Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 771 ggr
Esmiis
2017-05-26 18:59

Pelletsfri diet?

Hej! Jag undrar när man kan utesluta pelletsen till kaninungar. Jag funderar på att börja ge en mer naturlig diet till ninerna, men de är just nu bara 4 månader och jag har hört att kaninungar måste ha pellets till de är ca. 8 månader. Är detta sant?

Tacksam för svar!

Annons:
Fridaaaa
2017-05-26 19:05
#1

Nej det stämmer inte att de måste ha pellets tills de är runt 8 månader.
Håller de hullet bra, får naturlig diet, varierande diet, så behöver de inte pellets :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pytteliten
2017-05-27 12:03
#3

Åk till Gotland eller något annat ställe där det finns vildkaniner. Räkna kaninerna. Du kan vara helt viss om att ingen av dem någonsin har ätit en enda pellets 😃. Det som växer i naturen är den naturliga kosten för kaniner!

Fridaaaa
2017-05-27 12:05
#4

#3 Fast det går inte att jämföra med våra tamkaniner, eftersom de har andra förutsättningar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pytteliten
2017-05-27 17:27
#5

#4 Just därför är ju vår utmaning att ge tamkaninerna så naturliga förutsättningar som möjligt!

Fridaaaa
2017-05-27 19:21
#6

#5 Absolut det håller jag  med om  - i den mån det går :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maleficum
2017-05-28 11:01
#7

Om du inte har problem att läsa engelska skulle jag rekommendera denna sida https://fmicrofarm.wordpress.com/2014/03/22/sprouted-fodder-for-livestock-a-complete-review/

Handlar om att ge groddar till kaniner (och höns bla) istället för pellets. Jag har själv gett groddar nu till min angorahane i ca två år. Ger dock groddar på gröna linser just nu då jag inte hittat bra kvalitet på korn som jag får att grodda som jag vill (problem med mögel bla) och linser har naturliga antimögel ämnen i sig, blandar ibland och gror dem tillsammans med lite vete också men min lilla Kenzie föredrar linserna.

Sen har han tillgång till min trädgård stora delen av dagarna också (kan hoppa in och ut som han vill när jag är hemma) och har sett till att det växer diverse "ogräs" där så det blir varierat med gräs och örter för honom, har dessutom en häck som är ätbar som han gärna knaprar på och en del av trädgården är helt dedikerad "äng" med alla möjliga örter och bla alfalfa.

Vintertid då gräset inte är så spirande på tomten ger jag även ibland mörk blandsallad samt att han då även har fri tillgång på äppelgrenar och såklart har han alltid tillgång till hö året runt.

Och året runt försöker jag då och då plocka ljung och blåbärsris och vad man nu kan tänkas få tag på. Har ibland även odlat korn och sånt i låda inomhus så han har en liten gräsmatta att äta på (som syns i min Avatar bild).

På sommaren när han äter mycket annat färskt får han mindre groddar och på vintern får han lite mer. Sen får han ibland lite hela solrosfrön eller pumpafrön i sin godisboll som han älskar att springa runt och puffa på.

Eftersom jag bara har en kanin just nu så använder jag två såna här https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/41/5f/26/415f26b829c364a80e23904a3a5dfd3b.jpg och sen har jag en sån här för blötläggningen och första avrinning http://www.bodystore.com/media/catalog/product/cache/3/image/600x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/-/a-vogel-biosnacky-das-keimglas-liten-groddburk-a.-vogel_1.png

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Esmiis
2017-05-28 14:46
#8

Tack för alla svar! Ska nog börja dra ner på pelletsen och börja satsa mer på naturligt c:

[AnimeV4]
2017-05-28 17:36
#9

Det låter som en bra idé!👍

Josefinpersson
2017-05-28 22:56
#10

#7 Spännade det låter med groddarna :D Håller helt med om att naturligt och icke modifierat är det kaniner mår bäst av. Jag ger inget pellets till mina, utan torkade örter, färska örter o grönt utifrån på sommaren och bladgrönsaker på vintern. Odlar lite basilika och annat hemma till dom också, och såklart får de obegränsat med hö :)

Josefinpersson
2017-05-28 22:56
#11

#7 Spännade det låter med groddarna :D Håller helt med om att naturligt och icke modifierat är det kaniner mår bäst av. Jag ger inget pellets till mina, utan torkade örter, färska örter o grönt utifrån på sommaren och bladgrönsaker på vintern. Odlar lite basilika och annat hemma till dom också, och såklart får de obegränsat med hö :)

Maleficum
2017-05-29 11:14
#12

#10 När man kommit igång och fått in en rutin så är det inte speciellt krångligt att grodda heller :) Och Kenzie blir helt tokig när det är matdags eller när man ropar in honom från tomten (eftersom han då alltid får lite groddar). Han hör ju direkt när jag börjar hålla på med grodd lådorna och kommer springande ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

emmafemma05
2017-05-30 14:43
#13

De behöver inte pellets, men det kan vara bra. Om du har kaniner som håller hullet bör det inte vara några problem om de får hö & vatten. Men om jag tog en kull skulle jag ge de lite pellets de första månaderna, och sedan avvänja de vid pellets isåfall! Men du får ju anpassa efter varje kanin!

Annons:
Upp till toppen
Annons: