Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4394 ggr
Linjen
5/26/17, 3:57 PM

Skillnad på trött och sjuk kanin?

Min ena kanin verkar ovanligt stillsam idag. Jag har sett att hon dricker och jag gav henne lite critical care (som hon slickade i sig självmant via sked). Men hon ligger mest i hagen, hon är annars den som är mest aktiv i vanliga fall. Men, hon ligger på sidan med benen utsträckta och ibland sitter hon som vanligt och ser ut att halvsova. Hur ska jag kunna avgöra om hon mår dåligt eller bara är trött? Borde hon inte sitta ihop kurad om hon har ont i magen?

Annons:
[AnimeV4]
5/26/17, 4:03 PM
#1

Är det varmt åt henne kanske? Om hon äter, dricker, bajsar och kissar som vanligt skulle jag inte oroa mig om hon fysiskt ser bra ut, till exempel inget konstigt klet i ögonen.

Kylklampar är väldigt uppskattade hos mina marsvin! http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714c1fb9cb462239060458-hall-marsvinen-svala?discussions-1

Linjen
5/26/17, 4:17 PM
#2

Tänkte också på värmen. Jag har tagit in henne nu och hon är fortfarande väldigt stillsam. Hör också att det knorrar i magen. Kan hon vara förstoppad då?

MOJ
5/26/17, 4:27 PM
#3

Om det är varm så beror det antagligen på det. Jag har 2 holländare som är ung 3 månader. Dom springer runt och gör glädjeskutt när det är svalt, men när det blir varmt så förvandlas dom till 2 pensionärer som bara vill vila. (:

Linjen
5/26/17, 4:31 PM
#4

#3 tack för svar. Äter dom dåligt också då? De andra två kaninerna är precis som vanligt. Men hon verkar inte reagera när jag klämmer på magen så hon borde inte ha ont i magen? Gah vad nojjig jag blir när dom inte är sig själva.

MOJ
5/26/17, 4:41 PM
#5

Ja det gör dom. Kanske inte är lika kvicka när man lockar med maskgrosblad, men dom äter i alla fall.  Om hon inte äter kan det ju vara någonting fel.

[AnimeV4]
5/26/17, 5:31 PM
#6

Äter hon dåligt? Grundproblemet kan ju vara värmen, men det är inte normalt om hon äter sämre än tidigare. Nu är det fredag och allmäntillståndet är stabilt, så jag tycker att du ska börja stödmata i större utsträckning. Ge endast hö och vatten utöver Critical Care.

Om stödmatning: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715548b9cb462239067814-stodmatning

Annons:
Linjen
5/26/17, 6:13 PM
#7

#6 ja hon äter dåligt. Jag har gett henne en omgång critical care och ska ge mer. Är i valet och kvalet om jag ska släppa ut henne nu när det är svalare ute. Men då är det svårt att se om hon bajsar eftersom hon bor med två andra kaniner.

[AnimeV4]
5/26/17, 6:36 PM
#8

#7 Jag tycker INTE att hon ska äta annat än hö, Critical Care och dricka vatten tills hon är som vanligt. Är magen bråkig är det dumt att låta henne äta gräs och sådant. Testa kylklampar eller skölj en handduk i svalt vatten och vira runt henne.

Linjen
5/26/17, 6:43 PM
#9

#8 Ja det är nog sant. Tänkte att hon kanske skulle piggna till igen om hon kom ut eftersom hon är utekanin egentligen. Men jag ska nog dela på dom och släppa ut henne i deras vanliga bur, där finns inget gräs och då kan jag lättare se om hon bajsar. Men jag ska stödmata henne ändå tills hon frisknar till. Men hon får nog vara inne ett tag till i alla fall. Det var fortfarande varmt ute kände jag. Om det nu beror på det.

[AnimeV4]
5/26/17, 6:46 PM
#10

#9 Det låter som en god idé! Känns hon varm i öronen och på tassarna? Om hon känns varm och verkar besvärad skulle jag ha prövat med en fuktig handduk, men se i sådana fall till att det inte blåser på henne då hon riskerar att bli förkyld🙂

Linjen
5/26/17, 7:25 PM
#11

#10 hon kändes svalare på öronen nu än hon var förut. Tassarna var svårare att känna skillnad på. Men hon gjorde mer motstånd nu när jag gav henne cc och det kanske är ett tecken på att hon fått lite mer energi. Hon har en kylklamp i en handduk bredvid sig, men den vill hon inte ligga på. Men visst borde hon reagera när jag klämmer på magen om hon hade ont i magen? Pratade med veterinären, eller det var ju en sköterska, men dom hade inga tips? alls att ge och sa inget som jag borde kolla eller så. Har fått mer tips? och råd här faktiskt. Vilket jag är tacksam för.

[AnimeV4]
5/26/17, 9:26 PM
#12

#11 Men då verkar det ju ganska lugnt. Har hon normal andning också? För visst andas kaniner häftigare av värmen? Angående att hon börjat göra motstånd när du matar kan det vara att hon fått mer energi eller att hon fått sämre aptit, men äter hon hö som hon ska är det inget att oroa sig för. Kolla dock så att hon verkligen äter. Kaniner är ett väldigt utsatt djur i det vilda, så de kan sitta och plocka med höet för att inte visa sig svaga då rovdjuren riktar sig in på de individerna.

Det var nog ingen kaninkunnig veterinär. Tyvärr har vi väldigt få sådana i Sverige. Om du vill ha råd av någon duktig kan du ringa Blå Stjärnan eller Mälardalens smådjursklinik. Även Fågelkliniken ska vara bra.

Kul att du uppskattar tipsen! Det är bara att fråga på så försöker jag hjälpa så gott det går🙂

Linjen
5/26/17, 9:37 PM
#13

Andningen tycker jag är svårt att avgöra. Tycker att dom andas snabbt nästan jämt. Men det kanske är för att dom sitter och sniffar, hehe. Tyvärr ser jag inte att hon äter hö alls. Hon dricker och rör ändå på sig endel, men sitter ändå mest stilla och ser ut att bara stirra rakt fram. Det blir en till dos med cc innan jag går och lägger mig iaf. Hoppas verkligen att hon piggnar till under natten.

Annons:
[AnimeV4]
5/26/17, 9:56 PM
#14

#13 Jag har för mig att kaniner har en ganska snabb andning naturligt.

Det var tråkigt att höra. Om hon har pellets eller annat - ta bort det. Tänker om hon väljer bort höet för det godare. Ja, fortsätt med CC. Har hon inte piggat på sig får du ta och ringa en veterinär. Kaninmagar ska man vara rädd om.

Linjen
5/26/17, 10:09 PM
#15

Ja verkligen. Tack igen för alla tips?.

[AnimeV4]
5/26/17, 10:11 PM
#16

Absolut, inga problem! 🤗

Linjen
5/27/17, 7:56 AM
#17

Goda nyheter. Hon mår bättre idag. När jag var ute sista gången igår var hon mer alert och satt länge och tvättade sig. Och nu på morgonen åt hon lite hö och hade bajsat några pluttar. Men nu är jag ändå orolig att det ska hända igen och jag tex inte är hemma och kan hjälpa henne.

[AnimeV4]
5/27/17, 12:16 PM
#18

#17 Vad skönt! Bor du hemma så att någon annan kan hålla koll på henne de närmsta dagarna? Om du jobbar och är borta länge så har hon ändå en god chans om du börjar stödmata/tar henne till en kunnig veterinär direkt.

Linjen
5/27/17, 12:24 PM
#19

#18 Jag är vuxen och är den i familjen som är hemma mest. Men jag studerar och tror att jag kommer kunna vara hemma mycket den närmaste veckan. Egentligen skulle vi på en studieresa på måndag och tisdag, men det är inte direkt obligatoriskt så jag kommer nog skippa det. Min man jobbar och har inte något direkt "djuröga" så jag vill inte lämna ansvaret till honom just nu.

[AnimeV4]
5/27/17, 12:38 PM
#20

#19 Då förstår jag. Men det låter bra att du kan hålla lite koll det närmaste. Pröva dock att skriva en lista till din man  på vad som är bra och dåligt som man kan se på kaninen. T.ex "Dåligt: Sitta i ett hörn, inte äta hö" och "Bra: Rör på sig, äter hö" osv. Se även till att visa honom hur hon är när hon är bra/dålig så har han ju ett hum iallafall🙂

Annons:
Linjen
5/27/17, 9:40 PM
#21

#20 Ja det är nog ingen dum idé egentligen. Jag tänkte på en annan sak, har kaniner med små öron lättare att få värmeslag än kaniner med stora öron? Med tanke på att de kyler ner sig med hjälp av öronen. Den kanin som fick problem nu är en liten hermelin. Mina andra två har jag aldrig märkt att de blivit dåliga på samma sätt och dom har långa stora öron.

[AnimeV4]
5/27/17, 10:26 PM
#22

#21 Det har jag faktiskt ingen aning om, men det skulle säkert kunna vara en bidragande faktor. Tänk på den svenska rödräven i jämförelse med en fennec fox (ökenräv), till exempel😃

Hannaskanin
5/28/17, 12:03 AM
#23

Min ena kanin har oxå varit lite tröttare idag och jag tror att det beror på värmen!

[AnimeV4]
5/28/17, 12:08 PM
#24

#23 Det låter troligt. Kylklampar inlindade i handdukar är ett inte så hett tips😉

Upp till toppen
Annons: