar beska smaker framför söta smaker).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MOJ
2017-06-09 22:21
#13

Fri tillgång till hö.

En halv dl pellets var (eftersom att dom är bebisar och växer mycket).

Olika grenar att tugga på ger jag varje kväll,  tex äppelkvistar och hassel. 

Dom har tillgång till en Hage med gräs hela dagen, dock väldigt nedäten, så jag brukar lägga in godare gräs. 

Frukt/grönsaker ungefär 1 gånger i veckan.

Annons:
tixEntry
2017-06-10 12:42
#14

Förutom fri tillgång hö: 

1-2 msk Selective pellets om dagen (han förlorar ganska lätt i vikt)

Ca en näve växter av olika slag om dagen, främst gräs och kirskål.

Grenar/pinnar varje kväll, oftast rönn eller hallon.

Frukt och grönsaker ett par gånger i veckan, då oftast äpple, sallat(ruccola, spenat) eller banan.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Smultrondraken70
2017-06-10 18:55
#15

Hö från bonde i obegränsad mängd, lite pellets som godis men ytterst lite och sällan, äppelkvistar dagligen, det är väl i stort sett allt. Undantagsfall någon lite bit frukt eller annat "godis".

[EM L]
2017-06-11 08:54
#16

Fri tillgång till hö i hennes hökorg(ÖVERFULL😂)

Pellets som godis några gånger i veckan.

Ibland bjuds det på grönsaker som vi har hemma.

Funderar smått och gått på att vaccinera henne mot kaningulsot och kaninpets för att  hon ska kunna äta maskrosor och annat utifrån.

Mill4
2017-07-30 20:51
#17

Tack för alla tips?!

Mina kaniner har börjat fälla extreeemt mkt nu. Och kommer fram väldigt fin päls under, behöver man ge dem något extra under fällningsperioder??

Josefinpersson
2017-07-31 00:29
#18

Mina kaniner får den maten jag tror är mest lik det dem skulle äta i naturen, såklart blir det svårt att göra det fullt ut. :) De har fri tillgång till Hö och vatten, en halv dl (att dela på) torkade örter morgon och kväll. Grönt utifrån får dom två gånger om dagen, tex. gräs, blad och grenar från träd (lönn, hassel, björk, asp osv) groblad, mjölkört, hallonbuske, maskrosblad och annat. Ganska mycket varje gång, kanske 60% gräs eller något. På vintern får dem bladgrönsaker osånt från affären istället. Jag tycker att färskmat är väldigt viktigt för kaniner att få, minst en gång om dagen. Tänk att leva på knäckebröd alla dagar utom 2 i veckan.. :/ Men alla får ju såklart tycka som dem gör! :)

Upp till toppen
Annons: