Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 596 ggr
sjuttielva
2017-06-03 20:11

Frågor från en nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! För ett par veckor sedan köpte jag en liten grabb! Torsten heter han :) jag trodde att uppfödaren var seriös men eftersom hon inte ens själv lämnade över honom utan lämnade uppgiften till en bekant och sen inte går att få tag i gör det att jag inte kunde ställa några frågor. Jag vet därför inte ens när han är född men förhoppningsvis var han väl 8 veckor åtminstone och i så fall är han född i mitten på februari. Jag vänder mig därför till er proffs är för att få lite hjälp :) Jag har kastrering bokad till 20 juli för honom, då bör han vara fem månader, vilket jag förstått ska vara rätt ålder för det? Han är ca 3 månader nu och när jag vägde honom förra helgen vägde han 750 gram. Han är en dvärgvädur. Känns vikten rimlig? Jag tror att uppfödaren inte har handskat alls med honom och hans syskon för han var otroligt lättskrämd och svår i början. Nu leker han gärna krig och klättrar på alla möbler, men jag får fortfarande inte lyfta honom, då får han panik, och jag får absolut inte röra hans tassar, så jag kan inte känna/se hur långa klorna är. Har försökt med handdukstricket och mutat med godis men det går verkligen inte. det är bokat kloklippning till kastreringen, tror vi att det klarar sig tills dess? Han flänger som en tok fram och tillbaka i vardagsrummet just nu så de kan ju inte vara för långa som det är just nu tänker jag. Han får 2 msk pellets på morgonen och 2 msk pellets på eftermiddagen (totalt ca 60 ml) har fri tillgång till hö (fast det äter han bara när inget roligare finns att äta) han brukar få ganska så mycket grönsaker varje dag, finns det någon gräns på hur mycket sallad/spenat/grön paprika/annat bladgrönt man ska ge per dag? Jag vet att det är mer restriktivt med t.ex morot och jordgubbar och så pga socker, men bladgrönt? Jag har googlat som en tok och sökt på den här sidan också men tycker det är svårt att hitta svar som matchar för just min lille grabb. Vore jättetacksam om någon van har tid att svara på mina frågor :)

Annons:
Esmiis
2017-06-04 14:21
#1

Vikten tycker jag är hyfsat rimlig, lite för lite kanske. Men han ser ut att vara rexpälsad, och de är lite nättare en "vanliga" dvärgvädur. Det beror ju också på hur stor han är, det kan skilja ganska mycket på olika kullar.  Men på bilden ser han ut att vara i fint hull så jag tror inte att det ska vara ett problem. Och om han inte äter höet kan du försöka blanda i lite maskrosblad eller liknande för att det ska lukta godare och vara lite roligare att äta hö c:

Upp till toppen
Annons: